styl życia zainteresowania/hobby sprawy społeczne media/marketing/reklama ekonomia/biznes/finanse

18% konsumentów ma zastrzeżenia do usług, z których korzysta. Co piąty z nich nie podejmuje w związku z tym żadnych działań

15.03.2018 | redakcja infoWire.pl

Decyzja o zaciągnięciu pożyczki nie powinna być podjęta spontanicznie. Tymczasem wielu Polaków przed pożyczeniem pieniędzy nie zastanawia się, czy będzie później w stanie spłacić dług, nie mówiąc już o tym, że często nie czytamy podpisywanych umów. Zobacz, w jaki sposób korzystać z usług firm pożyczkowych rozsądnie.

„Odpowiedzialne pożyczanie dotyczy zarówno konsumenta, jak i pożyczkodawcy. Ze strony konsumenta istotne jest, aby przed dokonaniem transakcji zastanowił się on, czy w przyszłości będzie go stać na spłatę rat, oraz żeby nie decydował się pod wpływem chwili, impulsu. Z kolei odpowiedzialny pożyczkodawca […] przed udzieleniem pożyczki podejmuje szereg kroków, aby upewnić się, że będzie ona bezpieczna zarówno dla klienta, jak i pożyczkodawcy. W tym celu m.in. weryfikuje dane podane przez klienta, oblicza jego zdolność kredytową, sprawdza historię kredytową w biurach informacji gospodarczej oraz współpracuje z Biurem Informacji Kredytowej” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Marcin Żuchowski, dyrektor ds. ryzyka kredytowego w Provident Polska. Warto przy tym pamiętać, że nawet w przypadku rozsądnie wziętej pożyczki mogą pojawić się problemy z regulowaniem zobowiązań. W takiej sytuacji nie powinno się unikać kontaktu z pożyczkodawcą, tylko należy próbować negocjować z nim warunki spłaty.

Obecnie w sektorze pożyczkowym działa ponad 200 podmiotów. Co ważne, jest on dosyć dobrze uregulowany. Po pierwsze pożyczkodawca musi być zarejestrowany w rejestrze prowadzonym przez Komisję Nadzoru Finansowego. Wymaga to m.in. tego, aby firma pożyczkowa miała odpowiednie źródło i poziom kapitału, a członkowie jej zarządu nie byli karani. Poza tym po nowelizacji Ustawy o kredycie konsumenckim koszt udzielanej pożyczki nie może przekraczać określonego maksymalnego limitu, a konsumenci powinni otrzymywać formularze z precyzyjnymi informacjami o pożyczkach. Prawo reguluje także kwestie dotyczące reklamacji, którą może złożyć klient.

Polscy konsumenci, jeśli są niezadowoleni z usług firm, nie tylko tych z branży pożyczkowej, składają jednak reklamację stosunkowo rzadko. Jak wynika z badań Provident Polska przeprowadzonych z okazji Światowego Dnia Konsumenta, robi to 55% nieusatysfakcjonowanych klientów. Oprócz tego 5% – zwraca się o pomoc do instytucji konsumenckiej, a 30% – dzieli się negatywnymi doświadczeniami z rodziną i znajomymi, ale 20% – nie robi nic. „Jest jeszcze bardzo duże pole dla firm do edukowania klientów o tym, jakie są ich prawa, jak dbać o to, aby dostawać produkty dobrej jakości, i co robić, jeżeli jest się niezadowolonym” – zauważa Katarzyna Szerling, dyrektor marketingu w Provident Polska. Trzeba przy tym zwrócić uwagę, że większość konsumentów jest zadowolona z usług, z których korzysta – niezadowolenie wykazuje tylko 18% badanych. Zastrzeżenia dotyczą głównie sektora telekomunikacyjnego.

załączniki