wydarzenia ekonomia/biznes/finanse

Zostań Gazelą Biznesu

28.06.2019 | Puls Biznesu

Już po raz 20. dziennik "Puls Biznesu" zachęca dynamiczne małe i średnie firmy do pochwalenia się szybkim rozwojem i nieprzeciętnymi wynikami.

Gazela Biznesu, to pojęcie znane już wielu przedsiębiorcom, zwłaszcza tym, którzy zarządzają małymi lub średnimi, szybko rozwijającymi się firmami. Do jego rozpropagowania przyczynił się „Puls Biznesu”, który już od dwudziestu lat organizuje ranking najbardziej dynamicznych małych i średnich firm zatytułowany właśnie Gazele Biznesu. Zgłoszeń można dokonywać na stronie gazele.pl. Tam znajduje się również regulamin tegorocznej edycji rankingu.

Dołącz do najlepszych małych i średnich firm w Polsce
Zgłoś firmę do 20. edycji rankingu Gazele Biznesu

Udział w rankingu najbardziej dynamicznych polskich firm MŚP:

  • nic nie kosztuje
  • buduje korzystny wizerunek firmy jako solidnego partnera biznesowego i pracodawcy
  • pomaga w kontaktach z kontrahentami
  • ułatwia zdobywanie klientów
  • potwierdza doskonałą kondycję Twojej firmy

Na zgłoszenia czekamy do 5 października

 

Definicja Gazeli

Gazela Biznesu to podmiot gospodarczy, który działa przynajmniej od trzech pełnych lat, nie jest ani korporacją, ani też jednoosobową działalnością, lecz firmą małą lub średnią, która niezwykle szybko się rozwija. Stąd właśnie tytuł rankingu — gazele, te żyjące na afrykańskich sawannach, podobnie jak małe i średnie firmy to organizmy delikatne i podatne na wpływ otoczenia, ale jednocześnie szybkie i elastyczne w działaniu.

Gazele Biznesu są rankingiem otwartym, tzn. że może się do niego zakwalifikować firma, która w danym roku spełnia jego niełatwe kryteria. Dlatego w latach koniunktury jest on dłuższy, a w czasach gdy gospodarka spowalnia, staje się krótszy. W ostatnich latach liczba firm kwalifikujących się do udziału w zestawieniu waha się między 4000 a 4500. Mogłoby się wydawać, że to dużo, jeśli jednak weźmiemy pod uwagę, że te tysiące są wyselekcjonowane spośród kilku milionów zarejestrowanych w Polsce podmiotów gospodarczych, łatwo zrozumieć, że do rankingu trafia elita małych i średnich przedsiębiorstw. Miarą szybkości rozwoju, która decyduje o miejscu w rankingu, jest wyrażony w procentach przyrost obrotów osiągnięty w ciągu trzech lat. W tegorocznym zestawieniu będą brane pod uwagę wyniki przedsiębiorstw osiągnięte w latach 2016-18. Ponieważ jednak przetwarzanie i weryfikacja danych finansowych to sprawa dla specjalistów, opracowaniem rankingu na zlecenie „Pulsu Biznesu” zajmuje się wyspecjalizowana w tym wywiadownia gospodarcza Coface. Jej specjaliści od lat weryfikują dane finansowe firm — kandydatek do tytułu Gazeli Biznesu i dostarczają redakcji „Pulsu Biznesu” ostateczną listę rankingową.

Do zestawienia zakwalifikować mogą się tylko firmy mieszczące się w przyjętej przez Unię Europejską definicji małych i średnich przedsiębiorstw. Dlatego będziemy brali pod uwagę wyniki tych podmiotów, które w roku 2016 osiągnęły przychody nie mniejsze niż 3 mln zł i nie większe niż 200 mln zł. Te kryteria kwalifikacji firm do rankingu są niezmienne od roku 2000, kiedy opublikowaliśmy jego pierwsze wydanie. Właśnie ta niezmienność kryteriów oraz to, że o przyznaniu firmie tytułu Gazeli Biznesu przesądzają wyłącznie osiągnięte przez nią wyniki finansowe, a nie opinie jury, decydują o popularności i wiarygodności naszego rankingu. A fakt, że udział w nim i w towarzyszących mu imprezach nie wiąże się dla laureatów z absolutnie żadnymi kosztami, dodatkowo ugruntowuje jego opinię jako najbardziej popularnego i miarodajnego zestawienia małych i średnich firm w Polsce.

