handel

Starcom HX Study: Spożywcze e-zakupy – jak spróbujesz to zostaniesz?

04.10.2019 | Publicis Groupe

 

Warszawa, 04.10.2019

Agencja mediowa Starcom przeprowadziła, kolejne z cyklu, badanie HX Study. Najnowsza edycja poświęcona jest e-zakupom spożywczym. Z badania wynika, że już niemal co czwarty Polak kupował żywność w sieci i choć na razie tylko 3 proc. respondentów deklaruje kupowanie jedzenia wyłącznie lub niemal wyłącznie przez internet, to wśród osób, które kiedykolwiek zamówiły produkty spożywcze w sieci, aż 49 proc. stwierdza, że w przyszłości może to być dla nich jedyny sposób kupowania żywności.

Z badania agencji mediowej Starcom wynika, że prawie co czwarty Polak kupował już artykuły spożywcze przez internet, z czego ponad połowa zrobiła to po raz pierwszy w ciągu ostatniego roku.

Wykres 1.

Starcom HX Study wykres 1.png

Prawie 1/3 kupujących to „weterani” – pierwsze produkty spożywcze zakupili w sieci ponad dwa lata temu.

Wykres 2.

Starcom HX Study wykres 2.png

8% Polaków można zaliczyć do prawdziwej forpoczty – innowatorów, którzy nie tylko zmienili swoje nawyki związane z kupowaniem żywności, ale też propagują to wśród innych. 1/5 to tak zwani „laggardzi” – słyszeli o zakupach przez internet, ale nie ufają tej metodzie i nie zamierzają się przełamywać.

Wykres 3.

Starcom HX Study wykres 3.png

37% respondentów robi w sieci zakupy produktów spożywczy od czasu do czasu, a 27% - w wyjątkowych sytuacjach, tylko 3% kupuje jedzenie wyłącznie lub niemal wyłącznie przez internet.  Sklepy tradycyjne, w których artykuły możemy wybrać osobiście, dotknąć ich lub je porównać, wciąż pozostają więc naturalnym, dominującym wyborem.

Wykres 4.

Starcom HX Study wykres 4.png

Sieć wygrywa w określonych sytuacjach – gdy chcemy kupić produkty ciężkie do przeniesienia lub kupić ich dużo, wówczas perspektywa zakupów, które ktoś przyniesie nam na próg domu, staje się kusząca. Zaczynamy więc skłaniać się ku zakupom przez internet, gdy planujemy przyjęcie lub robimy zapasy. 1/3 kupujących (28%) robi w ten sposób zakupy codzienne, bez szczególnych okazji. Ankietowani wskazywali też czasami na określone sytuacje wyjątkowe – w sytuacji choroby swojej lub dziecka, gdy nie mogą wyjść z domu – wówczas taka forma zakupów jest swego rodzaju wybawieniem.

Wykres 5.

Starcom HX Study wykres 5.png

- Zrobienie zakupów spożywczych przez internet wymaga przełamania barier, technologicznych, ale też psychologicznych. Kupujący musi zmierzyć się z samym zamówieniem, i tym, że kategorie produktów w e-sklepie są w innej kolejności niż półki w ulubionym dyskoncie, ale też na przykład. z tym, że widok fizycznych produktów inspirował do tego, co ugotować na obiad i czym napełnić koszyk.  – mówi Marta Górecka, strategy & innovations manager w Starcomie – Widzimy jednak, że ci, którzy się przełamali, nie żałują - prawie połowa (49%) deklaruje, że mogłaby w przyszłości kupować żywność tylko za pośrednictwem internetu. 41%, że kupowanie jedzenia przez internet zmniejszyło częstotliwość jego wizyt w sklepach stacjonarnych. Innowatorami nazywamy zaś tych, którzy nie tylko próbują i eksperymentują, ale też zachęcają do tego innych i przyczyniają się do tego, że dany rynek rośnie, a trend staje się codziennością. 70% kupujących mówi, że poleciłaby taką formę zakupów bliskiej osobie, część przeszła od słów do czynów – 30% rzeczywiście udało się do niej przekonać kogoś ze swojego otoczenia – dodaje Górecka.

