sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse rolnictwo

Młodzież i kobiety kluczowe dla przyszłości globalnego przemysłu rolno-spożywczego

31.07.2018 | Bank BNP Paribas

Młode pokolenie i kobiety będą kształtować zwyczaje żywieniowe na świecie – oceniają analitycy Banku BGŻ BNP Paribas w raporcie poświęconym przyszłości globalnego sektora rolniczego i spożywczego. 

-Przedstawiciele młodego pokolenia i kobiety - niezależnie od ich wieku - są to grupy przykładające dużą wagę do jakości jedzenia, aktywnie szukające informacji o właściwościach odżywczych. Źródłem ich wiedzy już wkrótce będą lokalne społeczności oraz w większej mierze media społecznościowe. Można zatem stwierdzić, że wpływ konsumentów na branżę spożywczą będzie większy niż kiedykolwiek – mówi Bartosz Urbaniak, szef Bankowości Agro BNP Paribas na Europę Środkowo-Wschodnią i Afrykę. 

Zdaniem autorów raportu „Przyszłość globalnego sektora rolno-spożywczego”, rosnąca świadomość konsumentów, szczególnie tych młodych, objawiać się będzie m.in. wzrostem zainteresowania dobrostanem zwierząt i tym, jak traktowane są przez firmy spożywcze. Może to skłonić konsumentów do zainteresowania się alternatywnymi, bogatymi w białko produktami, jak tofu czy owoce morza. 

- Klasyczne źródła białka pierwszej generacji to soja, groszek i serwatka, jednak coraz większą rolę odgrywać będą źródła drugiej generacji, jak wodorosty, ryż, rzepak, a na horyzoncie widać już trzecią generację - owady, algi, pływające rośliny wodne oraz biologiczne źródła syntetyczne. Rosnąca świadomość społeczna wywiera presję na firmy, aby postępowały w sposób bardziej odpowiedzialny społecznie oraz pojmowały tworzenie wartości jako długofalową inwestycję w społeczeństwo – tłumaczy Bartosz Urbaniak. 

Bank wskazuje też na wzrost emancypacji i siły nabywczej kobiet jako istotny czynnik kształtujący przyszłość branży spożywczej. Kobiety nie tylko zarabiają coraz więcej (w skali światowej 12 bln USD rocznie), ale również kontrolują istotną część wydatków gospodarstw domowych -  ok. 20 bln USD w rocznych wydatkach konsumpcyjnych (Global Gender Gap Index 2017, World Economic Forum). Co więcej, szacuje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat zarobki mogą wzrosnąć do 18 bln USD, a kontrolowane przez kobiety wydatki gospodarstw domowych do 28 bln USD. 

- Te procesy są bardzo istotne dla systemu żywności, ponieważ badania pokazują, że większa kontrola w rękach kobiet w zakresie wydatków gospodarstw domowych oznacza rosnące wydatki na żywność, zdrowie, edukację oraz ubrania dla dzieci. Kobiety są także bardziej skłonne do zmiany swoich nawyków żywieniowych. Jeżeli są aktywne zawodowo, częściej sięgają po przetwarzane posiłki gotowe do spożycia, ale jednocześnie zdrowe – dodaje Bartosz Urbaniak.

Alternatywne źródła białka będą zyskiwały na znaczeniu również dlatego, że wzrost liczebności klasy średniej w Azji i Afryce może spowodować westernizację wzorców konsumpcji i pociągnąć za sobą wzrost spożycia białka zwierzęcego, co przełoży się na spadek eksportu tego typu żywności z tych krajów.

Zmiany demograficzne i rosnąca świadomość konsumentów to nie jedyne czynniki, które eksperci Banku BGŻ BNP Paribas wskazują jako istotne dla przyszłości branży. Dużą rolę odegra postęp technologiczny, który zwiększy wydajność produkcji rolnej.

- Rosnące koszty siły roboczej, zindywidualizowane potrzeby sektora detalicznego, coraz szybsze tempo współczesnego życia oraz kwestie środowiskowe tworzą silny popyt na innowacje, wśród których można wymienić hodowlę owadów, rolnictwo wertykalne oraz wszelkie sposoby przemiany produkcji roślin i białka na powietrzu w produkcję wewnątrz budynków. Na branżę rolno-spożywczą wpływ mają naturalnie także zmiany zachodzące w powiązanych sektorach, jak internetowe sklepy spożywcze czy rynki restauracyjne – podsumowuje Bartosz Urbaniak.

kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa, BNP Paribas Bank Polska
Izabela Tworzydło

izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl

Sławomir Czajkowski
Kierownik Zespołu ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Sławomir Czajkowski

slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl

Michalina Słupska-Benesz
Ekspertka ds. Relacji z Mediami, BNP Paribas Bank Polska
Michalina Słupska-Benesz

michalina.slupska@bnpparibas.pl

Paweł Sokół
Specjalista ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Paweł Sokół

pawel.sokol@bnpparibas.pl

Biuro Prasowe
BNP Paribas Bank Polska
Biuro Prasowe

rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa, BNP Paribas Bank Polska
Izabela Tworzydło

izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl

Sławomir Czajkowski
Kierownik Zespołu ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Sławomir Czajkowski

slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl

Michalina Słupska-Benesz
Ekspertka ds. Relacji z Mediami, BNP Paribas Bank Polska
Michalina Słupska-Benesz

michalina.slupska@bnpparibas.pl

Paweł Sokół
Specjalista ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Paweł Sokół

pawel.sokol@bnpparibas.pl

Biuro Prasowe
BNP Paribas Bank Polska
Biuro Prasowe

rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl

informacje o firmie