17 przedsiębiorców z 11 firm w finale 17. edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku
Jury polskiej edycji międzynarodowego konkursu EY Przedsiębiorca Roku pod przewodnictwem Jerzego Koźmińskiego, Prezesa Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, wyłoniło 17 finalistów konkursu. Reprezentują oni 11 firm i trzy kategorie konkursowe: Produkcję i Usługi, Nowe Technologie/Innowacyjność oraz Nowy Biznes.
W finale 17. edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku znaleźli się:
- Dorota Jarodzka-Śródka – Archicom
- Jakub Swadźba – Diagnostyka
- Bartosz Kubik – Ekoenergetyka-Polska
- Łukasz Skłodowski, Grzegorz Ciwoniuk – Elastic Cloud Solutions
- Joanna i Piotr Dębiccy - Formika
- Artur Rytel – Green Holding
- Mateusz Juszczak, Radosław Nowosielski, Mateusz Rulewicz - Laparo
- Gregoire Nitot - Sii
- Andrzej Kuczyński i Adam Kuczyński – Transfer Multisort Elektronik
- Tomasz Jabłoński i Damian Strzelczyk - Tutlo
- Piotr Wojciechowski – WB Electronics
- Tegoroczna liczba zgłoszeń do konkursu EY Przedsiębiorca Roku po raz kolejny wzrosła. W ciągu ostatniej dekady świat zmienił się szybciej, niż ktokolwiek z nas mógł to przewidzieć. Zachodzące na rynku zmiany, których siłą napędową są nowe technologie widzimy także w naszym konkursie – otrzymaliśmy dużą liczbę zgłoszeń od spółek technologicznych i startupów, a już od kilku lat rośnie liczba kandydatów w kategoriach Nowe Technologie/Innowacyjność oraz Nowy Biznes. Zmienia się świat i szybko zmienia się również EY. I dlatego w tym roku, zaprosiliśmy jury konkursu i finalistów na ostatnie spotkania ewaluacyjne do EY wavespace, naszego globalnego centrum rozwoju i innowacji w Warszawie, w którym wykorzystując metody design thinking wspólnie z klientami wypracowujemy rozwiązania dla wyzwań związanych z transformacją cyfrową – mówi Jacek Kędzior, Partner Zarządzający EY.
- W tym roku w finale konkursu EY Przedsiębiorca Roku obserwujemy intrygującą różnorodność branż. Wśród finalistów znajdują się między innymi przedstawiciele sektora spożywczego, ochrony zdrowia i świata nowoczesnych technologii. Oprócz nieskrywanej pasji łączy ich wszystkich niechęć do powielania utartych schematów. Ta grupa wyjątkowych przedsiębiorców została wybrana z dużej liczby zgłoszeń, z których najwięcej spełniających wymogi formalne napłynęło w kategorii „Produkcja i Usługi”. Było ich niemal dwa razy tyle, ile w ubiegłym roku. Podobnie było w kategorii „Nowy Biznes”, gdzie wpłynęło blisko 60% więcej zgłoszeń niż w poprzedniej edycji – dodaje Marek Jarocki, Audytor konkursu EY Przedsiębiorca Roku.
PROFILE KANDYDATÓW
Dorota Jarodzka-Śródka, Archicom S.A.
Dorota Jarodzka-Śródka przekształciła architektoniczne biuro projektowe w prężnie działającą firmę deweloperską, której portfolio obejmuje osiedla mieszkaniowe, budynki użyteczności publicznej, renowację zabytków oraz budynki biurowe. Jako projektant zawsze myśli o przestrzeni wieloaspektowo: od urbanistyki, poprzez architekturę, estetykę otoczenia, aż po genius loci danego miejsca. W centrum zainteresowania zawsze stawia człowieka i jego potrzeby. W trakcie realizacji projektów bierze pod uwagę nie tylko czynniki ekonomiczne, ale także wykorzystanie naturalnego potencjału danego terenu – m.in. walorów najbliższego otoczenia. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i pogłębionym analizom rozwoju miast, Archicom przewiduje kierunki rozwoju mieszkalnictwa, co pozwala spółce na kupowanie gruntów z dużym wyprzedzeniem. Dywersyfikacja działalności oraz doświadczenie nie tylko w branży projektowej, ale i wykonawczej pozwala na wypracowanie efektywnych i innowacyjnych rozwiązań.
