praca sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse
Kobiety wyceniają swoją pracę niżej niż mężczyźni
Mniej niż 4000 zł na rękę – blisko dwie trzecie kobiet i połowa mężczyzn uznałaby takie wynagrodzenie za satysfakcjonujące. Panowie częściej celują w wyższe stawki, choć są mniej lojalnymi pracownikami i chętniej zmieniają pracę – wynika z badania „Finanse Polaków” przeprowadzonego z okazji 20-lecia firmy Provident Polska.
Kobiety zarabiają mniej od mężczyzn i niestety różnica ta nie uległa znaczącej zmianie na przestrzeni ostatnich dwóch dekad. Z danych GUS wynika, że ponad 20 lat temu mężczyźni w Polsce zarabiali miesięcznie średnio 940 zł brutto, to o ok. 26 proc. więcej niż kobiety, które otrzymywały wówczas wynagrodzenie nieprzekraczające 750 zł brutto. Ostatnie dane wskazują, że miesięczne zarobki mężczyzn z Polsce są wyższe od zarobków kobiet o ok. 20 proc. W przeliczeniu na stawkę godzinową różnica co prawda maleje do niespełna 14 proc., ale to nadal sporo, zwłaszcza jeśli zwrócimy uwagę na kompetencje czy strukturę wykształcenia kobiet i mężczyzn. Prawie 48 proc. zatrudnionych kobiet w 2016 roku miało wykształcenie wyższe, podczas gdy takie samo wykształcenie posiadało ok. 30 proc. zatrudnionych mężczyzn.
Przyczyn różnic w wysokości wynagrodzeń kobiet i mężczyzn upatrywać można w różnych czynnikach – inne zawody, stanowiska, wymiar czasu pracy – aczkolwiek duży udział w podtrzymywaniu nierówności płacowych mają same kobiety.
– Wiele kobiet cechuje nadmierna skromność, nie doceniają one swoich kompetencji, obawiają się konfrontacji i negocjacji płacowych. Czekają na inicjatywę z drugiej strony, liczą na to, że jak będą ciężko pracować, to zostaną docenione, a tak niestety nie zawsze się dzieje – mówi Agnieszka Kłos, członkini zarządu Provident Polska. Kobiety stanowią połowę zarządu tej największej firmy pożyczkowej w Polsce, aczkolwiek taka sytuacja wciąż należy do wyjątków zarówno w naszym kraju, jak i innych krajach europejskich. – Nasza firma wychodzi z założenia, że w pracy nie liczy się płeć, tylko umiejętności, a pod tym względem kobiety w niczym nie ustępują mężczyznom. Czasem brakuje im tylko pewności siebie i odwagi i nad tym na pewno powinny pracować – dodaje Agnieszka Kłos.
Kobiety lojalnymi pracownikami
Provident z okazji 20-lecia działalności na polskim rynku przeprowadził szeroko zakrojone badanie na temat podejścia Polaków do finansów. Badana był m.in. kwestia satysfakcjonujących zarobków. Okazało się, że na tym polu istnieją zauważalne różnice między kobietami a mężczyznami. Niemal co dziesiąta pani byłaby zadowolona z wynagrodzenia poniżej 2000 zł na rękę. W przypadku mężczyzn było to zaledwie 4 proc. Zarobki między 2000 a 4000 zł zadowoliłyby 54 proc. pań i 47 proc. panów. Ponad jednak czwarta mężczyzn wskazała na przedział 4000 – 6000 zł jako najbardziej satysfakcjonujący, a 10 proc. chciałoby zarabiać powyżej 6000 zł na rękę. Dla porównania, zaledwie 2 proc. pań oczekiwałaby zarobków powyżej 6000 zł, a 16 proc. chciałoby zarabiać między 4000 a 6000 zł.
