internet kultura/sztuka/rozrywka sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse nauka/edukacja/szkolenia
BIK: skuteczna edukacja finansowa nawet w pandemii - platforma grywalizacyjna Score Hunter
Wraz z postępującą sytuacją epidemiczną, model kształcenia na odległość, zwłaszcza w szkolnictwie wyższym, zdaje się ugruntowywać. W opinii ponad połowy ankietowanych studentów polskich uczelni, nauka online nie zapewnia jednak tej samej jakości, co tradycyjna. Zdania co do dalszej nauki w formule zdalnej są podzielone – ma ona 39% zwolenników i równocześnie 41% przeciwników, a 20% respondentów jeszcze nie wyrobiło swojej opinii. Nieuniknione jest zatem włączanie dodatkowych narzędzi, które zrekompensują brak zajęć praktycznych i warsztatowych. Chodzi o grywalizację – sprawdzoną metodę, która oprócz możliwości zdobywania wiedzy, pozwala uczestnikom na jej testowanie, mierzenie się z konkretnymi wyzwaniami i doświadczanie. Formą e-szkolenia, w którym studenci pokonując specjalne misje, zdobywają wiedzę, m.in. z zakresu wiarygodności kredytowej i ochrony przed wyłudzeniem, jest Score Hunter - platforma edukacyjna przygotowana przez BIK.
W październiku 2020 r., z troski o bezpieczeństwo i zdrowie zarówno studentów, jak i pracowników naukowych, zdecydowana większość uczelni rozpoczęła zajęcia dydaktyczne w formie zdalnej. Przed ekranami komputerów, a nie w aulach czy salach wykładowych, zasiedli zarówno zwolennicy, jak i sceptycy kształcenia zdalnego. Dynamiczna sytuacja epidemiczna i wysoki dzienny przyrost zachorowań w kraju, weryfikują scenariusze nauczania hybrydowego, a tym bardziej stacjonarnego, planowanego jeszcze we wrześniu na wybranych kierunkach i uczelniach wyższych. Instagramowy wpis z 15 października br., zamieszczony na profilu jednego z wydziałów Uniwersytetu Warszawskiego, celnie scharakteryzował sytuację – „…rozpoczęliśmy nietypowy semestr zimowy”.
Zdalnie czy stacjonarnie? – oto jest pytanie
Jak wynika z badania „Postawy młodych osób wobec finansów i nauki w trakcie pandemii”, przeprowadzonego we wrześniu 2020 r. przez Research&Grow, na zlecenie Biura Informacji Kredytowej, niemal wszyscy studenci doświadczyli nauczania zdalnego w czasie pandemii. Większość, częściej niż przed pandemią, zaczęła też korzystać z internetu w celu zrobienia zakupów oraz towarzysko. Podobnie rzecz się miała z pracą – co czwarty student rozpoczął pracę przez Internet.
Aż 89% studentów potwierdziło, że w czasie pandemii uczyło się zdalnie, jednak zdania odnośnie dalszej nauki w tym trybie są podzielone. Kształcenie na odległość ma 39% zwolenników i równocześnie 41% przeciwników.
Przy kontynuacji zajęć on-line najbardziej doskwiera brak spotkań towarzyskich i poczucia studenckiej wspólnoty, ale również utrata bezpośredniego kontaktu z prowadzącym zajęcia, w tym poczucie utraty dynamiki w przekazywaniu wiedzy przez wykładowców na korzyść nauki w salach wykładowych, brak pomocy naukowych i sprzętu, zajęć praktycznych.
Wśród zalet wskazywano w przeważającej większości na elastyczność, jaką stwarza zdalne nauczanie, dzięki tej formie można brać udział w zajęciach z dowolnego miejsca. Na korzyść wpływa też większa samodzielność studiowania, a także okazja do rozwoju umiejętności technologicznych zarówno w nauce, jak i w pracy.
Jednym głosem młodzi ankietowani podsumowali naukę zdalną jako mniej motywującą (62%) i mniej efektywną (64%) od tradycyjnej formy nauczania.