Jakub Swadźba, Diagnostyka sp. z o.o.
Jakub Swadźba stworzył największą w Polsce sieć laboratoriów medycznych. Firma zatrudnia ponad 7,5 tys. pracowników, ma 172 laboratoria i ponad 1000 punktów pobrań. Rocznie wykonuje ponad 60 milionów badań i oferuje 3000 testów, które dają pacjentom dostęp do najnowszych osiągnięć współczesnej medycyny. Profesor dr hab. n. med. Jakub Swadźba jest także kierownikiem Katedry Medycyny Laboratoryjnej w Krakowie. Prowadzi konsultacje medyczne w dziedzinie zaburzeń autoimmunologii. W swojej działalności koncentruje się szczególnie na zagadnieniach związanych z innowacjami w diagnostyce laboratoryjnej, genetyce i histopatologii, wspiera start-upy działające na polu cyfryzacji usług medycznych. „Więcej niż wynik” – to misja przedsiębiorcy w dążeniu do sukcesu firmy, która sięga także poza lokalne rynki. Spółka aktywnie poszukuje możliwości ekspansji zagranicznej, w bieżącym roku rozpoczęła działalność na Białorusi, w Rumunii i na Sri Lance.
Bartosz Kubik, Ekoenergetyka-Polska
Bartosz Kubik jest założycielem spółki produkującej stacje szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych. Jego rozwiązania zasilają transport elektryczny w 60 miastach w 11 krajach. Firma jako jedna z pierwszych opracowała systemy szybkiego ładowania autobusów elektrycznych i dzisiaj ma ponad 90% udziałów w polskim rynku oraz ok. 40% udziałów w rynku europejskim. Bartosz Kubik konsekwentnie realizuje wizję rozwoju kompleksowej elektromobilności w Europie, wprowadzając innowacyjne technologie do budowy i serwisowania stacji ładowania, monitorowania i zarządzania systemami oraz wykorzystywania technologii wodorowej. Ekoenergetyka-Polska inwestuje w B+R i oferuje innowacyjne produkty, np. ładowarki matrycowe, które inteligentnie rozdzielają moc pomiędzy poszczególnymi pojazdami. Bartosz Kubik angażuje się w prace międzynarodowych organizacji działających na rynku elektromobilności oraz transportu miejskiego. Inspiruje, motywuje i podejmuje realne działania prowadzące do rozwoju branży.
Łukasz Skłodowski, Grzegorz Ciwoniuk, Elastic Cloud Solutions
Elastic Cloud Solutions stworzyła workai - nagradzaną i docenianą przez międzynarodowych ekspertów platformę Digital Employee Experience. Jest to zestaw narzędzi usprawniających komunikację wewnętrzną, zarządzanie wiedzą i budujące zaangażowanie pracowników. W praktyce platforma pełni rolę wirtualnego asystenta pracownika, który pomaga załatwić wszelkie sprawy w firmie, przy wsparciu sztucznej inteligencji oraz urządzeń mobilnych. Ambicją założycieli jest dołączenie do grona największych rozwiązań Enterprise SaaS. Firma chce być postrzegana jako innowacyjny dostawca oprogramowania, łatwego do wdrożenia, nowoczesnego i dostępnego dla każdego pracownika. Elastic Cloud Solutions działa na globalnym rynku o łącznej wartości ponad 20 miliardów USD i z 500 milionami użytkowników. Firma stale rozwija swój produkt, dodając kolejne moduły przydatne w codziennej pracy biurowej. Misją firmy jest „Go Global, Respect Local” – przedsiębiorcy rozwijają biznes na globalną skalę, ale nie zapominają o swoim wkładzie w rozwój rynku lokalnego.