- Nasze badanie pokazuje, że kobiety są bardziej zachowawcze w kwestiach finansów i pracy. Częściej wybierają pewne, bezpieczne rozwiązania, obawiają się ryzyka związanego np. z prowadzeniem własnej firmy czy zmianą pracy. Być może wynika to z faktu, że kobiety częściej niż mężczyźni znaczy odsetek swoich dochodów przeznaczają na podstawowe potrzeby, zatem boją się ryzykować, by nie stracić tej podstawy, gruntu. Częściej pełnią też obowiązki opiekuńcze wobec małoletnich i starszych członków rodziny, zatem cenią solidne, stabilne zatrudnienie, które zapewnia im bezpieczne zaplecze socjalne – mówi Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.
Z badań przeprowadzonych na zlecenie Providenta wynika, że tylko 15 proc. kobiet uważa prowadzenie własnej firmy za atrakcyjniejszy sposób zarabiania pieniędzy niż praca na etacie. W przypadku mężczyzn jest to odsetek niemal dwukrotnie wyższy - 28 proc. Badania pokazują także większą lojalność kobiet jako pracowników bądź też po prostu większą niechęć do zmiany. Ponad 40 proc. kobiet było do tej pory związanych zawodowo tylko z jedną lub dwoma firmami, podczas gdy taką lojalnością może się poszczycić 32 proc. mężczyzn. Zaledwie 18 proc. kobiet pracowało w 5 lub więcej firmach, a w przypadku mężczyzn jest to 28 proc. – Zmiana pracy zazwyczaj podyktowana jest chęcią osiągnięcia wyższych zarobków, niewykluczone więc, że ten fakt również częściowo odpowiada za to, że mężczyźni zarabiają więcej – dodaje Karasińska.
Planowanie kariery to podstawa
Niestety negatywną konsekwencją niższych oczekiwań płacowych i niższych zarobków kobiet jest mniejsza swoboda w gospodarowaniu środkami. Co prawda, kobiety oszczędzają równie często jak mężczyźni (blisko dwie trzecie posiada oszczędności), ale już zdecydowanie mniej wydają na swoje przyjemności. Częściej też planują swoje budżety – aż 30 proc. pań deklaruje, że zawsze szczegółowo planuje wszystkie wydatki i na dodatkowe, nieplanowane rzeczy wydaje tylko w wyjątkowych sytuacjach. Odsetek mężczyzn, którzy postępują podobnie, jest o połowę niższy.
- Kobiety powinny bardziej uwierzyć w swoje możliwości, ale też podejmować konkretne działania, które umożliwią im osiągnięcie sukcesu zawodowego i finansowego. Przede wszystkim warto jak najwcześniej dobrze zaplanować swoją ścieżkę kariery, kształcić się, zdobywać kolejne umiejętności, czyli robić wszystko to, co przygotuje nas na rozwój, na awans – radzi Agnieszka Kłos. – I przede wszystkim bądźmy sobą, wykorzystajmy naturalne predyspozycje i cechy, takie jak np. komunikatywność, umiejętność rozwiązywania sporów czy empatia, które stają się dziś coraz bardziej pożądane na rynku pracy – dodaje.
O badaniu „Finanse Polaków”
Badanie „Finanse Polaków” powstało z okazji 20-lecia działalności firmy Provident Polska. Ma ono na celu pokazanie, jak zmieniła się sytuacja finansowa Polaków oraz ich zwyczaje konsumenckie na przestrzeni ostatnich lat oraz jakie są ich oczekiwania na przyszłość. Badanie zrealizował PBS w dniach 12-14.05.2017 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.
kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska S.A jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF). Firma jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 12 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem Zarządu jest David Parkinson.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów, i oferuje szereg produktów: Pożyczkę konsumencką (w różnych wariantach: pożyczkę online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną i pożyczkę dla firm.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie.
W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015 i 2016 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku Provident, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma pięciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (2013, 2014, 2015, 2016, 2017).
kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska S.A jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF). Firma jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 12 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem Zarządu jest David Parkinson.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów, i oferuje szereg produktów: Pożyczkę konsumencką (w różnych wariantach: pożyczkę online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną i pożyczkę dla firm.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie.
W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015 i 2016 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku Provident, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma pięciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (2013, 2014, 2015, 2016, 2017).