Dekarstwo – zapotrzebowanie na profesjonalnych dekarzy będzie tylko rosło
Popyt na usługi dekarskie zawsze będzie miał się dobrze, jednakże branża zmaga się z niewystarczającą ilością chętnych do pracy w charakterze dekarza. Przyjrzeliśmy się danym dotyczącym ilości dekarzy w Polsce, zapotrzebowaniu na ich usługi oraz co można zrobić, by nakłonić młodzież do wybrania właśnie takiej drogi zawodowej.
Ilu jest dekarzy w Polsce?
Na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego możemy domniemać, że w okolicach 20 tysięcy. Na stan z dnia 30 czerwca 2020 zarejestrowanych firm zajmujących się wykonywaniem konstrukcji i pokryć dekarskich, jest niecałe 18 tysięcy, z czego aż 98,54% z nich to działalności jednoosobowe lub zatrudniające do 9 osób. W pierwszym półroczu bieżącego roku powstały 894 nowe firmy dekarskie, gdzie tylko 6 z nich zatrudnia więcej niż 10 osób, a jedna powyżej 50.
Czy jest zapotrzebowanie na dekarzy?
Badanie „Zapotrzebowanie rynku pracy na zawody z systemu szkolnictwa zawodowego” (GUS, Warszawa 2018) przedstawia 10 najbardziej potrzebnych zawodów zgodnych z Klasyfikacją Zawodów Szkolnictwa Zawodowego w poszczególnych województwach. Raport opracowany na podstawie blisko 42 000 odpowiedzi pracodawców, wykazał wyraźne zapotrzebowanie na dekarzy w województwach kujawsko-pomorskim i opolskim. W tym drugim dekarze zajęli drugie miejsce w kwestii planowanej liczby przyjęć pracowników w perspektywie roku. Badanie przewiduje, że w ciągu trzech lat aż 6,7% ofert pracy będzie kierowanych właśnie do nich!
Co z tego wynika?
Każdego roku oddawanych jest do użytku ponad 80 tysięcy domów jednorodzinnych, niezliczona ilość biurowców, nowych osiedli i budynków różnego przeznaczenia. Jednym z elementów, który łączy wszystkie te inwestycje jest… dach. Wyzwaniem dla branży jest niewystarczająca ilość chętnych do wykonywania tego zawodu, pomimo tego, że najlepsi z dekarzy mają kalendarze wypełnione na wiele miesięcy w przód, zarabiając przy tym naprawdę atrakcyjne pieniądze.
Jak zachęcić młodych do uczenia się dekarstwa?
Właśnie kończy się druga edycja branżowej akcji #DumnyDekarz. Inicjatywa marki Dakea, producenta okien dachowych, przy wsparciu mediów branżowych oraz pod mecenatem Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy, promuje dekarstwo integrując środowisko, dając dekarzom możliwość swobodnej wypowiedzi na fanpage’u oraz wspierając adeptów tego rzemiosła. Pierwsza edycja zaowocowała ufundowaniem stypendiów dla najzdolniejszych uczniów klas dekarskich, co przyniesie druga – dowiemy się na początku listopada, ponieważ o sposobie wsparcia młodych dekarzy zadecydować można w głosowaniu, które trwa od początku lutego na stronie internetowej akcji.
Z pomocą przychodzi również branżowa publikacja „Dekarze”, które stanowi zbiór wywiadów z profesjonalistami, przybliżając ich historie, pokazując pasje a także blaski i cienie tego wymagającego zawodu. Aktualne wydanie można bezpłatnie pobrać na stronie akcji – www.dumnydekarz.pl
Wesprzyj wyższy cel
Zachęcamy do dołączenia do akcji #DumnyDekarz – wspólnie budujemy społeczność, zrywając ze stereotypami dotyczącymi osób zajmujących się budowlanką, promując profesjonalne podejście i wspierając młodzież, która coraz chętniej wybiera właśnie taką ścieżkę zawodową. Odwiedź stronę akcji oraz polub nas na Facebook https://www.facebook.com/dumnydekarz
kontakt dla mediów
Maria Jaworska
mj@publicbridge.pl
tel: 783 783 274
tel: 783 783 274
Paulina Jackowska
pt@publicbridge.pl
tel: 783783278
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Maria Jaworska
mj@publicbridge.pl
tel: 783 783 274
tel: 783 783 274
Paulina Jackowska
pt@publicbridge.pl
tel: 783783278