handel przemysł ciężki transport ekonomia/biznes/finanse

Azjatyckie opony podbijają europejski rynek

13.04.2017 | Oponeo

Jednym z najchętniej importowanych produktów stały się na przestrzeni ostatnich lat tanie azjatyckie opony samochodowe. Azjaci zaczęli sprzedawać tanie opony, jakościowo zbliżone do budżetowych opon europejskich producentów, dzięki czemu umocnili swoją pozycję na europejskim rynku.

Azjatyckie opony wypierają używane ogumienie

Według szacunków branży oponiarskiej udział opon azjatyckich na rynku polskim w ubiegłym roku osiągnął aż 20%, co dało łącznie 1 milion sztuk sprzedanych opon. Zwiększenie udziału mogło być spowodowane rosnącym w Polsce zapotrzebowaniem na opony samochodowe, które w 2016 roku zgodnie z wyliczeniami Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Gumy (ETRMA) wzrosło o 12%. Z danych Eurostatu wynika, że na polskim rynku wzrost ilości opon importowanych z Chin wyniósł ponad 32%, a z uwagi na cenę oraz stale polepszającą się jakość i wytrzymałość, opony chińskie zyskują na popularności, jednocześnie stopniowo wypierając opony używane sprowadzane do Polski z Niemiec. Dotychczas rokrocznie sprowadzanych było ponad 2 miliony opon używanych, trend ten jednak zdaje się znacząco słabnąć. Zwiększająca się popularność tańszych produktów importowanych do kraju z Chin oraz innych krajów azjatyckich, znalazła swoje odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych wielu firm z branży oponiarskiej, w tym Grupy Kapitałowej OPONEO.PL.

- W 2016 roku OPONEO.PL odnotowała na rynku krajowym wzrosty w każdym segmencie, a największą dynamiką charakteryzowała się sprzedaż tanich opon azjatyckich, która wyniosła aż 94% r/r. Potwierdza to wzrost popytu na tańsze importowane opony i rosnący z roku na rok udział rynkowy azjatyckich producentów - mówi Łukasz Maroszek, Zastępca Dyrektora Handlowego.

Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w ubiegłym roku wzrosło zainteresowanie kupnem samochodów, zarówno tych nowych (18%), jak i używanych (15%).

Rynek opon azjatyckich ożywił europejski rynek oponiarski

Według raportu Global and China Tire Industry Report od Global Information Inc., w 2016 roku stały wzrost na globalnym rynku motoryzacyjnym i gwałtowny wzrost chińskiego rynku motoryzacyjnego spowodowały, że rynek opon odnotował delikatne wzrosty. W porównaniu z rokiem ubiegłym produkcja opon w Chinach wzrosła o 1,2% tj. do 572 mln, a ich eksport w okresie od stycznia do listopada 2016 zwiększył się o 7,3%. Na podstawie danych z ETRMA import opon osobowych z Chin w 2016 roku (dane na koniec listopada 2016) wyniósł 65,5 mln sztuk.

Jednym z krajów najbardziej doświadczonych przez wzmożony import opon chińskich jest Wielka Brytania. Opony azjatyckie są niedrogie i dotowane, przez co z roku na rok co raz bardziej popularne. Ponadto z testów przeprowadzonych przez specjalistów OPONEO wynika, że opony marki Zeetex nie odbiegają jakością od opon ekonomicznych producentów europejskich.

Zwiększenie się udziału opon azjatyckich na rynku brytyjskim przełożyło się też pozytywnie na dynamikę sprzedaży firm z branży oponiarskiej. Spółka Oponeo.co.uk Ltd odnotowała na wyspach 38% wzrost ich sprzedaży, w porównaniu z rokiem 2015. Łącznie na wszystkich rynkach Grupy OPONEO wzrost sprzedaży opon azjatyckich wyniósł 70%.

W latach 2017-2020 spodziewany jest wzrost chińskiego rynku opon samochodowych o około 4%. Eksperci uważają, że w roku 2017 będzie można zaobserwować dalsze umacnianie się pozycji rynkowej opon chińskich. Ilość importowanych produktów ma się zwiększyć, co może docelowo spowodować znaczące zmniejszenie zainteresowania oponami używanymi i bieżnikowanymi.

kontakt dla mediów
PR & IR Manager, Oponeo
Monika Siarkowska

monika.siarkowska@oponeo.pl

tel: +48 52 374 03 94

informacje o firmie

OPONEO.PL S.A. od 2007 roku jest spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Firma jest liderem w sprzedaży internetowej opon na polskim rynku. Spółka oprócz serwisów dedykowanych polskim klientom, takich jak: Oponeo.pl, Opony.com, Opony.pl, Motostrada.pl, Felgi.pl posiada również ponad 20 sklepów zagranicznych. Marką spółki i jej głównym portalem jest Oponeo.pl. Firma jest także właścicielem firmy prowadzącej serwis motoryzacyjny Autocentrum.pl. Dodatkowe informacje na stronie www.oponeo.pl.

załączniki

więcej z kategorii handel