środowisko naturalne/ekologia

Przepis MAKRO Polska na odpowiedzialny biznes

Polityka ochrony środowiska, ograniczenia w zakresie chłodzenia, ogrzewania i klimatyzacji hal, wymiana oświetlenia na energooszczędne, budowanie zbiorników retencyjnych oraz prowadzenie zrównoważonego łańcucha dostaw – to tylko niektóre z działań prowadzonych przez MAKRO Polska w ramach strategii zrównoważonego rozwoju.

 

Wizja przyszłości MAKRO opiera się o ideę angażowania się w odpowiedzialne tworzenie wartości dla ludzi i naszej planety. Strategia zrównoważonego rozwoju sieci hurtowni skupia się natomiast na dopasowywaniu oferty firmy, wspieraniu jej profesjonalnych klientów z sektorów HoReCa i handlu tradycyjnego oraz na poprawianiu skuteczności operacyjnej w obszarze ochrony środowiska naturalnego.

 

W kontekście oferty MAKRO Polska od lat dba o redukcję odpadów i eliminację zanieczyszczeń. Od 2015 roku firma zredukowała zużycie plastiku o 116 ton, w szczególności dzięki systematycznemu zmniejszaniu wielkości butelek wody marki własnej ARO (wraz z korkiem).

 

MAKRO prowadzi politykę środowiskową dotyczącą materiałów opakowaniowych, rezygnując m.in. w przypadku produktów marki własnej z folii PCV. Wchodzący w skład folii polichlorek winylu stanowi bowiem szkodliwe tworzywo zakłócające proces przetwarzania tworzyw sztucznych. We wrześniu br. wprowadzono także papierowe opakowania dla świeżych ziół w doniczkach – bazylii oraz mięty – zmniejszając tym samym o 3 tony rocznie produkcję plastiku. Z kolei jednym z rozwiązań i udogodnień ekologicznych, które firma planuje wprowadzić w następnym roku, są doniczki na zioła wykonane z bryły korzeniowej.

 

Certyfikacja w zakresie zrównoważonego rybołówstwa jest zgodna z systematycznie wdrażanymi przez MAKRO założeniami „Polityki Rybnej” METRO GROUP. Wsparcie przez MAKRO Polska zrównoważonego połowu ryb, polegającego na prawidłowym i bezpiecznym rybołówstwie, ma umożliwić stworzenie warunków sprzyjających do odnowienia ich populacji. Przejrzysty system dostaw ryb i owoców morza do hal przekłada się na jakość dostarczanych produktów. Gwarancja legalnych, dopuszczalnych połowów spełnia nie tylko wymagania bezpieczeństwa żywności, ale również standardy socjalne.

 

W ramach Polityki Papieru i Drewna MAKRO dąży do tego, aby wszystkie produkty marki własnej sieci pochodziły z recyklingu lub posiadały certyfikaty FSC (Forest Stewardship Council) lub PEFC (Program for the Endorsement of Forest), potwierdzające odpowiedzialne źródło pochodzenia surowca drzewnego, użytego do jego produkcji.

 

W ramach obszaru efektywności operacyjnej MAKRO Polska troszczy się o zmniejszenie ilości zużywanych zasobów – wody i energii elektrycznej. Wprowadzenie ograniczeń w zakresie chłodzenia, klimatyzacji i ogrzewania hal, przeprowadzenie wymiany oświetlenia na energooszczędne, wykorzystanie resursów wodnych do celów sanitarnych oraz zbudowanie zbiorników retencyjnych – to jedynie niektóre z rozwiązań w ramach polityki środowiskowej, które wprowadziła sieć w 2018 roku.

 

W METRO GROUP wdrożono Freon Exit Program (FEP), którego celem jest wyjście z czynnika chłodzącego freonu do 2030 roku. Obecnie w MAKRO Polska w ramach FEP przebudowano 7 hal, zaś 4 obiekty wybudowano w systemie C02. Plany MAKRO, zgodne ze strategią METRO, zakładają całkowitą likwidację systemów chłodzenia opartych na freonie do 2030 roku, w tym do 2023 roku w siedmiu kolejnych halach.

