media/marketing/reklama ekonomia/biznes/finanse rolnictwo
10 lat Agro Tygodnia Banku BGŻ BNP Paribas i 500 numer publikacji
Agro Tydzień to cotygodniowy biuletyn, będący kompendium wiedzy rynkowej, przygotowywany przez analityków departamentu Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych Banku BGŻ BNP Paribas. Jubileuszowy 500. numer, w zmienionej na tę okazję szacie graficznej, zawiera szczegółowe analizy dotyczące zmian, jakie zaszły w ostatniej dekadzie w polskim sektorze rolno-spożywczym.
Miniona dekada w ocenie analityków Banku to wielki sukces polskiego sektora rolno-spożywczego. Według danych wstępnych wartość eksportu produktów rolno-spożywczych z Polski w 2016 roku wyniosła 24,2 mld euro i była prawie trzykrotnie wyższa niż w 2006 roku. Polska stała się największym unijnym producentem m.in. mięsa drobiowego, jabłek, pieczarek, mrożonych truskawek i malin; zwiększyła udział w unijnej produkcji mleka, zbóż, rzepaku oraz wołowiny. Wśród ważnych pozycji obniżyła się jedynie produkcja wieprzowiny i ziemniaków. W ocenie analityków Banku przedstawiciele polskiego sektora rolno-spożywczego wykazali się ogromną przedsiębiorczością, determinacją, odwagą i gotowością do zmian.
W ciągu 10 lat zarówno w polskim rolnictwie, przemyśle spożywczym, jak i handlu żywnością zaszły ogromne zmiany. W latach 2007-08, a następnie 2010-11 na światowych rynkach nastąpiły gwałtowne wzrosty cen surowców rolnych, określane mianem „kryzysu żywnościowego”. Przedefiniowały one pozycję rolników i przetwórców w łańcuchu dostaw, regionów w produkcji, a także poszczególnych sektorów. Zmienność cen płodów rolnych i żywności była w tym okresie bardzo duża, co zwiększało znaczenie analiz i prognoz rynkowych.
Biuletyn publikowany jest w każdy poniedziałek, nieprzerwanie od wiosny 2007 roku. Wówczas dostępnych było niewiele podobnych publikacji w języku polskim, które przedstawiałyby rzetelne i pogłębione analizy sytuacji na rynkach rolnych. - Zainteresowanie tematyką szeroko rozumianego agrobiznesu było znacznie mniejsze niż obecnie. Wtedy też Bank BGŻ podjął strategiczną decyzję o zastosowaniu, nowatorskiego na polskim rynku, podejścia do obsługi klientów z sektora rolno-spożywczego, polegającego nie tylko na dostarczaniu nowoczesnych rozwiązań finansowych, ale również wzajemnego dzielenia się wiedzą rynkową – powiedział Michał Koleśnikow, dyrektor Dep. Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas.
kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl
Sławomir Czajkowski
slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl
Michalina Słupska-Benesz
michalina.slupska@bnpparibas.pl
Paweł Sokół
pawel.sokol@bnpparibas.pl
Biuro Prasowe
rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl
Sławomir Czajkowski
slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl
Michalina Słupska-Benesz
michalina.slupska@bnpparibas.pl
Paweł Sokół
pawel.sokol@bnpparibas.pl
Biuro Prasowe
rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl