handel

Trudne wybory Polaków przy zakupie auta używanego

Zakup fabrycznie nowego samochodu wydaje się prosty. Kupujący wybiera markę, idzie do salonu, ogląda, umawia się na jazdę próbną, decyduje o wyposażeniu i pozostaje mu już tylko czekać na odbiór wymarzonego, nowego auta. W przypadku samochodów używanych, sprawa jest o tyle trudniejsza, że jest sporo niewiadomych, z którymi muszą zmierzyć się nabywcy, jak chociażby pochodzenie pojazdu, historia eksploatacji, ogólny stan, wiarygodność przebiegu, czy zakres oraz jakość prac serwisowych wykonywanych w samochodzie. Uniknięcie ewentualnych rozczarowań, a w wielu przypadkach także nieprzewidzianych kosztów, związanych z naprawami autami, wynikającymi z jego złego stanu technicznego, wymaga nie lada wiedzy, a czasami także po prostu szczęścia. Jak zatem poszukiwać samochodu używanego, aby ustrzec się przed przykrymi niespodziankami i cieszyć się jego dalszą eksploatacją?

W gąszczu ofert, które dostępne są na rynku wtórnym, znalezienie dobrego samochodu używanego jest pewnego rodzaju wyzwaniem. Patrząc na wyniki badania opinii zrealizowanego przez Kantar TNS[1] na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, aż 36% Polaków uważa, że zakup dobrego auta używanego jest wyzwaniem, ponieważ rynek jest zdominowany przez auta sprowadzane zza granicy, w przypadku których historia eksploatacji, serwisowania i napraw powypadkowych oraz przebieg nie są wiarygodne. Jednocześnie 58% Polaków uważa, że można kupić dobry samochód używany, ale wymaga to dużej ilości czasu oraz wiedzy i zawsze istnieje ryzyko, że auto nie będzie spełniało oczekiwań.

Gdzie szukać aby znaleźć

Oczywiście pierwsze miejsce jakie przychodzi nam do głowy to internet. I rzeczywiście, na portalach motoryzacyjnych i aukcyjnych ilość ofert z dostępnymi samochodami może przyprawić o zawrót głowy. Jednak warto pamiętać, że oferty umieszczane w internecie należy dokładnie sprawdzić i przeanalizować. Bowiem nie każdy samochód prezentuje taką samą wartość „na żywo”, jakby to wynikało z opisu zamieszczonego w ogłoszeniu sprzedaży. Innym sposobem na poszukiwanie auta są znajomi i rodzina. W takim przypadku możemy mieć większą pewność, że będziemy wiedzieć wszystko o takim aucie, a jednocześnie nie będziemy musieli się obawiać, że są w nim jakieś ukryte usterki. Jednak, jak często zdarza się, że nasi znajomi sprzedają samochód, który dodatkowo spełnia nasze wymagania? Jeśli zależy nam zakupie auta tzw. sprawdzonego, warto szukać ofert sprzedaży używanych samochodów, w przypadku których możemy mieć pewność, że ich przebieg jest autentyczny, historia eksploatacji kompletna, ogólny stan jest faktycznie taki, jak przedstawiany w ogłoszeniu, a serwisowanie pojazdu odbywało się regularnie, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.

Czy tego typu samochody, wykluczając członków naszej rodziny czy znajomych, są jednak oferowane na rynku wtórnym w naszym kraju? Okazuje się, że tak. Mowa o autach używanych po tzw. wynajmie długoterminowym, użytkowanych wcześniej przez firmy i przedsiębiorców i sprzedawanych po zakończeniu eksploatacji przez firmy wynajmu długoterminowego, będące ich właścicielami. Większość firm wynajmu długoterminowego funkcjonujących na polskim rynku jest skupiona w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP). Auta używane są oferowane do sprzedaży na rynku wtórnym bezpośrednio na stronach firm należących do PZWLP lub też w specjalnej sekcji na stronie www Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.   

