prawo sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse
Masz problem z bankiem czy ubezpieczycielem? Rzecznik Finansowy pomoże
Nie rozumiesz stanowiska zajętego w twojej sprawie przez instytucję finansową? Czujesz się pokrzywdzony jej decyzją? Spokojnie. Już od przeszło roku działa w Polsce Rzecznik Finansowy (RF), instytucja, której zadaniem jest ochrona indywidualnych interesów klientów rynku finansowego. Sprawdź, kiedy i jakiej możesz oczekiwać pomocy.
„RF wypełnił pewną lukę w systemie prawnym. Dotychczas działalność większości organów takich jak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów czy Komisja Nadzoru Finansowego skupiała się na ochronie zbiorowych interesów. Natomiast brakowało organu, który reprezentuje interesy jednostkowe” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Agnieszka Wachnicka, dyrektor Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego w Biurze Rzecznika Finansowego.
Z pomocy RF może skorzystać każdy konsument, który ma jakiś problem związany z instytucją rynku finansowego. Przede wszystkim zawsze jest możliwość zwrócenia się o wsparcie, gdy czegoś nie rozumiemy lub potrzebujemy porady. Eksperci odpowiadają na pytania zadane telefonicznie i mejlowo, jak również te umieszczone na facebookowym profilu urzędu.
Po drugie RF może pomóc wtedy, kiedy instytucja finansowa odrzuciła naszą reklamację. Po złożeniu wniosku o przeprowadzenie postępowania interwencyjnego eksperci urzędu przygotują argumentację, która ma szansę przekonać instytucję finansową do zmiany swojego stanowiska.
Jeśli tak się nie stanie, konsument ma możliwość złożenia do RF wniosku o przeprowadzenie postępowania polubownego. W przypadku gdy nie uda nam się dojść do porozumienia z instytucją finansową, urząd przygotowuje oficjalną opinię z oceną prawną sprawy. Drugim rozwiązaniem jest wszczęcie postępowania sądowego. Warto wówczas złożyć do RF wniosek o wydanie tzw. istotnego poglądu. Podobnie jak wspomnianą wcześniej opinię dokument ten można wykorzystać w trakcie procesu.