Respondenci, którzy nie kupują artykułów spożywczych przez internet, wskazują na różne bariery – od technicznych (nieznajomość sklepów oferujących taką formę zakupów, brak umiejętności, zaznajomienia z kupowaniem przez internet w ogóle), przez cenowe, brak szerokiego wyboru, aż po koszty i problemy z dostawą. 40% osób nie ma zaufania do jakości i świeżości produktów oferowanych w sklepach on-line. 57% deklaruje, że woli osobiście wybrać produkty jakie kupi – co może oznaczać chęć porównania ich na miejscu, ich jakości oraz świeżości, ale też jest oznaką konkretnych przyzwyczajeń. Wizyta w sklepie stacjonarnym umożliwia krążenie między regałami, zaznajomienie się z promocjami i nowościami, a także podejmowanie decyzji zakupowych „na gorąco”, pod wpływem tego, co widzimy na półce. Wśród innych powodów, najczęściej wymienianym był brak dostępności zakupów spożywczych przez internet w miejscowości zamieszkania – większość dużych sklepów spożywczych dostarcza żywność na terenie dużych miast lub na określonych obszarach, które w praktyce znajdują się w rejonie ich magazynów.

Wykres 6.

Starcom HX Study wykres 6.png

Wygoda związana z taką formą zakupów wydaje się być szczególnie istotna dla osób posiadających dzieci – ma je aż 78% kupujących on-line (wśród niekupujących jest to 63%). Co ciekawe, kupowaniu produktów spożywczych w sieci sprzyja też bycie w związku.

Wykres 7.

Starcom HX Study wykres 7.png

…a także mieszkanie w dużym mieście – w głównej mierze jest to spowodowane obszarem dostaw dużych sklepów internetowych, ale też otwartością na nowe trendy. Prawie połowa kupujących online to mieszkańcy dużych i wielkich miast.

Starcom HX Study wykres 8.png

Badanie z serii HX Study przeprowadzone na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=989 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości. Metoda: CAWI

kontakt dla mediów
Joanna Carbol
Communications Director, Publicis Groupe
Joanna Carbol

joanna.carbol@publicisgroupe.com

informacje o firmie

PUBLICIS GROUPE

Publicis Groupe jest jednym z największych holdingów reklamowych na świecie i globalnym liderem w dziedzinie marketingu, komunikacji, transformacji cyfrowej napędzanych danymi, technologią i kreatywnością, które pozwalają tworzyć indywidualne doświadczenia konsumentów z markami na masową skalę.

W Polsce Publicis Groupe zatrudnia blisko 1500 ekspertów. Organizacja działa w oparciu o model operacyjny Power of One, którego ideą jest integracja i rozwój kompetencji gwarantujących obecnym i przyszłym klientom Grupy coraz większą wartość biznesową z realizowanych dla nich zadań.

Na polskim rynku w ramach Publicis Groupe działają znane i cenione na arenie lokalnej i światowej agencje marketingowe, skupione w obszarach kompetencyjnych: Creative & Content (Saatchi & Saatchi, Publicis, Leo Burnett, LiquidThread), Media (Starcom, Zenith, Spark Foundry, Performics), Public Relations (MSL, Publicis Consultants), Commerce (Digitas, &IS), Production (Prodigious), Data Science oraz Investment.

załączniki

kontakt dla mediów
Joanna Carbol
Communications Director, Publicis Groupe
Joanna Carbol

joanna.carbol@publicisgroupe.com

informacje o firmie

PUBLICIS GROUPE

Publicis Groupe jest jednym z największych holdingów reklamowych na świecie i globalnym liderem w dziedzinie marketingu, komunikacji, transformacji cyfrowej napędzanych danymi, technologią i kreatywnością, które pozwalają tworzyć indywidualne doświadczenia konsumentów z markami na masową skalę.

W Polsce Publicis Groupe zatrudnia blisko 1500 ekspertów. Organizacja działa w oparciu o model operacyjny Power of One, którego ideą jest integracja i rozwój kompetencji gwarantujących obecnym i przyszłym klientom Grupy coraz większą wartość biznesową z realizowanych dla nich zadań.

Na polskim rynku w ramach Publicis Groupe działają znane i cenione na arenie lokalnej i światowej agencje marketingowe, skupione w obszarach kompetencyjnych: Creative & Content (Saatchi & Saatchi, Publicis, Leo Burnett, LiquidThread), Media (Starcom, Zenith, Spark Foundry, Performics), Public Relations (MSL, Publicis Consultants), Commerce (Digitas, &IS), Production (Prodigious), Data Science oraz Investment.