Nie jest sztuką kupić jakiekolwiek używane auto. Sztuką jest znaleźć takie, które jest sprawdzone, ma komplet dokumentów, było regularnie i we właściwy sposób serwisowane, a my jako kupujący – możemy poznać jego pełną historię. To też pokazują wyniki badania. Kupującym przede wszystkim zależy na tym, aby samochód był sprawdzony. Dlatego niezwykle ważne jest, aby do każdego ogłoszenia podejść indywidualnie. Każdy samochód – mimo, że w ogłoszeniu wygląda obiecująco – powinniśmy osobiście sprawdzić. Wymaga to sporej wiedzy technicznej i bardzo często po dokładnych oględzinach okazuje się, że stan samochodu, który oglądaliśmy, nie jest taki, jak był przedstawiamy w ogłoszeniu, a my straciliśmy czas i pieniądze. To jednak i tak pozytywny scenariusz, często bowiem nieświadomie nabywane jest auto, którego faktyczny stan jest znacząco gorszy od tego przedstawianego w ogłoszeniu i dla kupującego oznacza to konieczność poniesienia wysokich kosztów napraw pojazdu. Dlatego, rozważając zakup samochodu z rynku wtórnego, warto sprawdzić strony firm oferujących auta po wynajmie długoterminowym. W ich przypadku mamy pewność, że otrzymamy pełną i rzetelną informację dotyczącą historii pojazdu, a same auta legitymują się prawdziwym przebiegiem, kompletną historią i dokumentacją oraz regularnym serwisem – mówi Michał Cierniak, ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).

Walka serca i rozumu, czyli na co zwrócić uwagę kupując używane auto

Jeśli już wiemy, że chcemy kupić auto używane, wiemy też jakie marki samochodów nas interesują – możemy zacząć poszukiwania. Polacy są bardzo świadomi jeśli chodzi o parametry i cechy samochodów używanych, których oczekują. Jak pokazują wyniki badania, 82% wskazuje, że największe znaczenie przy zakupie auta ma dla nich udokumentowany stan techniczny. 80% zwraca uwagę na udokumentowany przebieg, a 67% na w pełni udokumentowaną historię serwisową i napraw blacharsko-lakierniczych. Nie jest to zaskoczeniem, gdyż kupując samochód zależy nam na tym, aby był sprawdzony i po zakupie nie dostarczał nam dodatkowych kosztów. A znając jego historię możemy oszacować, jakie naprawy będą konieczne i jednocześnie mniej więcej z jakimi kosztami się to wiąże.

Jak deklarują sami Polacy, przede wszystkim zależy im na tym, aby samochód był sprawdzony. Dokumentacja, przy zakupie auta używanego jest niezwykle ważna. To na tej podstawie jesteśmy w stanie ocenić jak eksploatowany był samochód, jakie naprawy były w nim dokonywane, czy serwis był wykonywany regularnie. Bądźmy ostrożni - jeśli właściciel nie chce nam pokazać dokumentów, powinien to być dla nas sygnał ostrzegawczy. Jednocześnie cieszy fakt, że Polacy coraz rozważniej wybierają auta - mają świadomość konsekwencji zakupu samochodu z niepewnego źródła i z nieudokumentowaną historią. Oczywiście, nie możemy zakładać, że każde auto używane obarczone jest istotnymi wadami, ale trzeba sprawdzić najważniejsze kwestie przed dokonaniem zakupu – mówi Daniel Aleks, ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).

Eksperci Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów wskazują, że w każdym przypadku – niezależnie od tego jak dużą wiedzę na temat samochodów mamy – warto skorzystać z oceny niezależnego eksperta. Taka osoba jest w stanie fachowo ocenić samochód. Pamiętajmy także, że jeśli nie jesteśmy pewni stanu technicznego auta, zawsze możemy umówić wizytę na stacji diagnostycznej lub w serwisie, gdzie mechanik po kilku minutach oględzin będzie w stanie potwierdzić faktyczny stan samochodu lub wskazać, jakie elementy wymagają dodatkowej naprawy. Dzięki temu nie będziemy narażeni na nieprzewidziane koszty napraw już po zakupie samochodu. Warto nadmienić, że auta używane po wynajmie długoterminowym posiadają ekspertyzę dotyczącą ich stanu technicznego oraz ewentualnych dokonywanych napraw blacharsko – lakierniczych, wydaną przez niezależnego rzeczoznawcę.