Joanna i Piotr Dębiccy, Formika
Formika to jeden z wiodących w Europie producentów opakowań giętkich dla przemysłu spożywczego, farmaceutycznych oraz kosmetycznego. Formika dostarcza swoje produkty na 4 kontynenty i do ponad 40 krajów świata. Powstała w 1978 r., ale Joanna i Piotr Dębiccy przejęli zarządzanie w rodzinnej firmie w połowie 2006 r. Kontynuowali wizję założyciela, a w 2014 r. uruchomili jeden z najnowocześniejszych i najczystszych zakładów produkcyjnych w Europie. Po przekroczeniu 5 miliardów opakowań produkowanych rocznie, w 2019 wybudowano kolejny zakład produkcji innowacyjnych tub dla przemysłu kosmetycznego. Okres ostatnich 13 lat przyniósł wzrost obrotów firmy o średnio 20% rocznie.
Joanna i Piotr Dębiccy za największą przewagę konkurencyjną Formiki uważają jej kulturę organizacyjną opartą na 3 filarach: szacunku, zaufaniu i odpowiedzialności.
W 2014 roku Joanna i Piotr Dębiccy powołali do życia Fundację Formika Dzieciom, która pomaga dzieciom i ich rodzinom w trudnej sytuacji materialnej.
Artur Rytel, Green Holding
Artur Rytel z niedużego rodzinnego biznesu stworzył Green Holding, prężnie działającą Grupę spółek, specjalizujących się w nowoczesnych uprawach warzyw, ich przetwórstwie oraz w logistyce chłodniczej. Jest pomysłodawcą marki Fit&Easy, brandowego lidera w swojej kategorii. W rozwoju biznesu najważniejszy dla niego to jasno wytyczony cel i konsekwencja w jego realizacji. W działalności biznesowej podejmuje skalkulowane ryzyko. Sięga po rozwiązania niestandardowe, stawia na najnowsze technologie. Charakteryzuje go pasja i energia, którą zaraża innych. Ma umiejętność dobierania współpracowników-ekspertów, którym deleguje zarządzanie spółkami. Dzięki temu sam skupia się na projektach strategicznych i dalszym rozwoju biznesu w Europie Środkowo-Wschodniej. Przedsiębiorca angażuje się w działania CSR i charytatywne. Zainicjował społeczny projekt edukacyjny „Zielona Kraina” promujący warzywa w codziennej diecie dzieci. Jest Członkiem Fundacji Ronalda McDonalda oraz wspiera wiele inicjatyw lokalnych.
Mateusz Juszczak, Radosław Nowosielski, Mateusz Rulewicz, Laparo
Firma działa od 2016 roku i specjalizuje się w produkcji symulatorów medycznych, przede wszystkim urządzeń do treningu laparoskopowego dla studentów medycyny oraz lekarzy. Na początku swojej działalności przedsiębiorcy stworzyli prosty trenażer do użytku domowego - Laparo Aspire, który przyniósł firmie rozpoznawalność w środowisku medycznym. Następnie powstał produkt dedykowany szpitalom – Laparo Advance. Momentem przełomowym w historii firmy było wprowadzenie Laparo Analytic – najbardziej zaawansowanego oraz unikalnego rozwiązania. Obecnie trenażery Laparo sprzedawane są w 80 krajach, a w planach jest budowa sieci dystrybucji oraz otwarcie zagranicznego oddziału firmy. Celem przedsiębiorców jest również wprowadzenie nowych trenażerów np. do artroskopii. Niebawem do sprzedaży trafić ma również symulator wykorzystujący VR. Tym co daje przedsiębiorcom najwięcej energii i satysfakcji, jest informacja z rynku, że ich produkty są potrzebne i przyczyniają się do rozwoju chirurgii na świecie.
Gregoire Nitot, Sii Polska
Gregoire Nitot to założyciel oraz CEO Sii Polska, posiadający 30% udziałów firmy. Jest także właścicielem Tawerny Kaszubskiej i autorem bloga gregoirenitot.com.
