środowisko naturalne/ekologia towary konsumpcyjne ekonomia/biznes/finanse energetyka
Stilo Energy: Biznes coraz chętniej sięga po panele fotowoltaiczne
Rośnie zainteresowanie biznesu fotowoltaiką. Aż 25 proc. mocy zainstalowanej przez Stilo Energy to panele na dachach i gruntach firm. Przedsiębiorcy cenią możliwość łatwej rozbudowy instalacji, jaką daje stosowana przez Stilo Energy technologia oparta o mikrofalowniki. Inwestycje finansują leasingiem.
Dla biznesu panele fotowoltaiczne to przede wszystkim oszczędności na opłatach za prąd.
- Boom na instalacje nastąpił w połowie ubiegłego roku, kiedy przedsiębiorcy zaczęli otrzymywać rachunki za energię elektryczną z wyższymi stawkami - mówi Mirosław Bieliński, prezes Stilo Energy. - Okres zwrotu z inwestycji skrócił się wówczas z ok 8 lat do 4 i kilku miesięcy. Drugi istotny bodziec to poszerzenie definicji prosumenta, którym teraz może być mały lub średni przedsiębiorca zakładający instalacje poniżej 50 kW. Wcześniej mogła być to tylko osoba fizyczna z instalacją do 10 kW.
Instalacja poniżej 50 kW może być wykonana szybko, bez trwających miesiącami formalności. Inaczej jest powyżej 50 kW. Tu potrzebne jest pozwolenie na budowę.
- Czasem firmy zamawiają panele na kilka hal czy budynków. Wówczas mogą zamontować panele po 50 kW na każdej hali, jeśli każda z tych hal posiada własne oddzielne przyłącze (licznik) energetyczne - mówi Mirosław Bieliński.
Firmy testują możliwości i opłacalność
Jeszcze innym modelem jest montaż najpierw 50 kW przez firmę, a potem, mając w perspektywie rozbudowę instalacji, kompletowanie dokumentów, w tym wystąpienie do operatorów sieci energetycznej o wydanie pozwolenia na przekroczenie 50KW.
- Nasza technologia oparta o mikrofalowniki pozwala na rozbudowę instalacji i kolejne panele bez kosztownej wymiany głównego elementu - inwertera. Jest prostsza i tańsza dla przedsiębiorcy - podkreśla Bieliński. - Co więcej, w przypadku zainstalowania paneli o różnych mocach, każdy z nich będzie wykorzystywał swoje możliwości w pełni. Oznacza to od kilku do kilkunastu procent więcej produkowanej energii niż w klasycznej instalacji z falownikiem stringowym (centralnym) - dodaje prezes Stilo Energy.
Leasing coraz powszechniejszy
Przeciętna wartość inwestycji dokonywanej przez biznes to ok. 155-190 tys. zł netto za 50kW mocy instalacji, w zależności od typu dachu i miejsca posadowienia elektrowni. Można to porównać do ceny dwóch nowych samochodów osobowych ze średniej półki.
Najczęściej wybieraną formą finansowania inwestycji jest leasing, dostępny u coraz większej liczby instytucji finansowych.
- Współpracujemy z sześcioma instytucjami finansowymi - mówi Mirosław Bieliński. - Zainteresowanie jest coraz większe, ponieważ rata leasingowa potrafi kształtować się z na poziomie zbliżonym do wartości energii wyprodukowanej samodzielnie, a przez to nie zakupionej. Spłaciwszy leasing w ciągu np. 5 lat lat, przedsiębiorca w kolejnych latach ma energię za darmo.
Gwarancja wydajności na panele Stilo Energy to aż 25 lat, a na mikrofalowniki - 12 lat, podczas gdy na falowniki centralne – raczej ok. 5-7 lat.
Inwestują hotele, pensjonaty, producenci mebli
Wśród klientów Stilo Energy dominują hotele, pensjonaty, ale nie brak i innych firm - producentów mebli czy przetwórni spożywczych.
Ważnym segmentem klientów, który deklaruje duże zainteresowanie fotowoltaiką, są spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe. Technologia mikrofalowników jest dla nich bezkonkurencyjna.
- Dzięki zastosowaniu mikrofalowników można wykonywać instalacje dla zaspokojenia potrzeb na energię elektryczną części wspólnych tych obiektów lub z łatwością dedykować po kilka czy kilkanaście paneli ze wspólnego dachu dla każdego lokalu bez montowania tam urządzeń falowników tradycyjnych - mówi Krzysztof Koronkiewicz, odpowiedzialny za sektor klientów biznesowych w Stilo Energy.
Z szansy na obniżenie kosztów energii elektrycznej chce korzystać coraz więcej właścicieli budynków.
- Liczy się jednak nie tylko aspekt ekonomiczny, choć ten jest dominujący – dodaje Krzysztof Koronkiewicz. - Coraz więcej globalnych firm wymaga od swoich polskich dostawców poświadczenia, iż korzystają z zielonej energii. Dla części przedsiębiorców jest to też wyraz spójności z wartościami marki. Hasło “jestem eko” brzmi wiarygodniej, gdy potwierdza to instalacja fotowoltaiczna na dachu zbudowana z nowoczesnych i wydajnych komponentów.
informacje o firmie
Stilo Energy
Lider w dziedzinie inteligentnych instalacji fotowoltaicznych, w pierwszej trójce polskich firm na rynku mikroinstalacji prosumenckich. Partner NFOiŚ w rządowym programie "Mój Prąd". Na polskich dachach jest już około 2000 instalacji z mikrofalownikami ze znakiem Stilo. Obroty firmy w 2019 roku były ponad 7 razy wyższe niż w 2018 roku.
informacje o firmie
Stilo Energy
Lider w dziedzinie inteligentnych instalacji fotowoltaicznych, w pierwszej trójce polskich firm na rynku mikroinstalacji prosumenckich. Partner NFOiŚ w rządowym programie "Mój Prąd". Na polskich dachach jest już około 2000 instalacji z mikrofalownikami ze znakiem Stilo. Obroty firmy w 2019 roku były ponad 7 razy wyższe niż w 2018 roku.