Sprawdzona historia aut po wynajmie długoterminowym

Polacy zapytani o to dlaczego byli niezadowoleni z zakupu auta z rynku wtórnego wskazują 3 najważniejsze przyczyny. 40% przyznaje, że samochód był w złym stanie technicznym, o czym nie wiedzieli. Tyle samo badanych podkreśla, że auto miało ukryte przez sprzedawcę wady np. rdzę lub usterki techniczne. Z kolei 35% osób wskazuje, że samochód okazał się awaryjny. Jednak co ciekawe, 30% osób z grupy niezadowolonych z zakupu auta z rynku wtórnego przyznaje, że mimo złych doświadczeń, przy następnym zakupie także wybiorą auto używane.

Musimy podkreślić wyraźnie, że auta używane mogą być dobre, sprawdzone i służyć nam przez lata. Żeby taki samochód znaleźć, warto jest szukać w miejscach, gdzie oferowane pojazdy posiadają udokumentowany stan techniczny i pełną obsługę serwisową. Poszukując samochodu warto zwrócić uwagę na auta po wynajmie długoterminowym. Dlaczego? Takie auta mają z reguły 3-5 lat i możemy dowiedzieć się o nich wszystkiego co jest istotne. Kupujący ma pełen dostęp do historii wybranego samochodu, w tym do pełnego zakresu realizowanych prac serwisowych. Przebieg takich samochodów jest zawsze autentyczny, potwierdzony dokumentacją serwisową. Wszystkie wystawione na sprzedaż auta posiadają także ekspertyzy wydane przez niezależnych rzeczoznawców, potwierdzające ich stan oraz przebieg – mówi Daniel Aleks, ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).

Cena samochodów po wynajmie długoterminowym jest zawsze rynkowa i uzależniona od faktycznego stanu konkretnego egzemplarza oraz jego przebiegu. Pamiętając, że każde auto było regularnie serwisowane, zgodnie z zaleceniami producenta, nie należy obawiać się aut z nieco większym przebiegiem, który automatycznie ma wpływ na niższą cenę. Nie oznacza to oczywiście, że wśród ofert samochodów po wynajmie długoterminowym nie znajdziemy takich, których przebieg będzie wynosił kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.

Obecnie w Polsce oferowanych jest ok. 60 – 70 tys. aut używanych po wynajmie długoterminowym rocznie, ale ich liczba, ze względu na bardzo dynamiczny rozwój tej branży w naszym kraju, będzie szybko rosła. Do sprzedaży trafiają praktycznie wszystkie marki i modele aut oferowane w sieciach dealerskich na polskim rynku. Samochody po wynajmie długoterminowym stanowią interesującą alternatywę dla importowanych do Polski na masową skalę aut zza granicy.

 

[1] Badanie zostało wykonane w dniach 4 – 18 stycznia 2019 na celowo dobranej ogólnopolskiej próbie Polaków, którzy w ostatnich 5 latach zakupili auto używane. Błąd statystyczny dla tej próby wynosi 4,9%. Narzędzie wykorzystane do przeprowadzenia badania to ogólnopolski panel internetowy Kantar.

informacje o firmie

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) to organizacja skupiająca 20 firm, specjalizujących się w wynajmie i leasingu aut na polskim rynku flotowym. Członkowie PZWLP tworzą czołówkę głównych graczy w branży. Organizacja reprezentuje ok. 80% rynku pojazdów obsługiwanych w ramach wynajmu długoterminowego oraz należą do niej największe polskie i międzynarodowe firmy Rent a Car. Celem działalności organizacji jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i leasingu pojazdów w Polsce. Firmy członkowskie PZWLP dysponują obecnie w Polsce łączną flotą prawie 179  tys. pojazdów w wynajmie długoterminowym (bez floty firmy Athlon Car Lease) oraz 19,5 tys. samochodów w wynajmie krótko- i średnioterminowym (dane nie uwzględniają floty firmy Avis Budget / Jupol – Car Sp. z o.o.).