Optymistyczny wniosek na podstawie opinii studentów nasuwa się wobec zagadnienia nauczania z wykorzystaniem gamifikacji. Otóż, większość, bo aż 70% studentów, którzy doświadczyli tej metody na swoich zajęciach, oceniła ją pozytywnie, a aż 44% z nich uznało ją wręcz za formę bardzo atrakcyjną. Martwić może jednak fakt, że jedynie 12% badanych studentów miało okazję w ten sposób uczyć się oraz zdobyć zaliczenie semestru.
Wydaje się, że ta forma nauczania ma przyszłość, jest w stanie wypełnić niedostatek wyrażony przez studentów: brak motywacji i zaangażowania. Innowacyjne podejście, atrakcyjna forma i przydatna tematyka, może przyciągnąć młodych, a dla kadry naukowej być pomocnym narzędziem dydaktycznym, zwłaszcza w okresie konieczności prowadzonych zajęć zdalnie. Jednym z prekursorów tej metody na polskich uczelniach jest BIK i jego platforma Score Hunter – to sprawdzone internetowe narzędzie dydaktyczne, z którego do końca ubiegłego roku akademickiego skorzystało blisko 31 tys. osób.
Grywalizacja – nauka przez doświadczenie
Nie ulega wątpliwości, że nauczanie wyłącznie na odległość nigdy nie zastąpi nauczania bezpośredniego, jednak z wypowiedzi, pochodzących ze środowiska akademickiego wynika także szereg przychylnych opinii wobec kształcenia zdalnego. Ta forma zdaje się na stałe uzupełniać tradycyjne nauczanie, określana jest jako przyszłościowa, z powodzeniem przyjęła się w Europie Zachodniej, Dalekim Wschodzie i Stanach Zjednoczonych, gdzie na uczelniach wyższych nacisk kładzie się na samokształcenie a nie nauczanie.
Trzeba w tym miejscu zaznaczyć, że w pełni odpowiedzialne nauczanie na odległość wymaga jego profesjonalizowania zarówno w zakresie technologicznym, sprzętowym, jak i sprawności przepływu informacji, a przede wszystkim aktywnego zaangażowania obu stron: wykładowcy i studenta.
Platforma edukacyjna Biura Informacji Kredytowej doskonale wpisuje się w ideę studiowania – z jednej strony stymuluje samodzielne zgłębianie wiedzy, a z drugiej motywuje poprzez wprowadzenie elementu gry, pozwalając na konfrontację z innymi użytkownikami.
Score Hunter to platforma grywalizacyjna, łącząca aspekt edukacyjny i rozrywkowy, stwarzająca możliwość eksperymentowania w świecie gry, by w efekcie zdobytą wiedzę i wnioski wykorzystać w praktyce, w realnym świecie. Jej celem jest przekazywanie wiedzy na temat m.in. budowania wiarygodności finansowej, systemu wymiany informacji kredytowych, ochrony i bezpieczeństwa danych osobowych – a to wszystko w przystępnym i atrakcyjnym wydaniu.
Uniwersalność podejmowanych zagadnień sprawia, że platforma Score Hunter może być wykorzystywana wśród pracowników naukowych i studentów niezależnie od kierunku studiów.
- Na kredyt żyje 612 tys. młodych Polek i Polaków w wieku 18-24 lata, którzy korzystają z różnych form finansowania, wnioskują o pożyczki pozabankowe, używają bankowości elektronicznej itp. Osoby w wieku studenckim są zatem poważnym uczestnikiem życia finansowego, to do nich kierujemy platformę Score Hunter, która uczy, jak już teraz świadomie i odpowiedzialnie zarządzać swoimi zobowiązaniami, jak budować swoją wiarygodność finansową, a także na przyszłość, gdy stojąc przed potrzebą zaciągnięcia kredytu na mieszkanie, umieć się rzetelnie do tego przygotować - mówi Małgorzata Bielińska, Dyrektor ds. Edukacji Grupy BIK.