Gregoire Nitot, przyjechał do Polski w 2000 roku w ramach wymiany studenckiej Erasmus. Po ukończeniu studiów powrócił do Francji, ale ostatecznie w 2006 roku zdecydował się zamieszkać w Polsce i założył Sii. W ciągu kilkunastu lat z jednoosobowej firmy z siedzibą w niewielkim lokalu mieszkalnym spółka przekształciła się w prężnie działające przedsiębiorstwo świadczące usługi z zakresu rozwoju oprogramowania, zarządzania infrastrukturą IT, testów, service desk, szkoleń, inżynierii oraz konsultingu. Obecnie w 13. oddziałach Sii w całym kraju pracuje ponad 4000 specjalistów.
Gregoire Nitot jest pasjonatem świata biznesu. Uważa jednak, że firmę tworzą przede wszystkim ludzie, więc od zawsze wspiera ich rozwój. Właśnie na tym założeniu opiera się misja Sii – Power People – identyfikowanie i promowanie najlepszych pracowników.
Andrzej Kuczyński, Adam Kuczyński, Transfer Multisort Elektronik sp. z o.o.
Spółka zajmuje się sprzedażą komponentów elektronicznych i jest jednym z największych podmiotów działających w branży handlu elektroniką. W portfolio ma ponad 250 000 produktów, które trafiają do ponad 140 krajów. TME osiągnęła sukces dzięki starannie wypracowanemu łańcuchowi dostaw, a także szerokiemu wachlarzowi oferowanych produktów. Wszystkie produkty są dostarczane w ciągu 24 godzin w Europie i 48 godzin poza Europą. Dziennie firma wysyła około 5 000 paczek. Centrum logistyczne zlokalizowane jest w Polsce, ale spółka posiada biura sprzedaży w wielu krajach. Przedsiębiorcy w pełni zautomatyzowali magazyn i wyposażyli go w inteligentne urządzenia. Pracują też nad budową robotów, które mają jeszcze bardziej przyspieszyć proces logistyczny.
Adam i Andrzej Kuczyńscy to przedstawiciele dwóch pokoleń, tworzących firmę i biorących aktywny udział w jej rozwoju. Zarówno w życiu, jak biznesie, kierują się wspólnymi wartościami.
Tomasz Jabłoński, Damian Strzelczyk, Tutlo sp. z o.o.
Tutlo to innowacyjna platforma do nauki języka angielskiego, działająca od 2016 roku. Jej wyróżnikiem jest możliwość uczenia się z dowolnego miejsca na świecie, bez wcześniejszego umawiania się. Wystarczy zalogować się na platformę i połączyć z jednym z 300 native speakerów m.in. z UK, Australii, USA czy Kanady. Lekcje, wykorzystujące metodę immersji, odbywają się w formule 1:1 i nastawione są na przełamanie bariery w mówieniu.
Firma jest czołowym graczem na rynku szkół językowych online. Kursy sprzedawane są przez Internet i w 9 stacjonarnych salonach. Z platformy korzysta już ponad 7000 użytkowników, a 200 firm oferuje ją jako benefit pracowniczy.
Przedsiębiorcy skupiają się na rozwoju technologicznym platformy, ponieważ ich celem jest prowadzenie szkoły oferującej najwyższą jakość nauczania. Mogą to zrealizować dzięki zaangażowanym i utalentowanym pracownikom i to właśnie zbudowanie dobrego zespołu uznają za jeden z najważniejszy czynników osiągnięcia sukcesu firmy.
