wydarzenia styl życia kultura/sztuka/rozrywka ekonomia/biznes/finanse rodzina
Na balu, domówce czy za granicą? Gdzie Polacy planują spędzić Sylwestra?
6 na 10 Polaków przywita Nowy Rok u siebie w domu lub u znajomych. Zaledwie kilka procent badanych spędzi ten wieczór na imprezach plenerowych (2 proc.), na balach (3 proc.) czy za granicą (2 proc.). Na sylwestrowe wydatki planujemy przeznaczyć średnio 219 zł na osobę. Najwięcej wydamy na jedzenie, bo ok. 88 zł - takie wnioski płyną z badania Barometr Providenta.
Większość Polaków nie planuje wystawnych imprez w ostatnią noc roku. 37 proc. respondentów wskazało, że ten czas zamierza spędzić u siebie w domu, a 24 proc. wybiera się na domówkę do znajomych. Amatorami prywatek są przede wszystkim młodzi ludzie – 46 proc. respondentów do 24. roku życia przyznało, że Sylwestra spędzi w gronie przyjaciół i znajomych na kameralnej imprezie. Im jesteśmy starsi, tym rzadziej decydujemy się na Sylwestra poza domem - 63 proc. badanych w wieku 60-75 lat nie planuje żadnych wyjść. Z badania wynika, że nieco częściej do siebie do domu zapraszają kobiety. Przy wyborze miejsca imprezy nie ma znaczenia, czy jesteśmy z dużego miasta czy mniejszej miejscowości – najchętniej wybieramy domówki.
Inne sposoby spędzenia sylwestrowej nocy, takie jak imprezy plenerowe, bale czy wyjazdy na narty nie cieszą się dużą popularnością. Decyduje się na nie zaledwie kilka procent badanych. Warto zauważyć, że w momencie przeprowadzania badania Barometr Providenta, tj. w dniach 7-12 grudnia, co piaty respondent nie miał jeszcze żadnych sylwestrowych planów.
Nowy Rok przywitamy raczej oszczędnie
Wśród badanych, planujących przywitać Nowy Rok w domu, aż 37 proc. twierdzi, że lubi w ten sposób spędzać Sylwestra. Część osób rezygnuje jednak z imprezowych planów chociażby ze względu na sytuację finansową bądź inne zobowiązania.
– Niemal co piąty badany stwierdził, że nie chce wydawać pieniędzy na zabawę sylwestrową, dlatego w ten dzień nigdzie nie wychodzi. Niewiele mniejszy odsetek respondentów wskazał, że nie stać go na huczne świętowanie. – mówi Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska. – Jest także grupa osób, które nie obchodzą Sylwestra. Są to najczęściej osoby bardzo młode, do 24. roku życia i powyżej 60. roku. 12 proc. respondentów odpowiedziało także, że rezygnują z zabawy tego wieczoru, bo opiekują się małymi dziećmi – dodaje Anna Karasińska.
Nie wszyscy są także zadowoleni ze swoich planów. Jak pokazują wyniki Barometru Providenta, wśród badanych, którzy już wiedzą, jak spędzą ostatni dzień w roku, aż 1/5 chętnie bawiłaby się w inny sposób. Respondenci niezadowoleni ze swoich planów oraz ci, którzy dopiero zdecydują o Sylwestrze, chętnie skorzystaliby z bardziej kosztownych rozrywek. Jako wymarzony sposób na przywitanie Nowego Roku często wskazywali zagraniczny wyjazd, elegancki bal z wejściówkami lub wyjazd na narty.
Najwięcej wydamy na jedzenie
W tym roku Polacy na sylwestrowe wydatki przeznaczą średnio 219 zł. Najbardziej wystawnie będą się bawić osoby w wieku 25-34 lat, które na przywitanie Nowego Roku chcą wydać przeciętnie 295 zł. Osoby 60 + nie planują dużych wydatków, zamkną się w kwocie średnio 105 zł.
Jak pokazują wyniki Barometru Providenta najbardziej kosztowne w koszyku sylwestrowych zakupów będzie jedzenie - niemal 90 zł. Z kolei na alkohol wydamy ok. 50 zł. Warto zaznaczyć, że kojarzące się z Sylwestrem fajerwerki tracą na popularności. Ponad 40 proc. nie zamierza kupować sztucznych ogni. Podobny odsetek badanych nie planuje żadnych wydatków na nowe ubrania czy wizytę u fryzjera lub kosmetyczki.
Sylwester z własnej kieszeni
- Grudzień może być trudnym okresem dla finansów polskich gospodarstw domowych – podkreśla Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej w Provident Polska. – Święta Bożego Narodzenia wiązały się z dużymi wydatkami, w styczniu czekają nas opłaty za rachunki i sezonowe wyprzedaże, dlatego też część Polaków stara się ograniczyć koszty związane z przywitaniem Nowego Roku. Jak pokazuje badanie Barometr Providenta, respondenci racjonalnie podchodzą do sylwestrowych wydatków – dodaje Karolina Łuczak.
Zdecydowana większość badanych, bo aż 68 proc., sylwestrową zabawę zamierza sfinansować z bieżących dochodów. Natomiast niemal 30 proc. przeznaczy na ten cel swoje oszczędności. Zaledwie 3 proc. planuje sfinansować Sylwestra dzięki pożyczce od rodziny, a 1 proc. myśli o pożyczce w banku.
O badaniu „Barometr Providenta”
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizowała firma Danae w dniach 7-12 grudnia 2018 roku na ogólnopolskiej próbie n=1009 Polaków w wieku 15+.
kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).
kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).