środowisko naturalne/ekologia ekonomia/biznes/finanse
Burzy nie zatrzymasz, ale możesz zminimalizować ryzyko szkód
Na terenie Polski coraz częściej występują różne gwałtowne zjawiska atmosferyczne, takie jak ulewne deszcze, silne wiatry, gradobicia czy nawet trąby powietrzne. Wśród nich są również burze. Zobacz, jak należy się na nie przygotować i w jaki sposób – zadbać o swoje bezpieczeństwo w ich trakcie.
Aby burza nas nie zaskoczyła, warto śledzić alerty pogodowe i być na bieżąco z prognozą pogody. Kiedy zbliża się nawałnica, powinniśmy zabezpieczyć swój dom. Zamknijmy szczelnie wszystkie okna oraz drzwi. Z balkonu, werandy czy podwórza zabierzmy przedmioty, które mogą zostać porwane przez wiatr i spowodować jakieś szkody albo same zostać uszkodzone. Pamiętajmy też o swoich samochodach. Zaparkujmy je w garażu, a nie np. pod drzewem.
Jeśli widzimy, że idzie burza, najlepiej pozostańmy w domu. W przypadku gdy spotka nas ona na zewnątrz, poszukajmy schronienia w jakimś budynku. Nie chowajmy się pod lekkimi konstrukcjami, jak wiaty przystankowe, ani drzewami, ponieważ mogą się one na nas przewrócić. Jeżeli jedziemy samochodem, zachowajmy szczególną ostrożność. Trzymajmy bezpieczną odległość od pojazdu przed nami i uważajmy, żeby nie jechać za szybko. Dobrym pomysłem może być stanięcie na poboczu i przeczekanie nawałnicy.
Niestety może zdarzyć się tak, że burza pozostawi po sobie skutki w postaci uszkodzenia naszego mienia. Co wówczas robić? Jeśli sytuacja tego wymaga, należy wezwać odpowiednie służby oraz spróbować uchronić to mienie przed dalszymi uszkodzeniami. „Jeżeli mamy telefon czy aparat, powinniśmy także wykonać zdjęcia, aby uprościć przyszły proces likwidacji szkody. W przypadku nagłych sytuacji pogodowych, takich jak burze, ubezpieczyciele bardzo często uruchamiają uproszczone, przyśpieszone ścieżki likwidacji szkody, dokonują zaliczkowych wypłat a conto przyszłych świadczeń, a nawet delegują swoich pracowników na miejsce zdarzenia, aby jeszcze bardziej przyśpieszyć i uprościć likwidację szkody” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Maciej Czyż, dyrektor zarządzający ds. wsparcia klienta w UNIQA.