 

Dbając o jakość produktów i środowisko naturalne, MAKRO Polska stawia nacisk na budowę zrównoważonego i certyfikowanego łańcucha dostaw, współpracując wyłącznie z dostawcami, spełniającymi restrykcyjne wymagania. Przekłada się to bowiem na gwarancję oferowania najwyższej świeżości produktów. Aby sprostać oczekiwaniom klientów, firma zorganizowała także instalację ładowarek do pojazdów elektrycznych dla klientów na parkingach MAKRO. Stacje ładowania samochodów elektrycznych zamontowane zostały w 8 punktach w całej Polsce, m.in. w Warszawie, Toruniu, Gdyni i Koszalinie.

 

W trzeci strategiczny filar strategii zrównoważonego rozwoju wpisany jest niezmiennie klient profesjonalny z sektora HoReCa i handlu tradycyjnego. Integralnym elementem współpracy firmy z klientami sektora gastronomicznego są liczne szkolenia i warsztaty kulinarne oraz spotkania integrujące branżę. W Akademii Inspiracji w Warszawie i Krakowie pod okiem ekspertów i szefów kuchni mogą rozwijać swoje umiejętności, wiedzę asortymentową oraz kompetencje potrzebne do prowadzenia własnej firmy. MAKRO organizuje cykliczne regionalne spotkania branżowe, m.in. Historyczny Stół Kulinarny, warsztaty Szef dla Szefów czy Super Sklep – spotkania dla właścicieli sklepów. Firma umożliwia w ten sposób nawiązywanie dialogu z ekspertami i poszerzanie wiedzy na temat trendów. Od dwóch lat prowadzi też ogólnopolski program Polskie Skarby Kulinarne, w ramach którego szefowie kuchni, kucharze i restauratorzy poszerzają wiedzę na temat rodzimej kuchni, uczą się  interpretować historyczne receptury i kreować towarzyszącą im narrację historyczną. W tym roku, w ramach programu, MAKRO Polska uruchomiła szlaki kulinarne. Sieć hurtowni wspiera także przyszłych kucharzy poprzez program edukacyjny Szef dla Młodych Talentów, dzięki któremu tworzy uczniom możliwości nauki pod okiem czołowych szefów kuchni. W jubileuszowym roku MAKRO po raz czwarty zaprosiła przedsiębiorców do wspólnego świętowania w ramach Dnia Własnego Biznesu.

 

METRO GROUP od zawsze łączy biznes z odpowiedzialnością. Działania te są widoczne i doceniane, czego odzwierciedleniem są wysokie pozycje w rankingu Dow Jones Sustainability Index. Zrównoważony rozwój firmy jest możliwy jedynie poprzez szeroką perspektywę wpływu, jaki wywieramy na pracowników, społeczeństwo oraz środowisko. To także konsekwentna, zaplanowana w długim okresie, realizacja działań i polityki w tak ważnym temacie. To angażowanie się pracowników i liderów firmy w działalność na rzecz społeczności lokalnych i planety, podejmujących inicjatywy nie tylko w ramach swoich obowiązków, ale także dobrowolnie angażujących się w wolontariat na rzecz innych, w tym zwierząt.

kontakt dla mediów
Magdalena Figurna
Menedżer ds. PR i Komunikacji Wewnętrznej , MAKRO Cash & Carry Polska
Magdalena Figurna

magdalena.figurna@makro.pl

informacje o firmie
kontakt dla mediów
Magdalena Figurna
Menedżer ds. PR i Komunikacji Wewnętrznej , MAKRO Cash & Carry Polska
Magdalena Figurna

magdalena.figurna@makro.pl

informacje o firmie