ekonomia/biznes/finanse rolnictwo

Wzrost na polskim rynku tłuszczów żółtych

27.04.2017 | GfK Polonia

Warszawa, 27 kwietnia 2017 r. – Wg danych pochodzących z Panelu Gospodarstw Domowych GfK, w 2016 roku Polacy kupili więcej masła niż w poprzednim roku i wydali na nie więcej pieniędzy. Efektem większych zakupów w tym segmencie rynku jest wzrost wartości całej kategorii tłuszczów żółtych o ponad 2 proc.

Wzrost zakupów i spożycia masła jest główną przyczyną, dzięki której rośnie cała kategoria tłuszczów żółtych. Polacy stają się coraz bardziej wymagający, jeśli chodzi o produkty spożywcze. Oczekują, by były one nie tylko wysokiej jakości, ale również były naturalne i nie zawierały konserwantów (deklaruje tak odpowiednio 22, 22 i 26 proc. Polaków). Masło w powszechnej opinii, na tle innych tłuszczów, jest postrzegane, jako produkt tradycyjny, a przez to bardziej naturalny i niezawierający konserwantów. W efekcie obserwujemy jego zwiększoną konsumpcję. W 2016 roku Polacy kupowali go nieco więcej (wzrost wolumenu na poziomie 1 proc.) i wydali na nie więcej pieniędzy (wzrost wartości tej subkategorii o 11 proc.).
Jednocześnie inne subkategorie tłuszczów żółtych radzą sobie gorzej. Polacy kupują coraz mniej margaryn i miksów, czego konsekwencją jest spadek wolumenu i wartości sprzedaży o odpowiednio 9 i 12 proc. Segmenty te, w przeciwieństwie do masła, zanotowały także spadki częstotliwości zakupu, co więcej, mniej nabywców również powtórzyło ich zakup.
Trudna sytuacja margaryn i miksów nie wpłynęła jednak negatywnie na cały rynek tłuszczów żółtych w ujęciu wartościowym. Silny wzrost subkategorii masła spowodował, że cały rynek wzrósł w 2016 roku o ponad 2 procent.

Dyskonty w natarciu
Różnice w sytuacji poszczególnych subkategorii produktowych to niejedyny trend związany z rynkiem tłuszczy żółtych warty podkreślenia. Analiza zmian na tym rynku przez pryzmat kanałów sprzedaży wyraźnie pokazuje dynamiczne zmiany w sile poszczególnych kanałów. Kanał dyskontowy jest największym beneficjentem tej kategorii. To właśnie w tym kanale obserwujemy wzrost zarówno wolumenu, jak i wartości sprzedaży tłuszczy żółtych (odpowiednio o 2 i 14 proc.). Oczywiście dzieje się to kosztem innych kanałów, w tym hipermarketów. Spośród przeanalizowanych sieci hipermarketowych najlepiej poradził sobie Carrefour, który przyciągnął nowych nabywców do kategorii, a także więcej z nich powtórzyło tam jej zakup.

O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z:
1.    Prowadzonego od ponad 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.
2.    Raportu „Polska na widelcu. Zwyczaje żywieniowe Polaków 2016” przeprowadzonego metodą badania typu omnibus (wywiady face-to-face CAPI), zrealizowanego w połowie listopada 2016 roku na reprezentatywnej ogólnopolskiej, losowej próbie Polaków N=1000 w wieku powyżej 15 roku życia.


informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group