ekonomia/biznes/finanse

Barometr Providenta: Mężczyźni zamierzają wydać na święta średnio o 500 zł więcej niż kobiety

12.11.2019 | Provident Polska SA

Tradycyjnie z początkiem listopada ruszają przygotowania do świąt Bożego Narodzenia. W tym czasie większość Polaków zaczyna planować świąteczne wydatki. Jak wynika z badania Barometr Providenta, w tym roku sfinansujemy je z bieżących dochodów.

Choć do Bożego Narodzenia pozostały jeszcze blisko dwa miesiące, dla większości właśnie początek listopada jest dobrym momentem na pierwsze bożonarodzeniowe plany. Zwłaszcza, że wiąże się to z dużymi wydatkami.

Odpowiedzialne Święta

W tym roku planujemy przeznaczyć na święta średnio 1722 złotych. Większe wydatki przewidują mężczyźni, którzy zamierzają zamknąć je w kwocie niemal 2000 zł. Kobiety przeciętnie nie chcą przekroczyć 1500 zł. Najbardziej wystawną gwiazdkę planują trzydziestokilkulatkowie oraz osoby posiadające dzieci - powyżej 2000 zł.

Większość badanych nie ma problemów ze sfinansowaniem świętowania Bożego Narodzenia. Ponad 40 proc. badanych deklaruje, że kupi na święta wszystko czego potrzebuje i nie będzie ograniczać się do najtańszych produktów. Niemal co piąty w ogóle nie musi liczyć się z kosztami świątecznych przygotowań . Prawie 30 proc. zamierza oszczędzić, wybierając tańsze zamienniki jednak nie rezygnując z tradycyjnych elementów świąt.

Święta finansujemy z własnych środków. Aż 84 proc. z nas na gwiazdkowe wydatki przeznaczy część bieżących dochodów, a co piąty skorzysta z odłożonych wcześniej pieniędzy. Zaledwie 4 proc. badanych pokryje część świątecznych wydatków z pieniędzy pochodzących z różnego rodzaju programów wsparcia, np. z 500+. Jak pokazuje Barometr Providenta, unikamy Bożego Narodzenia na kredyt. Zaledwie 1 proc.  pożyczy pieniądze od rodziny. Taki sam odsetek zamierza zwrócić się do instytucji finansowej.

- Wyniki Barometru Providenta pokazują, że Polacy bardzo odpowiedzialnie podchodzą do świątecznego budżetu. Większość jest w stanie sfinansować ją z bieżących dochodów – podkreśla Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska. – Musimy jednak pamiętać, że 10 proc. Polaków nie będzie mogło pozwolić sobie na wszystkie podstawowe, tradycyjne wydatki związane ze świętami. Wśród tych osób przeważają osoby starsze, powyżej 60 lat. Jednak również seniorzy, pomimo problemów finansowych, rozsądnie podchodzą do zarządzania świątecznym budżetem i są w stanie sfinansować niezbędne wydatki z własnych dochodów i oszczędności – dodaje Anna Karasińska.

Wszyscy czekamy na prezenty

Ponad 80 proc. respondentów spodziewa się gwiazdkowego prezentu. Wśród wymarzonych podarków królują kosmetyki, które chciałoby dostać 15 proc. badanych. Elektronikę, biżuterię lub książkę preferuje co dziesiąty. Wybór prezentu w dużym stopniu zależy od płci respondentów. Co piąta kobieta chciałaby otrzymać kosmetyki lub perfumy, natomiast 15 proc. biżuterię. Mężczyźni preferują elektronikę i 15 proc. z nich oczekuje takiego właśnie prezentu pod choinką.

Na wybór wymarzonego prezentu wpływa także wiek badanych. O sprzęcie elektronicznym marzą głównie osoby przed czterdziestką. Seniorzy, częściej niż przedstawiciele innych grup, ucieszyliby się z pieniędzy lub bonów na zakupy. Natomiast 8 proc. z najmłodszej grupy wiekowej marzy o małym AGD. Wśród innych grup ten odsetek nie przekracza 5 proc.

- Prezenty to często najbardziej kosztowna pozycja w gwiazdkowym budżecie. Dlatego warto rozłożyć te wydatki w czasie i część zakupów zrobić odpowiednio wcześniej– podkreśla Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej w Provident Polska. -  Dzięki temu nie tylko odciążymy nasze grudniowe portfele, ale także będziemy mieli czas na porównanie cen i wyszukanie najciekawszych okazji i promocji. Dodatkowo unikniemy tłoku w centrach handlowych i przysłowiowej świątecznej gorączki - dodaje Karolina Łuczak.

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae Sp. z o.o., metodą CATI na próbie N = 1116 dorosłych Polaków, w dniach 15-21.10.2019 r.

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Kierownik Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska SA
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: + 48 22 455 48 39

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).

załączniki

więcej z kategorii ekonomia/biznes/finanse