Deklaracje Polaków nie idą w parze z działaniem – najnowszy raport L’Observatoire Cetelem BNP Paribas Personal Finance
Polacy uważają, że są lojalni wobec marki samochodu, choć nie udowadniają tego w działaniu. 83 proc. z nich deklaruje, że jest wierna marce samochodu. Jednak obraz się zmienia, kiedy są pytani o to, czy auto, którym obecnie jeżdżą jest tej samej marki, co poprzednie. Twierdząco odpowiada tylko 1 na 4 ankietowanych. To sytuuje Polaków w czołówce krajów, których mieszkańcy nie są w rzeczywistości lojalni wobec marki samochodów – wynika z najnowszego raportu L’Observatoire Cetelem BNP Paribas Personal Finance „Lojalność – uwaga, produkt delikatny!”.
Według autorów analizy, w zestawieniu mniej przywiązani do marek samochód są tylko Hiszpanie (23 proc. osób ma obecnie samochód takiej marki jak poprzednio) oraz Portugalczycy (21 proc.). Po drugiej stronie, pod względem potwierdzonych wskaźników lojalności wśród nabywców nowych samochodów, znajdują się Japonia, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Niemcy i Francja.
- 83 proc. Polaków deklaruje lojalność wobec marki samochodu
- Mimo deklaracji o lojalności, tylko 25 proc. Polaków w ostatnim czasie kupiło samochód tej samej marki jak poprzednio (średnia dla 15 krajów, biorących udział w badaniu to 34 proc.)
- 80 proc. Polaków deklaruje, że chciałoby kupić samochód marki, którą nigdy wcześniej nie jeździło jako kierowca (średnia 73 proc.)
- 65 proc. Polaków uważa, że ich rodzice są lub byli bardziej lojalni wobec marki samochodu, 67 proc. jest zdania, że ich dzieci są lub będą lojalne w tej kwestii
- Kierowcy uważają, że jednorazowy wynajem samochodów, carsharing lub współdzielenie nie przyczyni się do spadku lojalności
- 39 proc. Polaków uważa, że ludzie wkrótce przestaną kupować samochody
i przerzucą się na usługi współużytkowania aut - Najbardziej lojalni wobec marek samochodów są konsumenci w krajach o niskich dochodach lub tych, które przeszły głęboki kryzys finansowy (Meksyk, Brazylia, RPA, Włochy, Hiszpania, Portugalia)
- Najważniejszymi czynnikami wyboru aut są: zaufanie do marki/modelu, zadowolenie
z usług dealera samochodowego, cena i atrakcyjna oferta handlowa.
Choć Polacy deklarują, że atrakcyjna oferta cenowa nie jest najważniejsza – jak się okazuje, dla 38 proc. badanych jest ona czynnikiem najbardziej istotnym, który skłania do ewentualnej zmiany marki.
– Polacy porzucają dotychczasowe modele samochodów również dlatego, że poprawia się ich sytuacja finansowa i mogą kupić auto innej klasy, są ciekawi zmiany i widzą zalety nowego produktu. Niewielka część z nas jest też w stanie przekonać się do nowego modelu auta, ponieważ ktoś ze znajomych udzielił nam pozytywnej rekomendacji – mówi Paweł Kopeć, dyrektor Zarządzający Pionu Sprzedaży Automotive Personal Finance w Banku BGŻ BNP Paribas.
A co sprawia, że Polacy są lojalni wobec marek samochodów? Przede wszystkim wiąże się to z ich zadowolenia z poprzedniego modelu. To warunek istotny dla 63 proc. osób, które wzięły udział w badaniu. Bardzo ważne jest również zaufanie do marki, które jest czynnikiem dużej wagi dla 52 proc. ankietowanych. Z kolei atrakcyjna oferta handlowa może utrzymać wierność 18 proc. klientów, natomiast 13 proc. kupuje takie same auta z przyzwyczajenia, a 11 proc. niechętnie podejmuje ryzyko związane ze zmianą – dodaje Paweł Kopeć.
Producenci i dealerzy samochodowi muszą zatem mieć na uwadze, że choć są sposoby, by zachęcić nowych klientów do zakupu, utrzymanie ich na dłużej staje się prawdziwym wyzwaniem. Jak wynika z analizy L’Observatoire Cetelem BNP Paribas Personal Finance,
w przypadku rozczarowania marką czy modelem, kierowcy są nieustępliwi i aż 83 proc. badanych (w Polsce 82 proc.) twierdzi, że nie ma odwrotu i marka jest dla nich na zawsze stracona.
Przed rynkiem motoryzacyjnym stoi wiele wyzwań, a lojalność marki wystawiana jest na próbę za sprawą innowacji technologicznych, nowych ofert i przełomowych rozwiązań. Istotne są też zmiany społeczne, takie jak współdzielenie. Co ciekawe, kierowcy, którzy wzięli udział
w najnowszej edycji badania wcale nie spodziewają się, że wynajem samochodów, carsharing, czy współdzielenie przyczyni się do spadku lojalności. Wśród Polaków tylko 39 proc. uważa, że wkrótce osoby fizyczne przestaną kupować samochody i będą chętniej korzystać z możliwości ich współużytkowania.
O L’Observatoire Cetelem
Od ponad 30 lat L’Observatoire Cetelem prowadzi badania gospodarcze w wielu obszarach, w tym w sektorze motoryzacyjnym i wydatków konsumenckich. Publikując co roku wyniki dwóch badań — jednego na temat sektora motoryzacyjnego (15 krajów), a drugiego na temat wydatków konsumpcyjnych w Europie (17 krajów) — L’Observatoire Cetelem stało się wiodącym źródłem informacji na temat tych sektorów działalności.
Do globalnego zasięgu badań przyczynia się ich międzynarodowy charakter, obejmujący 24 kraje — RPA, Niemcy, Austrię, Belgię, Brazylię, Bułgarię, Chiny, Danię, Hiszpanię, Stany Zjednoczone, Francję, Węgry, Włochy, Japonię, Meksyk, Norwegię, Polskę, Portugalię, Czechy, Rumunię, Wielką Brytanię, Słowację, Szwecję i Turcję.
kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl
Sławomir Czajkowski
slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl
Michalina Słupska-Benesz
michalina.slupska@bnpparibas.pl
Paweł Sokół
pawel.sokol@bnpparibas.pl
Biuro Prasowe
rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl
Sławomir Czajkowski
slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl
Michalina Słupska-Benesz
michalina.slupska@bnpparibas.pl
Paweł Sokół
pawel.sokol@bnpparibas.pl
Biuro Prasowe
rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl