wydarzenia styl życia ekonomia/biznes/finanse

Barometr Providenta: Na Walentynki zamierzamy wydać średnio 90 zł. Jakie prezenty kupują Polacy?

11.02.2019 | Provident Polska SA

Wyniki cyklicznego badania Barometr Providenta wskazują, że w tym roku Walentynki planuje obchodzić 39 proc. Polaków. Najpopularniejszymi prezentami dla drugiej połówki będą kwiaty i słodycze. Chętnie spędzimy też walentynkowy wieczór na romantycznej kolacji. Średnio na święto zakochanych wydamy 90 zł. Jednocześnie połowa z nas deklaruje, że 14 lutego jest zwykłym dniem.

Z badania Barometr Providenta wynika, że mniej niż połowa Polaków zamierza obchodzić tegoroczne Walentynki. W szczególnym świętowaniu tego dnia przodują mieszkańcy woj. lubuskiego - aż 49 proc. respondentów z tego regionu wskazało, że planuje obchodzić święto zakochanych. Mniejsze znaczenie 14 lutego ma dla mieszkańców woj. małopolskiego – tam tylko 21 proc. osób planuje coś specjalnego na tegoroczne Walentynki.

Dzień zakochanych chętniej celebrują kobiety – deklaruje tak aż 42 proc. z nich, ale 36 proc. mężczyzn przyznaje, że też planuje obchodzić to święto – mówi Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej w Provident Polska. – Walentynki to też ważny dzień dla młodych ludzi. 58 proc. osób w wieku 15-24 lata i aż 62 proc. osób do 34. roku życia zamierza tego dnia powiedzieć bliskiej osobie o swoich uczuciach do niej – dodaje Karolina Łuczak.

Święto zakochanych planuje obchodzić co druga osoba z wyższym wykształceniem i tylko co czwarta z podstawowym lub zawodowym – wynika z badania Barometr Providenta.

Prezent czy romantyczna kolacja?

Uczestnicy badania odpowiedzieli, że planują tradycyjnie obchodzić Walentynki. Co czwarty z nich przygotuje kolację. Częściej to kobiety (38 proc.) stawiają na sprawdzoną od lat receptę na udany związek – „przez żołądek do serca”. Jedną z najczęściej wskazywanych form celebrowania dnia zakochanych jest obdarowanie prezentem. Ponad 20 proc. Polaków kupi ukochanej osobie słodycze (23 proc.) lub kwiaty (21 proc.). Jedynie 5 proc. badanych wyśle wybrance lub wybrankowi kojarzoną z tym świętem kartkę walentynkową.

Obchody Walentynek różnią się w zależności od regionu Polski. Mieszkańcy województwa dolnośląskiego przygotują kolację, pary z lubuskiego obdarują się słodkościami, a zakochani z województwa zachodniopomorskiego, częściej niż inni mieszkańcy Polski, pójdą do kina.

Romantyzm kosztowniejszy dla panów

Uczestnicy badania Barometr Providenta zadeklarowali, że na Walentynki wydadzą średnio 90 zł. Co czwarta osoba planująca obchody święta zakochanych, przeznaczy na ten cel od 51 do 100 złotych. Jednocześnie 62 proc. wszystkich respondentów odpowiedziało „tak” na pytanie, czy otrzymali kiedykolwiek prezent na Walentynki. Jak się okazało, upominki częściej otrzymywały panie (70 proc.) niż panowie (55 proc.).

 – W przypadku Walentynek szerszy gest mają mężczyźni, którzy planują wyjąć z portfela średnio 100 zł. Kobiety wydadzą o 20 zł mniej. Prawdopodobnie wynika to z faktu, że panowie częściej planują kupić bliskiej osobie prezent, a panie chętniej przygotują kolację w domu.  Najwyższe kwoty na celebrowanie święta zakochanych, powyżej 300 zł, planuje wydać 3 proc. mężczyzn i 1 proc. kobiet – mówi Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.

14 lutego bez Walentynek

Dla 50 proc. respondentów badania Barometr Providenta 14 lutego jest tylko zwykłym dniem w kalendarzu. Powody, dla których nie świętują oni Walentynek są różne. 31 proc. twierdzi, że to zwyczaj skierowany do młodszych od nich i już wśród 25-latków są osoby, które uważają, że wyrosły z obchodzenia święta zakochanych. Blisko co czwarty badany przyznaje, że nie ma z kim spędzić 14 lutego. 23 proc. uważa, że uczucie powinno okazywać się każdego dnia, a nie tylko raz w roku, i tyle samo (23 proc.) jest zdania, że Walentynki to wyłącznie komercyjne święto.

 O badaniu Barometr Providenta

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizowała firma Danae w dniach 18-23 stycznia 2019 roku na ogólnopolskiej próbie n=1009 Polaków w wieku 15+.

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).