styl życia sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse

Większość Polaków spędzi Wigilię w domu i przeznaczy na wydatki związane ze świętami tyle samo pieniędzy, co w ubiegłym roku

21.12.2017 | GfK Polonia

Warszawa, 21 grudnia 2017 r. – Przy okazji świąt Bożego Narodzenia większość z nas dokonuje różnych czynności i wyborów związanych z ich obchodami. Z badań GfK wynika, iż w zakresie zwyczajów świątecznych jesteśmy tradycjonalistami.

Zdecydowana większość Polaków decyduje się na tradycyjne postne potrawy wigilijne (94 proc.), wolimy też kompot z suszu niż grzane wino. Życzenia chętniej składamy osobiście (79 proc.) niż wysyłamy SMS-em. Wybierając choinkę nadal w większości decydujemy się na prawdziwe drzewko (69 proc.).

Większość z nas spodziewa się, że pod tegoroczną choinką znajdzie kosmetyki (61 proc.) oraz prezenty z kategorii odzieżowo-obuwniczo-bieliźnianej (39 proc.). Odsetek wskazań dla obu kategorii spadł w porównaniu z ubiegłym rokiem odpowiednio o 3 i 5 proc. Wzrósł natomiast odsetek wskazań dla oczekiwanych prezentów z kategorii zabawek (o 7 proc.) i rozrywki – książki, muzyka, gry (o 6 proc.).

W związku ze świętami Bożego Narodzenia i Nowym Rokiem, w niektórych firmach pracodawcy mają w zwyczaju obdarowywać swoich pracowników upominkami. Porównując tegoroczne wyniki z wynikami z 2007 roku, o 10 proc. wzrosła liczba osób, które otrzymały z tej okazji premię pieniężną, o 8 proc. – liczba osób, które otrzymały prezent, a 3 proc. osób więcej otrzymało świąteczną paczkę dla dziecka. Z kolei o 14 proc. zmniejszył się odsetek firm, w których z tej okazji zorganizowano dla pracowników świąteczny wyjazd.

O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 6-11 października 2017 r. metodą wywiadów bezpośrednich w domach respondentów w ramach badania omnibus CAPI na podstawie reprezentatywnej imiennej próby Polaków w wieku 15+, wylosowanej z bazy PESEL.

 

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group