internet praca media/marketing/reklama ekonomia/biznes/finanse
Dlaczego firmy nie potrafią zarabiać na Facebooku?
Wiele firm obecnych na Facebooku zdaje już sobie sprawę z tego, na czym polegają zasięgi, że trzeba publikować treści angażujące odbiorców i jak ważna jest interakcja z nimi. Często mają też liczne grono fanów, a ich posty są klikane, udostępniane, lajkowane i komentowane. Ale niewiele z tego wynika – nie przekłada się to na efekty biznesowe, na lepszą sprzedaż produktów. Podczas prowadzenia firmowego konta są bowiem popełniane różne błędy. Których należy wystrzegać się przede wszystkim?
Jednym z najczęstszych błędów przy prowadzeniu firmowego konta facebookowego jest niepoprawne używanie języka, co razi wielu odbiorców. Przed opublikowaniem wpisu warto poświęcić trochę czasu na jego sprawdzenie lub poprosić o to współpracownika. Pamiętajmy przy tym, że część błędów (w tym literówek) mogą wychwycić już przeglądarki i edytory tekstu.
„Drugi typowy błąd dotyczy tego, co publikujemy. Nie wiem dlaczego, ale bardzo często firmy na swoich profilach publikują masę treści, które nie są w ogóle związane z tym, czym się zajmują, z produktami, z usługami czy nawet z pracownikami. W poniedziałki albo o poranku mamy kawusię, w piątki – imprezy i zabawy, a po drodze zdarzają się jakieś kotki, jakieś cycki lub jakieś inne rzeczy” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Monika Czaplicka, właścicielka agencji social media Wobuzz.
Tego typu treści są oczywiście chętnie klikane, udostępniane, lajkowane i angażują internautów, lecz na tym się kończy. „Bardzo często publikujemy treści, które – owszem – podobają się naszym odbiorcom, ale absolutnie nie przekonują ich do naszej marki, do naszej firmy, do zakupu naszego produktu. I to jest ogromny błąd, dlatego że tracimy szansę na to, żeby z publikowanych materiałów coś mieć. Niestety lajkami nie zapłacimy składek do ZUS, a za komentarze nie będziemy mieli możliwości zrobić zakupów” – stwierdza ekspertka.
Trzecim poważnym błędem jest brak planowania. Firmy często wrzucają na swoje konto treści przypadkowe, w żaden sposób ze sobą nie powiązane. Tymczasem, żeby Facebook mógł zacząć „sprzedawać”, potrzeba przemyślanej koncepcji i zaplanowanej strategii, tak aby odbiorcy zainteresowali się nie tylko postami publikowanymi przez firmę, lecz także jej ofertą.