Piotr Wojciechowski, WB Electronics
Grupa WB jest największą w Polsce prywatną firmą, zajmującą się technologiami wojskowymi. Projektuje zarówno sprzęt, jak i oprogramowanie, a jej filozofią jest tworzenie unikalnych rozwiązań technicznych w oparciu o własną myśl technologiczną. Grupa zatrudnia ponad 1200 osób na całym świecie, z czego ponad połowa to kadra inżynierska i pracownicy ośrodków B+R. WB Electronics jest główną spółką Grupy WB, zajmuje się elektroniką – systemami łączności i dowodzenia. Przełomowym momentem w działalności firmy były wygrane przetargi na dostawę systemu FONET dla szwedzkiej i amerykańskiej armii. Dzięki WB Electronics, Polska zyskała status kraju, który eksportuje kompletne i nowatorskie systemy wojskowe. Firma skupia się na ekspansji zagranicznej, jest już obecna w obu Amerykach, na Bliskim Wschodzie oraz w Azji Południowo-Wschodniej.
Dla Piotra Wojciechowskiego najważniejsze w prowadzeniu firmy są rzetelność, profesjonalizm i pełna świadomość podejmowanych decyzji technicznych, osobowych i finansowych. Pozwala to budować trwałe fundamenty rozwoju i skuteczności działania firmy.
Spośród finalistów niezależne Jury wyłoni najlepszego przedsiębiorcę w oparciu o sześć kryteriów: przedsiębiorczość, wyniki finansowe, strategia, działalność międzynarodowa, relacje z pracownikami i otoczeniem oraz nowe technologie. W skład 12-osobowego gremium wchodzą autorytety ze świata biznesu oraz rotacyjnie zwycięzcy poprzednich edycji konkursu.
- Jerzy Koźmiński - Przewodniczący Jury, Prezes Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności
- Paweł Buszman – Założyciel American Heart of Poland, Przedsiębiorca Roku 2015
- Marcin Grzymkowski – Prezes eobuwie.pl, Przedsiębiorca Roku 2016
- Marcin Iwiński - Wiceprezes CD Projekt, Przedsiębiorca Roku 2008
- Piotr Krupa – Prezes KRUK S.A., Przedsiębiorca Roku 2017
- Adam Krzanowski – Prezes Grupy Nowy Styl, Przedsiębiorca Roku 2014
- Krzysztof Pawiński - Prezes Grupy Maspex Wadowice, Przedsiębiorca Roku 2011
- Ewald Raben – Prezes Grupy Raben, Przedsiębiorca Roku 2012
- Jacek Siwicki – Prezes, Przewodniczący Rady Dyrektorów Enterprise Investors
- Kinga Stanisławska – Partner Zarządzający i Założyciel Experior Venture Fund
- Andrzej Wiśniowski – Twórca firmy WIŚNIOWSKI, Przedsiębiorca Roku 2013
- Filip Granek, Prezes XTPL S.A., Przedsiębiorca Roku 2018
Zwycięzców w kategoriach Produkcja i Usługi, Nowy Biznes, Nowe Technologie/Innowacyjność oraz zdobywcę tytułu EY Przedsiębiorca Roku 2019 poznamy podczas Gali Finałowej, która odbędzie się w czwartek, 28 listopada. Wydarzenie będzie transmitowane TVN24 BiS.
Zwycięzca polskiej edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku będzie reprezentować nasz kraj podczas międzynarodowego finału, gdzie zmierzy się z laureatami lokalnych edycji konkursu z około 60 krajów. Gala World Entrepreneur of the Year odbędzie się w czerwcu 2020 roku w Monte Carlo.
Partnerzy konkursu: PKO Bank Polski, Polski Fundusz Rozwoju, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, Harvard Business Review Polska, Gazeta Wyborcza, Puls Biznesu, TVN24 BiS.
Partner Gali: Tor Wyścigów Konnych Służewiec.
Więcej informacji o konkursie znajduje się na stronie: https://przedsiebiorcaroku.pl/
kontakt dla mediów
Tomasz Bogusławski
tomasz.boguslawski@pl.ey.com
tel: +48 22 557 68 24
tel: +48 515 608 180
informacje o firmie
O firmie EY
Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne. Na całym świecie EY zatrudnia ponad 260 tysięcy pracowników, których łączą wspólne wartości i przywiązanie do dostarczania klientom wysokiej jakości usług. Misją EY jest ciągłe usprawnianie rzeczywistości wyrażające się w haśle „Building a Better Working World”. Firma pomaga swoim pracownikom, klientom i społecznościom, w których funkcjonuje wykorzystać ich potencjał.
