styl życia ekonomia/biznes/finanse

Barometr Providenta: w 2019 r. co trzeci Polak zrealizował założone wydatki, 70 proc. badanych zaplanowało wydatki na ten rok

08.01.2020 | Provident Polska SA

W zeszłym roku co trzeci Polak zrealizował swoje plany finansowe. Noworoczne plany wydatków na najbliższe 12 miesięcy zrobiło już niemal 70 proc. Polaków. Najwięcej pochłoną codzienne wydatki, wyjazdy wakacyjne oraz remonty mieszkań.

Nowy Rok to nie tylko czas podejmowania noworocznych postanowień, ale również planowania  finansów na najbliższe 12 miesięcy. W 2019 r. swoje plany wydatkowe zrealizowała 1/3 Polaków – wynika z Barometru Providenta. Bardziej konsekwentni byli mężczyźni, bowiem aż 40 proc. z nich zadeklarowało realizację założonych wydatków.

Z przeprowadzonego badania wynika, że 70 proc. Polaków już teraz myśli o wydatkach, które poniosą w rozpoczynającym się roku. Dla większości (54 proc.) będą to codzienne wydatki związane z zakupami i rachunkami. Połowa respondentów jako ważny wydatek uznała wyjazd wakacyjny, niemal tyle samo ujęło w swoich planach koszty remontu mieszkania. Istotną pozycję zajmuje zakup sprzętu RTV/AGD (36 proc.) oraz wydatki na zdrowie (33 proc.).

- Badania Barometru Providenta potwierdzają, że zdecydowana większość Polaków ujmuje w swoich noworocznych postanowieniach również najważniejsze plany wydatkowe. Co ciekawe, podchodzimy do nich w zróżnicowany sposób. Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o codziennych wydatkach, kosztach leczenia, czy spłacie kredytu, a także o wydatkach związanych z remontem mieszkania. Natomiast mężczyźni częściej niż kobiety wskazują na wydatki związane z samochodem – podkreśla Magda Maślana, ekspert ds. PR w Provident Polska.

Za najbardziej obciążający wydatek dla tegorocznego budżetu respondenci uznali remont domu lub mieszkania – tę odpowiedź wskazał niemal co trzeci badany. 40 proc. z nich planuje przeznaczyć na ten cel co najmniej 5 tys. zł., a co dziesiąty zadeklarował 20 tys. zł. Z kolei dla 16 proc. najpoważniejszym wydatkiem będzie zakup samochodu. Więcej niż co dziesiąty Polak planujący taki zakup (13 proc.) zakłada wydanie na ten cel 20 tys. zł.

Źródła finansowania planowanych wydatków

Jak zamierzamy sfinansować swoje wydatki? Przede wszystkim z oszczędności (59 proc.) i z bieżących dochodów (42 proc.). Co piąty Polak planuje wziąć kredy bądź pożyczkę w banku, a co dziesiąty chce zwrócić się o pomoc do rodziny. 3 proc. badanych planuje pozyskać dodatkowe środki za pośrednictwem instytucji pożyczkowej.

- Planowanie wydatków wraz ze źródłami ich pokrycia świadczy o rozważnym i odpowiedzialnym podejściu Polaków do długofalowego finansowego planowania. Jednocześnie zauważyliśmy, że Polacy optymistycznie patrzą na ten rok w kontekście spodziewanej sytuacji finansowej – ponad połowa badanych oczekuje jej poprawy w tym roku. Największymi optymistami są młodzi mężczyźni wchodzący na rynek pracy, bowiem niemal ¾ z nich spodziewa się w tym roku wyższych dochodów – mówi Magda Maślana, ekspert ds. PR w Provident Polska.

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae Sp. z o.o., metodą CATI na próbie N =1018 dorosłych Polaków, w grudniu 2019 r.

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).