- Wiedza z BIK, jaką przekazujemy w tej e-learningowej formule, to połączenie nauki i rozrywki, a zdobyte nowe umiejętności z powodzeniem można potem wykorzystać w życiu. Chcę zwrócić uwagę również na poruszaną na platformie tematykę ochrony tożsamości, co z perspektywy wzrastającej liczby cyberprzestępstw, jest dziś wiedzą bardzo praktyczną, dla każdego - podkreśla Bielińska.
Wykładowcy i studenci niezmiennie mogą wykorzystywać platformę w ramach zajęć dydaktycznych, może stać się ona także formą pracy samodzielnej czy elementem zaliczenia.
***
Platforma edukacyjna Score Hunter BIK, upowszechniana jest wśród polskich uczelni wyższych, w ramach programu Nowoczesne Zarządzanie Biznesem, realizowanego z inicjatywy Związku Banków Polskich i Biura Informacji Kredytowej.
kontakt dla mediów
Małgorzata Bielińska
malgorzata.bielinska@bik.pl
tel: +48 22 348 41 03
tel: +48 512 164 103
informacje o firmie
Biuro Informacji Kredytowej S.A. – jedyne biuro kredytowe w Polsce, które poprzez internetowy portal www.bik.pl umożliwia klientom indywidualnym monitorowanie własnej historii kredytowej, a dzięki Alertom BIK ostrzega przed każdą próbą wyłudzenia kredytu.
BIK gromadzi i udostępnia dane o historii kredytowej klientów indywidualnych i przedsiębiorców z całego rynku kredytowego, oraz dane z obszaru pożyczek pozabankowych. Baza BIK zawiera informacje o 147 mln rachunków należących do 25 mln klientów indywidualnych oraz 1,4 mln firm, w tym o 845 tys. mikroprzedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. BIK posiada najwyższe kompetencje w zakresie analizy danych i nowoczesnych technologii. Wspiera bezpieczeństwo instytucji finansowych i ich klientów, udostępniając bezpieczny system wymiany informacji kredytowych i gospodarczych oraz nowatorskie rozwiązania antyfraudowe. Łączy cechy nowoczesnej firmy technologicznej z atrybutami instytucji zaufania publicznego. Od kilkunastu lat BIK jest aktywnym członkiem międzynarodowego Stowarzyszenia ACCIS (Association of Consumer Credit Information Suppliers), zrzeszającego największą grupę rejestrów kredytowych na świecie.
kontakt dla mediów
Małgorzata Bielińska
malgorzata.bielinska@bik.pl
tel: +48 22 348 41 03
tel: +48 512 164 103
informacje o firmie
Biuro Informacji Kredytowej S.A. – jedyne biuro kredytowe w Polsce, które poprzez internetowy portal www.bik.pl umożliwia klientom indywidualnym monitorowanie własnej historii kredytowej, a dzięki Alertom BIK ostrzega przed każdą próbą wyłudzenia kredytu.
BIK gromadzi i udostępnia dane o historii kredytowej klientów indywidualnych i przedsiębiorców z całego rynku kredytowego, oraz dane z obszaru pożyczek pozabankowych. Baza BIK zawiera informacje o 147 mln rachunków należących do 25 mln klientów indywidualnych oraz 1,4 mln firm, w tym o 845 tys. mikroprzedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. BIK posiada najwyższe kompetencje w zakresie analizy danych i nowoczesnych technologii. Wspiera bezpieczeństwo instytucji finansowych i ich klientów, udostępniając bezpieczny system wymiany informacji kredytowych i gospodarczych oraz nowatorskie rozwiązania antyfraudowe. Łączy cechy nowoczesnej firmy technologicznej z atrybutami instytucji zaufania publicznego. Od kilkunastu lat BIK jest aktywnym członkiem międzynarodowego Stowarzyszenia ACCIS (Association of Consumer Credit Information Suppliers), zrzeszającego największą grupę rejestrów kredytowych na świecie.