EY ma biura w ponad 150 krajach, dzięki czemu może wspierać klientów w niemal każdym zakątku świata. W Polsce ma ponad 3 200 specjalistów pracujących w 7 biurach: w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu oraz w centrach kompetencyjnych. Na lokalnym rynku EY wielokrotnie nagradzano tytułami najlepszej i najskuteczniejszej firmy doradztwa podatkowego wg rankingu Dziennika Gazety Prawnej. Firma wygrywała również Ranking Audytorów Rzeczpospolitej.
EY angażuje się w działania na rzecz promocji przedsiębiorczości. Od 16 lat zaprasza kandydatów do startu w polskiej edycji konkursu Przedsiębiorca Roku, której zwycięzcy reprezentują nasz kraj w międzynarodowym finale World Entrepreneur of the Year organizowanym co roku w Monte Carlo.
EY od wielu lat na całym świecie wspiera inicjatywy związane ze sztuką. W Londynie jest partnerem Tate Britain i Tate Modern. Współpracuje także z British Museum czy National Gallery. Liczne projekty realizowane są także w Australii. Od 2017 roku EY Polska jest Mecenasem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
EY to także jeden z najlepszych pracodawców w Polsce. Firma została wielokrotnie wyróżniona tytułem Idealnego Pracodawcy według Uniwersum, a także Najbardziej Pożądanego Pracodawcy w rankingu „Pracodawca Roku®” prowadzonym przez międzynarodową organizację studencką AIESEC. W 2018 roku Great Place to Work nagrodził EY w kategorii organizacji zatrudniających ponad 500 pracowników.
Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na www.ey.com/pl
kontakt dla mediów
Tomasz Bogusławski
tomasz.boguslawski@pl.ey.com
tel: +48 22 557 68 24
tel: +48 515 608 180
informacje o firmie
O firmie EY
Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne. Na całym świecie EY zatrudnia ponad 260 tysięcy pracowników, których łączą wspólne wartości i przywiązanie do dostarczania klientom wysokiej jakości usług. Misją EY jest ciągłe usprawnianie rzeczywistości wyrażające się w haśle „Building a Better Working World”. Firma pomaga swoim pracownikom, klientom i społecznościom, w których funkcjonuje wykorzystać ich potencjał.
EY ma biura w ponad 150 krajach, dzięki czemu może wspierać klientów w niemal każdym zakątku świata. W Polsce ma ponad 3 200 specjalistów pracujących w 7 biurach: w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu oraz w centrach kompetencyjnych. Na lokalnym rynku EY wielokrotnie nagradzano tytułami najlepszej i najskuteczniejszej firmy doradztwa podatkowego wg rankingu Dziennika Gazety Prawnej. Firma wygrywała również Ranking Audytorów Rzeczpospolitej.
EY angażuje się w działania na rzecz promocji przedsiębiorczości. Od 16 lat zaprasza kandydatów do startu w polskiej edycji konkursu Przedsiębiorca Roku, której zwycięzcy reprezentują nasz kraj w międzynarodowym finale World Entrepreneur of the Year organizowanym co roku w Monte Carlo.
EY od wielu lat na całym świecie wspiera inicjatywy związane ze sztuką. W Londynie jest partnerem Tate Britain i Tate Modern. Współpracuje także z British Museum czy National Gallery. Liczne projekty realizowane są także w Australii. Od 2017 roku EY Polska jest Mecenasem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
EY to także jeden z najlepszych pracodawców w Polsce. Firma została wielokrotnie wyróżniona tytułem Idealnego Pracodawcy według Uniwersum, a także Najbardziej Pożądanego Pracodawcy w rankingu „Pracodawca Roku®” prowadzonym przez międzynarodową organizację studencką AIESEC. W 2018 roku Great Place to Work nagrodził EY w kategorii organizacji zatrudniających ponad 500 pracowników.
Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na www.ey.com/pl