styl życia zainteresowania/hobby sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse
Zajączek w cieniu świętego Mikołaja: Polacy wydadzą na Wielkanoc tylko 400 zł
Średnio ok. 400 zł zamierzają przeznaczyć w tym roku Polacy na organizację świąt wielkanocnych – wynika z badania Barometr Providenta. To kwota o blisko 300 zł większa niż koszty związane ze zwykłym weekendem. W przypadku większości z nas (59%) wydatki zostaną utrzymane na podobnym poziomie jak rok temu.
„Wielkość rodziny i wysokość dochodów to dwa główne czynniki, które determinują wydatki na święta wielkanocne. Na przykład rodziny czteroosobowe planują wydać w tym roku 511 zł, podczas gdy rodziny jednoosobowe – zaledwie 250 zł, więc różnica jest znacząca” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Mariusz Pawłowski, dyrektor Departamentu Customer Intelligence w firmie Provident Polska.
Podobnie jest z dochodami: im są one wyższe, tym więcej pieniędzy przeznaczają gospodarstwa domowe na organizację świąt. Przykładowo rodziny z dochodami do 2 tys. zł wydadzą ok. 300 zł, z kolei te, w których zarobki wynoszą 5 tys. zł i więcej – ok. 500 zł. Co ciekawe, w przypadku wydatków wielkanocnych nie widać natomiast istotnych różnic między mieszkańcami miast a mieszkańcami wsi.
Okazuje się ponadto, że w Polsce dość popularny jest zwyczaj kupowania prezentów na Wielkanoc. „Aż 37% badanych powiedziało, że planuje wydać pieniądze na prezenty wielkanocne, na tzw. zajączka. Głównie będą one pochodzić od osób, które mieszkają w miastach […]. Jeśli chodzi o wydatki przeznaczone na ten cel, będą one rzędu 123 zł. Jest to kwota nieco wyższa niż w ubiegłym roku” – stwierdza Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska.