ekonomia/biznes/finanse energetyka
Energa: wszystkie wyniki w górę po I półroczu
Wzrost zysku netto o 34 proc., a także wyższe przychody i poziom EBITDA odnotowała Energa po I półroczu. Tradycyjnie motorem rozwoju Grupy był Segment Dystrybucji. Segment Sprzedaży sprzedał największą od pięciu lat ilość energii, a liczba klientów kupujących energię od firmy pierwszy raz w historii przekroczyła 3 miliony. Z kolei Segment Wytwarzania dzięki lepszej pracy niemal wszystkich aktywów zwiększył produkcję o 14 proc.
W pierwszej połowie roku Energa osiągnęła 5,2 mld zł przychodów - o 5 proc. więcej niż rok wcześniej i wypracowała zysk netto w wysokości 488 mln zł - o 34 proc. wyższy od oczyszczonego z odpisów wyniku roku ubiegłego. EBITDA wyniosła 1 143 mln zł i była wyższa o 53 mln zł. Energa odnotowała wzrost wyników operacyjnych w Sprzedaży (7 proc. więcej sprzedanej energii) i w Wytwarzaniu (14 proc. wzrost produkcji). Grupa wyprodukowała 2,1 TWh energii elektrycznej (o 0,3 TWh więcej), łączny wolumen sprzedanej energii elektrycznej wyniósł natomiast 10,1 TWh (wzrost o 0,7 TWh). Wolumen dystrybuowanej energii utrzymał się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego - 11 TWh.
- Pierwsze półrocze należy uznać zdecydowanie za udane. Grupa rozwija się we właściwym tempie, zgodnie z przyjętą strategią. Mimo trudnego otoczenia zewnętrznego mamy wyraźnie lepsze wyniki niż rok temu. Bezpieczeństwo energetyczne i szansę na zwiększenie przychodów widzimy nie tylko w nowych źródłach konwencjonalnych, ale także w lepszym bilansowaniu produkcji OZE. Dlatego jesteśmy liderami magazynowania energii i usług DSR (Demand Side Response). Drugie półrocze rozpoczęliśmy z solidnym buforem finansowym, także dlatego, że skutecznie wydeptujemy własną ścieżkę rozwoju w silnie wpływającym na nas otoczeniu regulacyjnym i administracyjnym - mówi Daniel Obajtek, prezes Zarządu Energa SA.
Lepsze wyniki segmentów w niekorzystnym otoczeniu
Segment Dystrybucji wypracował EBITDA w wysokości 930 mln zł (10 mln zł większą niż rok wcześniej) pomimo negatywnego wpływu niższej taryfy dystrybucyjnej na 2017 rok i wyższych kosztów OPEX. Pozytywny wpływ na wynik Segmentu, zwłaszcza w II kw. br., miała też wyższa marża na dystrybucji będąca efektem korzystnej struktury sprzedaży. Dystrybucja jest niezmiennie motorem rozwoju całej Grupy – w pierwszej połowie roku odpowiadała za 81 proc. jej EBITDA.
Segment Wytwarzania osiągnął lepszy wynik przy utrzymujących się niskich cenach praw majątkowych, wyższych kosztach paliw oraz wzroście podatku od nieruchomości dla farm wiatrowych. W I półroczu wypracował EBITDA na poziomie 177 mln zł, o 9 mln zł więcej niż rok wcześniej. Wzrost EBITDA o 5 proc. w głównej mierze wynikał ze wzrostu przychodów ze sprzedaży: energii elektrycznej oraz regulacyjnych usług systemowych. Segment wyprodukował w całym I półroczu o ponad 14 proc. energii więcej niż rok temu. Przyczyniło się do tego m.in. zakończenie modernizacji bloku energetycznego nr 1 w Elektrowni Ostrołęka B, co przekłada się na wyższą efektywność wytwarzania energii elektrycznej. Więcej energii wyprodukowały wszystkie (poza fotowoltaiką) aktywa wytwórcze.
Segment Sprzedaży konsekwentnie rozwijał nowe produkty i w pierwszym półroczu zyskał niemal 40 tys. nowych klientów - prawie cztery razy więcej, niż utracił na rzecz innych sprzedawców. Dzięki temu liczba klientów Energa Obrót pierwszy raz w historii przekroczyła 3 mln. W gronie największych pozyskanych partnerów biznesowych znalazł się m.in. PKP Intercity. W II kw. Segment wyraźnie poprawił wyniki mimo stałych obciążeń wynikających z długoterminowych umów na zakup zielonych certyfikatów i zamknął pierwsze sześć miesięcy EBITDA w wysokości 11 mln zł. W I kwartale czynniki takie, jak: spadek marży na sprzedaży energii elektrycznej, wzrost kosztów wykonywania zadań Sprzedawcy Zobowiązanego, a także niekorzystna cena „zielonych certyfikatów” wpłynęły na ujemny wynik Segmentu (- 10 mln zł EBITDA). Jednak już II kwartał przyniósł bardzo wyraźne odbicie i zauważalną poprawę wynikającą m.in. ze wzrostu marży na sprzedaży energii elektrycznej o 25 mln zł oraz wzrostu o 10 proc. wolumenu sprzedaży.
Nowoczesne oblicze bezpieczeństwa energetycznego
W czerwcu br. Energa przyjęła Strategię Innowacji na lata 2017-2020 z perspektywą 2025+, która poza rozwojem inteligentnych sieci i magazynów energii, mocno stawia na zwiększenie elastyczności produkcji energii, a także rozwój nowych usług dla operatorów sieciowych. Grupa tylko na innowacje będzie przeznaczać rocznie około 40 milionów złotych, a głównym narzędziem realizacji takich projektów jest powołane w czerwcu Centrum Badawczo-Rozwojowe im. M. Faradaya. Grupa konsekwentnie rozbudowuje także kompetencje w zakresie DSR, czyli zarządzania zużyciem energii. Należąca do niej spółka Enspirion w czerwcu zaoferowała największy wolumen energii w przetargu na usługę redukcji mocy zorganizowanym przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne (PSE). Co więcej, w przeprowadzonych testach Enspirion wycofał z systemu rekordową na polskie warunki ilość energii. Z kolei elektrownia w Ostrołęce rozpoczęła budowę innowacyjnego jazu na Narwi, który zabezpieczy poziom wody potrzebnej do chłodzenia bloków, minimalnie ingerując w ekosystem rzeki. Poza tym Energa, także w Ostrołęce, wprowadziła nową aplikację, która umożliwia odbiorcom ciepła dostęp do danych z dowolnego miejsca.
Magazynowanie energii i inteligentne sieci
Współpracujące ze sobą segmenty Dystrybucji i Wytwarzania, konsekwentnie umacniają Energę na pozycji lidera magazynowania energii, lokalnego bilansowania i inteligentnego zarządzania siecią dystrybucyjną. Grupa dysponuje m.in. pierwszą w Polsce wirtualną elektrownią wyposażoną w magazyn energii (instalacja w okolicy Pucka), a w pierwszej połowie roku rozpoczęła wspólnie z Hitachi i PSE budowę największego w Polsce hybrydowego bateryjnego magazynu energii – na należącej do Energi farmie wiatrowej Bystra, koło Gdańska. Będzie mu towarzyszyło wdrożenie prototypowego systemu poprawiającego bezpieczeństwo pracy sieci elektroenergetycznych. Równolegle Energa Operator testuje w Gdyni inteligentne zarządzanie siecią w projekcie UPGRID. Firma zamontowała m.in. 55 prototypów monitorowania i kontroli sieci, którymi prąd dostarczany jest do mieszkań 14 700 odbiorców.
Nowe produkty i elektromobilność
W pierwszym półroczu Energa Obrót intensywnie zdobywała nowych klientów i rozwijała produkty poszerzone o dodatkowe usługi – z takich ofert korzystało około 80 proc. klientów nowo przyłączanych do sieci. Szczególnie dużą popularnością cieszyli się „Fachowcy z energią” - z zabezpieczenia przed awariami w domu skorzystało niemal 23 tys. klientów. Energa systematycznie rozwija też projekty w obszarze elektromobilności, budując pozycję lidera, która pozwoli skonsumować premię, gdy rynek wjedzie w fazę intensywnego wzrostu. Grupa uruchomiła m.in. pierwszą w Polsce usługę carsharingu aut elektrycznych, zbudowała własną sieć siedmiu terminali ładowania w Trójmieście i rozwija współpracę z samorządami zainteresowanymi rozwojem transportu niskoemisyjnego.
Inwestycje i poprawa niezawodności dostaw energii
W I półroczu 2017 roku Energa zrealizowała inwestycje na poziomie prawie 528 mln zł, z czego 434 mln zł w Segmencie Dystrybucji. Prace obejmowały modernizację i rozbudowę sieci dla nowych odbiorców i wytwórców. W I półroczu Energa:
- przyłączyła blisko 25 tys. nowych klientów
- wybudowała i zmodernizowała 1 865 km linii wszystkich napięć
- przyłączyła do sieci blisko 12 MW nowych źródeł OZE.
Wysokie nakłady inwestycyjne w Segmencie Dystrybucji przyczyniają się do systematycznej poprawy niezawodności dostaw energii elektrycznej, co od kilku lat plasuje Energę w krajowej czołówce. Energa Operator w I półroczu 2017 roku poprawiła wskaźniki SAIDI i SAIFI odpowiednio o 23 i 8 proc., kształtując je na poziomie odpowiednio 73,9 min./odb. i 1,1 przerwy. Rok temu było to odpowiednio – 95,7 min./odb. i 1,2 przerwy.
kontakt dla mediów
Krzysztof Kopeć
biuroprasowe@energa.pl
Katarzyna Dziadul
biuroprasowe@energa.pl
tel: +48 58 778 83 29
informacje o firmie
Zawsze aktualne wieści nt. Grupy Energa znajdziecie na naszym Twitterze.
kontakt dla mediów
Krzysztof Kopeć
biuroprasowe@energa.pl
Katarzyna Dziadul
biuroprasowe@energa.pl
tel: +48 58 778 83 29
informacje o firmie
Zawsze aktualne wieści nt. Grupy Energa znajdziecie na naszym Twitterze.