Drogi do tytułu

Do tytułu Gazeli Biznesu firma może dojść dwiema drogami. Pierwszą i najpewniejszą jest samodzielne zgłoszenie przez wypełnienie formularza dostępnego pod adresem www:gazele.pb.pl. Co roku „Puls Biznesu” i Coface zachęcają do skorzystania właśnie z tej drogi, ponieważ daje ona stuprocentową gwarancję, że kandydatura firmy zostanie rozpatrzona, a dostarczone przez nią na czas dane pozwolą na weryfikację przez specjalistów wywiadowni Coface, nawet gdyby te dane w oficjalnych źródłach nie były jeszcze dostępne.

Druga, mniej pewna droga do tytułu Gazeli Biznesu polega na tym, że firma — potencjalna Gazela — zostanie wyszukana przez Coface w bazach swojej wywiadowni i że analitycy tej firmy dotrą — w okresie przygotowywania rankingu — do danych finansowych w legalnych źródłach lub przez kontakt z przedsiębiorstwem. Tak wyszukane firmy, podobnie jak te, które same zgłosiły się do rankingu, są następnie weryfikowane pod kątem osiągniętych wyników finansowych i spełnienia wszystkich kryteriów rankingu. Warto jednak podkreślić, że stuprocentową pewność rozpatrzenia kandydatury firmy do tytułu Gazeli Biznesu daje wypełnienie wspominanego już formularza zgłoszeniowego. Lepiej więc nie czekać, aż specjaliści Coface wyszukają firmę, nawet jeżeli była ona Gazelą Biznesu w przeszłości. Składanie zgłoszeń za pośrednictwem formularza jest tym istotniejsze, że przepisy w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO) mogą ograniczyć dostęp analityków firmy Coface do danych potencjalnych laureatów. A w przypadku przedsiębiorców (osób fizycznych prowadzących działalność) i spółek cywilnych zgłoszenie i wyrażenie zgody przez formularz jest absolutnie niezbędne. Zgłoszenia do tegorocznej edycji rankingu można składać od dziś do 30 września 2019 r. Będą one sukcesywnie rozpatrywane przez Coface, a dodatek do „Pulsu Biznesu” zawierający listę rankingową zostanie opublikowany w ostatnich dniach grudnia 2019 r. Wszystkie firmy, które się zakwalifikują, zostaną o tym poinformowane przez redakcję „Pulsu Biznesu”. Laureaci rankingu Gazele Biznesu 2019 otrzymają pamiątkowe certyfikaty, a przedstawiciele firm, które zajmą czołowe miejsca w poszczególnych województwach, zostaną zaproszeni na galę, która zostanie zorganizowana na początku 2020 r.

Kryteria rankingu

Gazelą Biznesu 2019 może zostać firma która:

rozpoczęła działalność przed rokiem 2016 i prowadzi ją nieprzerwanie do dziś;

w roku bazowym 2016 osiągnęła wartość przychodów ze sprzedaży nie mniejszą niż 3 mln zł i nie większą niż 200 mln zł;

w latach 2016-18 z roku na rok odnotowywała przyrost przychodów ze sprzedaży;

w latach 2016-18 ani razu nie odnotowała straty;

umożliwiła analizę swoich wyników finansowych przynajmniej z trzech lat (składając sprawozdania finansowe do sądów albo przekazując dane do Coface, albo udostępniając je przez wypełnienie formularza zgłoszeniowego).

kontakt dla mediów
Karolina Kowalska
Chief Marketing Officer, Bonnier Business (Polska) sp. z o.o.
Karolina Kowalska

k.kowalska@pb.pl

tel: 22 333 98 01

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Kowalska
Chief Marketing Officer, Bonnier Business (Polska) sp. z o.o.
Karolina Kowalska

k.kowalska@pb.pl

tel: 22 333 98 01

informacje o firmie