budownictwo/nieruchomości sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse
Lato to czas remontów. Ile wydajemy na lifting mieszkania lub domu?
Blisko co trzeci Polak ma plany remontowe na najbliższy rok. Porą roku, która najlepiej sprzyja zmianom wnętrz jest lato, a planowane prace to najczęściej koszt od 2 do 5 tysięcy złotych – takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Provident, największej firmy pożyczkowej w Polsce.
Wakacje trwają w najlepsze. Jak pokazuje badanie Barometr Providenta, urlopy i ciepłe dni sprzyjają nie tylko wyjazdom, ale także remontom. Ponad połowa respondentów, zapytanych o najlepszy czas w roku na domowe metamorfozy, wskazuje właśnie lato (53 proc. respondentów). Nie jest to zaskakująca odpowiedź - w końcu gładź czy farba schną dużo szybciej, gdy termometr na zewnątrz wskazuje wysokie temperatury, a zza okien wpadają do mieszkania promienie słońca. A jak potwierdzają badania Providenta, malowanie ścian to najpopularniejsza metoda wprowadzania zmian we wnętrzu.
- Aż 75 proc. respondentów zapytanych o zakres przeprowadzanych remontów wskazała na odświeżenie koloru ścian. Co trzeci z nas stawia na zmianę elementów dekoracyjnych. Kilka kolorowych poduszek, nowe ramki do zdjęć czy zasłony to świetny przepis na to, by niewielkim kosztem odmienić wystrój wnętrza. Badanie pokazuje, że w zmianach estetycznych detali specjalizują się kobiety – zauważa Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska. - Panie zdecydowanie chętniej niż mężczyźni dokonują nie tylko funkcjonalnych, ale i estetycznych zmian w miejscu zamieszkania: malują, dekorują czy choćby przestawiają meble. I takie metamorfozy dominują, kiedy mówimy o planowanych remontach. Na całościowe modernizacje domu lub mieszkania decyduje się tylko 5 proc. respondentów – dodaje Anna Karasińska.
Kosztowne zmiany
Remonty zazwyczaj kojarzą się z dużymi wydatkami i sporym obciążeniem domowych budżetów. Wszystko jednak zależy od skali remontu. Zmiany estetyczne, jak wymiana dekoracji czy odmalowanie pomieszczeń, nie będą tak kosztowne jak gruntowny remont całego domu lub mieszkania.
- Nasze badanie pokazuje, że najczęściej, przy planowaniu remontu, zamykamy się w kwocie od 2 do 5 tysięcy złotych – wskazało tak 27 proc. badanych. W tym budżecie nie zdołamy wprowadzić nowej aranżacji całego wnętrza, ale spokojnie pokryjemy koszty farb i ekipy malarskiej, czy nowych dodatków do pomieszczeń – wskazuje Anna Karasińska. – Osoby zamożniejsze są w stanie wydać więcej, 17 proc. ankietowanych z tej grupy zadeklarowało, że na tegoroczny remont przeznaczy od 5 do 10 tysięcy złotych – dodaje ekspert.
Oszczędności to podstawa
Polacy przeprowadzają remonty raz na kilka lat lub nawet rzadziej. Tylko co szósty badany zadeklarował, że przeprowadza zmiany we wnętrzu mieszkania lub domu dwa razy do roku. W obliczu tak znaczących wydatków bardzo ważną kwestią pozostaje sposób ich finansowania. Z badania Barometr Providenta wynika, że Polacy opłacają remonty głównie z oszczędności.
- Taką odpowiedź wskazało 77 proc. badanych. Częściej odpowiadały tak osoby zamożne, których plany remontowe, być może, miały większy rozmach. Nasze badania pokazują również, że osoby lepiej sytuowane częściej gromadzą dodatkowe środki, inaczej gospodarują budżetem domowym. Przewidując i planując takie wydatki są w stanie odłożyć na nie dodatkowe kwoty. Osoby, których sytuacja jest słabsza, płacą za remonty z bieżących dochodów albo zapożyczają się u znajomych lub rodziny – mówi Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej w Provident Polska. – Rzadziej finansujemy remonty z pożyczek z banku lub firmy pożyczkowej. Gdy jednak rozważamy zaciągniecie pożyczki, przeliczmy dokładnie, czy nas na nią stać i czy w kolejnych miesiącach będziemy mieli wystarczające środki, by ją spłacić – podkreśla Karolina Łuczak.
Pamiętajmy, że przed zaciągnięciem zobowiązania, należy dokładnie zapoznać się z umową oraz wszystkimi kosztami – ich wyszczególnienie znajdziemy w formularzu informacyjnym, który każda instytucja pożyczkowa oraz bank muszą udostępnić klientowi przed zawarciem umowy. Zwracajmy także uwagę na całkowity koszt pożyczki, w którym mieszczą się nie tylko odsetki, ale także wszelkie dodatkowe opłaty i prowizje.
O badaniu „Barometr Providenta”
Badanie zostało zrealizowane w dniach 13-18.07.2018 r. metodą CAPI na reprezentatywnej próbie n=1010 Polaków w wieku 15+. Badanie przeprowadziła firma Danae na zlecenie Provident Polska.
kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska SA
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos. Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów, i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką (online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną, a także pożyczkę dla firm.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie. W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015, 2016 i 2018 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku Provident, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).
kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska SA
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos. Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów, i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką (online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną, a także pożyczkę dla firm.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie. W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015, 2016 i 2018 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku Provident, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).