sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse

Życie w Polsce lokalnej – skromne, ale coraz lepsze

15.02.2018 | Provident Polska SA

Polacy z małych i średnich miejscowości najczęściej deklarują, że wystarcza im na podstawowe potrzeby, ale na poważniejsze zakupy muszą oszczędzać. Co trzecia osoba zauważyła poprawę swojej sytuacji finansowej w ostatnim czasie, są to głównie członkowie rodzin wielodzietnych – wynika z badania przeprowadzonego dla Provident Polska.

W miejscowościach liczących do 100 tys. mieszkańców żyje w Polsce ok. 72 proc. ludności. Sytuacja finansowa tych osób jest zróżnicowana, jednak spora grupa odczuła w ostatnim czasie jej poprawę  – takie wnioski płyną z badania „Portret finansowy Polski lokalnej” przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18+ zamieszkałych w miejscowościach do 100 tys. mieszkańców, które zostało wykonane na zlecenie Providenta, największej instytucji finansowej udzielającej pożyczek pozabankowych.

Ponad jedna trzecia mieszkańców małych i średnich miejscowości zadeklarowała, że w ciągu minionych dwóch lat ich sytuacja finansowa się poprawiła, przy czym w grupie beneficjentów programu 500 plus jest to niemal 50 proc. Natomiast pamiętajmy, że w przekroju całej populacji grupa beneficjentów nie jest duża – mówi Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska. – Ponad 40 proc. mieszkańców małych i średnich miejscowości twierdzi, że ich sytuacja w ciągu minionych dwóch lat nie uległa zmianie, zaś co czwarty zauważył pogorszenie. W tej ostatniej grupie dominują osoby samotnie wychowujące dziecko oraz osoby starsze i samotne – dodaje.

Duża aktywność finansowa

Na szczegółowe pytanie o sposób gospodarowania dochodem ponad 20 proc. respondentów odpowiedziało, że wystarcza im na wszystko i jeszcze oszczędzają na przyszłość. Podobna grupa przyznała, że również nie musi stosować żadnych wyrzeczeń, jednak nie oszczędza. Ok. 40 proc. badanych, czyli najliczniejsza grupa stwierdziła, że żyje oszczędnie i dzięki temu wystarcza im na wszystko. Dochody co dziesiątego mieszkańca miejscowości do 100 tys. osób wystarczają jedynie na podstawowe potrzeby. Natomiast mniej niż co dwudziesty ma problemy ze sfinansowaniem niezbędnych wydatków.

Mieszkańcy małych i średnich miast w znakomitej większości dobrze radzą sobie z gospodarowaniem swoimi budżetami, bez względu na ich zasobność. Są też dość aktywni na rynku finansowym. 65 proc. z nich opłaca dobrowolnie ubezpieczenie (tu duża część to rolnicy), 63 proc. zadeklarowało posiadanie oszczędności, zaś 46 proc. spłaca obecnie raty kredytu lub pożyczki, natomiast coraz rzadziej są one znaczącym obciążeniem dla ich budżetów – mówi Anna Karasińska. – Większą popularnością cieszą się kredyty i pożyczki bankowe. Jednak spora grupa, bo 12 proc. wszystkich respondentów przyznała, że korzystała bądź ktoś z ich gospodarstwa domowego korzystał z usług firmy pożyczkowej – dodaje. 

Z badania przeprowadzonego na zlecenie Providenta wynika, że średnie dochody w miastach do 100 tys. mieszkańców przekraczają 1700 zł netto na osobę w gospodarstwie domowym. Najwyższe są w woj. małopolskim i śląskim – ponad 2,2 tys. zł netto na osobę w gospodarstwie domowym. Średnie dochody powyżej 2 tys. zł na osobę zadeklarowali także mieszkańcy woj. zachodniopomorskiego, wielkopolskiego i lubuskiego. W Polsce centralnej i północnej jest to kwota przekraczająca 1700 zł, zaś w województwach wschodnich wynosi średnio 1475 zł.

 

O badaniu „Portret finansowy Polski lokalnej”

Badanie zostało zrealizowane w dniach 20.12.2017 – 2.01.2018 metodą CATI na reprezentatywnej próbie n=862 Polaków w wieku 18+ mieszkających w miastach do 100 tys. mieszkańców. Badanie przeprowadziła firma Danae na zlecenie Provident Polska.

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska SA:

Provident Polska S.A jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem Zarządu jest Agnieszka Kłos. Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów, i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką (online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie. W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015 i 2016 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku Provident, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (2013-2018).

 

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska SA:

Provident Polska S.A jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem Zarządu jest Agnieszka Kłos. Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów, i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką (online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie. W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015 i 2016 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku Provident, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (2013-2018).