Do PZWLP należą: ALD Automotive Polska Sp. z o.o., Alphabet Polska Fleet Management Sp. z o.o., Arval Service Lease Polska Sp. z o.o., Athlon Car Lease Polska Sp. z o.o., Avis Budget / Jupol-Car Sp. z o.o., PKO Leasing, mLeasing Sp. z o.o., Business Lease Poland Sp. z o.o., Carefleet S.A., Hitachi Capital Polska Sp. z o.o., Express sp. z o.o. sp. k., LeasePlan Fleet Management Polska Sp. z o.o., Nivette Fleet Management Sp. z o.o., Idea Fleet S.A., Volkswagen Leasing GmbH Sp. z o.o. oddział w Polsce, Hertz / Motorent Sp. z o.o., Panek S.A., 99rent Sp. z o.o., Rentis S.A. oraz Sixt / EuroRent Sp. z  o.o.

Firmy zrzeszone w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów zatrudniają w Polsce łącznie ok. 3 tysięcy pracowników i w trzecim kwartale 2018 r. zakupiły ponad 31 tys. nowych aut osobowych, generując dzięki temu prawie 1/3 (31,2%) sprzedaży nowych samochodów osobowych do firm w kraju oraz 1/4 (24%) samochodów sprzedanych w tym czasie ogółem (do klientów instytucjonalnych i osób prywatnych łącznie). PZWLP jest członkiem zbiorowym (o specjalnym statusie) Związku Polskiego Leasingu oraz Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Organizacja współtworzy ze Stowarzyszeniem Kierowników Flot Samochodowych (SKFS) uruchomione w 2017 roku jako pierwsze w Polsce, pełnowymiarowe podyplomowe studia flotowe „Zarządzanie flotą samochodową i mobilnością” na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej. PZWLP został założony w 2005 r.

 

Więcej informacji o PZWLP oraz jego Członkach:

informacje o firmie

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) to organizacja skupiająca 20 firm, specjalizujących się w wynajmie i leasingu aut na polskim rynku flotowym. Członkowie PZWLP tworzą czołówkę głównych graczy w branży. Organizacja reprezentuje ok. 80% rynku pojazdów obsługiwanych w ramach wynajmu długoterminowego oraz należą do niej największe polskie i międzynarodowe firmy Rent a Car. Celem działalności organizacji jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i leasingu pojazdów w Polsce. Firmy członkowskie PZWLP dysponują obecnie w Polsce łączną flotą prawie 179  tys. pojazdów w wynajmie długoterminowym (bez floty firmy Athlon Car Lease) oraz 19,5 tys. samochodów w wynajmie krótko- i średnioterminowym (dane nie uwzględniają floty firmy Avis Budget / Jupol – Car Sp. z o.o.).

Do PZWLP należą: ALD Automotive Polska Sp. z o.o., Alphabet Polska Fleet Management Sp. z o.o., Arval Service Lease Polska Sp. z o.o., Athlon Car Lease Polska Sp. z o.o., Avis Budget / Jupol-Car Sp. z o.o., PKO Leasing, mLeasing Sp. z o.o., Business Lease Poland Sp. z o.o., Carefleet S.A., Hitachi Capital Polska Sp. z o.o., Express sp. z o.o. sp. k., LeasePlan Fleet Management Polska Sp. z o.o., Nivette Fleet Management Sp. z o.o., Idea Fleet S.A., Volkswagen Leasing GmbH Sp. z o.o. oddział w Polsce, Hertz / Motorent Sp. z o.o., Panek S.A., 99rent Sp. z o.o., Rentis S.A. oraz Sixt / EuroRent Sp. z  o.o.

Firmy zrzeszone w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów zatrudniają w Polsce łącznie ok. 3 tysięcy pracowników i w trzecim kwartale 2018 r. zakupiły ponad 31 tys. nowych aut osobowych, generując dzięki temu prawie 1/3 (31,2%) sprzedaży nowych samochodów osobowych do firm w kraju oraz 1/4 (24%) samochodów sprzedanych w tym czasie ogółem (do klientów instytucjonalnych i osób prywatnych łącznie). PZWLP jest członkiem zbiorowym (o specjalnym statusie) Związku Polskiego Leasingu oraz Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Organizacja współtworzy ze Stowarzyszeniem Kierowników Flot Samochodowych (SKFS) uruchomione w 2017 roku jako pierwsze w Polsce, pełnowymiarowe podyplomowe studia flotowe „Zarządzanie flotą samochodową i mobilnością” na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej. PZWLP został założony w 2005 r.

 

Więcej informacji o PZWLP oraz jego Członkach: