technologie ekonomia/biznes/finanse

Pandemia przyspieszyła spadek tradycyjnej korespondencji

06.08.2020 | Poczta Polska

Poczta Polska od ponad 10 lat odnotowuje spadki tradycyjnej korespondencji listowej. To efekt przede wszystkim zmian w sposobie komunikacji między ludźmi czy cyfryzacji społeczeństwa. Obecny stan epidemii także wpłynął negatywnie na rynek usług listowych.

Od kilku już lat w związku z eSubstytucją cały rynek europejski odczuwa stały spadek wolumenów krajowych przesyłek listowych. W latach 2013-2016 średnioroczne tempo spadków wynosiło ponad 4% rocznie, w Polsce wyniosło blisko 7%. Od 2016 r. tempo spadku w większości krajów staje się intensywniejsze. W krajach europejskich porównując rok 2018 do 2017 r. odnotowano spadek ilości listów na poziomie 6%, w 2019 r. spadek ten osiągnął poziom od 7 do 10%. W Polsce w 2019 roku średnioroczna liczba nadawanych listów krajowych w porównaniu do 2018 r. zmniejszyła się o 9%.

Prognozy Poczty Polskiej pokazywały, że spadki na poziomie właśnie 10% rocznie będą utrzymywać się w kolejnych latach. Jednak podczas pandemii wolumeny tradycyjnych listów (bez przesyłek reklamowych) nadawanych przez instytucje, firmy oraz klientów indywidualnych gwałtownie zmniejszyły się. W marcu br. było ich o 26%, a w maju o 18% mniej niż przed rokiem. Listy to główne, ale nie jedyne źródło przychodów Poczty Polskiej. Spółka rozwija usługi Direct Mail, kurierskie, logistyczne i ubezpieczeniowo-bankowe, aby zrównoważyć spadki przychodów z tradycyjnej korespondencji.

Spadek tradycyjnej korespondencji listowej jest m.in. skutkiem zmian technologicznych, z których dobrodziejstw korzystają zarówno klienci biznesowi, jak i klienci indywidualni. Faktem jest, że wysyłamy coraz mniej listów. Powodem nie jest brak czasu, na który wszyscy narzekamy, ale zmiana naszych nawyków i przyzwyczajeń, wynikająca ze zmian technologicznych, których rozwój przyspieszył dodatkowo stan epidemii. Tą samą drogą poszli klienci biznesowi, dla których pandemia okazała się katalizatorem tego, co i tak już miało miejsce wcześniej. Papier zastąpiły produkty z przedrostkiem e jak elektroniczny. Korzystają z tego rozwiązania tym chętniej, że przynosi im ono realne oszczędności, które teraz odmieniane są przez wszystkie przypadki, przez wszystkich przedsiębiorców.

 

kontakt dla mediów
Daniel Witowski
rzecznik prasowy, Poczta Polska S.A.
Daniel Witowski

rzecznik@poczta-polska.pl

tel: 22 656 54 28

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Daniel Witowski
rzecznik prasowy, Poczta Polska S.A.
Daniel Witowski

rzecznik@poczta-polska.pl

tel: 22 656 54 28

informacje o firmie