środowisko naturalne/ekologia

Plastik większym problemem niż zmiany klimatu

30.10.2019 | GfK Polonia

Plastik większym problemem niż zmiany klimatu

Międzynarodowy Raport GfK Who cares? Who does? na temat opinii i postaw konsumentów wobec problemów ekologicznych

Warszawa, 30 października 2019 r. – Problematyka związana z odpowiedzialnym użytkowaniem i wykorzystywaniem opakowań z tworzyw sztucznych oraz zarządzaniem ich odpadami jest najważniejszym wyzwaniem środowiskowym dla konsumentów z 11 europejskich krajów objętych badaniem.

70 proc. europejskich konsumentów wymieniło odpady z tworzyw sztucznych jako najważniejsze z 5 największych światowych wyzwań środowiskowych. Najczęściej problem ten jest dostrzegany przez Niemców (75 proc. wskazań), najrzadziej przez Węgrów (55 proc.). Generalnie rzecz biorąc zarządzanie odpadami z tworzyw sztucznych i zmiany klimatyczne są obecnie w opinii konsumentów dominującymi wyzwaniami środowiskowymi.

Na tle wszystkich analizowanych w badaniu rynków europejskich polscy nabywcy nie widzą w odpadach z tworzyw sztucznych tak dużego problemu. W Polsce odsetek wskazań jest podobny do węgierskiego (58 proc.). W opinii Polaków odpady plastikowe są trzecim w kolejności największym globalnym wyzwaniem środowiskowym, po zanieczyszczeniu powietrza i wody.
W prawie wszystkich krajach objętych badaniem (z wyjątkiem Rosji) konsumenci uważają producentów za najbardziej odpowiedzialnych za kontrolowanie i ograniczanie odpadów z tworzyw sztucznych. Warto także podkreślić, że zaskakująco rzadko w tej roli widziany jest przez konsumentów handel/ sieci detaliczne. W Polsce nabywcy obarczyliby równie dużą dozą odpowiedzialności co producentów, także administrację państwową.


Polscy nabywcy, jako populacja, nadal mają dość podstawową wiedzę na temat dbania o środowisko, unikania plastiku i ograniczania produkcji opakowań z tworzyw sztucznych. Jednak poziom świadomości społecznej rośnie i coraz więcej z nich jest zainteresowanych tymi zagadnieniami. Responsibility Index ilustrujący poziom świadomości i zestaw zachowań konsumenckich związanych z odpowiedzialnym postępowaniem z tworzywami sztucznymi jest dla Polski na poziomie 81 punktów (przy średniej dla 11 badanych krajów na poziomie 100 punktów). Dla porównania najniższą wartość wskaźnik przyjmuje w Rosji (41 punktów), a najwyższą w Austrii (137 punktów).

Izabela Jagodzińska, ekspert w zespole Consumer Panels & Services GfK komentuje: „Polscy nabywcy mają dość podstawową wiedzę na temat dbania o środowisko i ograniczania zakupu produktów w opakowaniach z tworzyw sztucznych jednorazowego użytku. Jednak poziom świadomości społecznej rośnie i coraz więcej klientów jest zainteresowanych tymi zagadnieniami. Nadal konieczne jest zwiększenie świadomości społecznej poprzez kampanie informacyjne i wywieranie nacisku na producentów, aby zmniejszyli ilość produkowanego i marnowanego tworzywa sztucznego”.

Informacje o badaniu
Badanie przeprowadzono na przełomie kwietnia i maja 2019 roku na próbie n=40.091 respondentów, na 11 europejskich rynkach: Austrii, Belgii, Czech, Danii, Holandii, Niemiec, Polski, Rosji, Słowacji, Szwecji, Węgier. Respondentami były osoby decyzyjne, odpowiadające w gospodarstwach domowych za dokonywanie zakupów, biorące udział w Panelu Gospodarstw Domowych GfK.

 

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group