wydarzenia ekonomia/biznes/finanse rodzina
Barometr Providenta: Na organizację tegorocznych świąt wydamy ponad 100 zł mniej niż w zeszłym roku
Na najbliższe święta planujemy wydać średnio 722 złote – to o ponad 100 złotych mniej niż w roku ubiegłym. Nie wpłynie to jednak na wzajemne obdarowywanie się prezentami – ponad trzy czwarte z nas spodziewa się znaleźć podarek pod choinką.
Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy moment w roku – cudowna atmosfera, zapach korzennych przypraw i choinki. Zanim jednak spotkamy się przy wspólnym stole, by życzyć sobie spokojnych i radosnych świąt, czekają nas porządki, kolejki w sklepach i wielkie gotowanie. Provident Polska, lider rynku pożyczkowego, postanowił sprawdzić, jakie są wymarzone święta Polaków.
Przede wszystkim tradycja
Święta to czas zwiększonych wydatków, ale tych określanych mianem bardzo przyjemnych. 80 proc., respondentów zadeklarowało, że nie chce niczego zmieniać w przygotowaniach świątecznych, by dochować wierności tradycji.
Coraz częściej zdajemy sobie sprawę, jak dużo w wymiarze materialnym kosztują nas przygotowania do świąt. Jednak jesteśmy w stanie to zaakceptować, gdyż czas ten ma dla nas szczególny, symboliczny charakter. Tradycja przekazywana z pokolenia na pokolenie oraz rodzinny charakter świąt, wpływają na to, że pieniądze schodzą na plan dalszy – mówi Przemysław Kasza z działu badań Provident Polska.
W tym roku na organizację świąt i dni okołoświątecznych planujemy wydać o 100 złotych mniej niż w ubiegłym roku. Wydatki jednak nie rozkładają się równomiernie. Około 24 proc. respondentów szacuje zakupy świąteczne na poziomie 400 złotych, co czwarty Polak planuje zmieścić się w kwocie między 400 a 700 złotych. 15 proc. z nas wyda od 700 do 1 tys. złotych. Tylko 10 proc. badanych planuje wydatki większe niż tysiąc złotych. Najwięcej na święta wydadzą mieszkańcy małych i średnich miast – ok. 800 złotych. Mieszkańcy wsi i największych miast wydadzą prawie 100 złotych mniej.
Co chcielibyśmy znaleźć pod choinką?
77 proc. badanych zakłada, że otrzyma prezent bożonarodzeniowy, a 15 proc. raczej się go nie spodziewa. Oczekiwanie zmieniają się jednak z wiekiem - 90 proc. najmłodszych respondentów jest przekonanych, że znajdzie niespodziankę pod choinką. Jednak tylko 64 proc. osób powyżej 59. roku życia uważa, że zostanie obdarowana podarkiem świątecznym.
Respondenci zostali także zapytani o to, jaki prezent o wartości do 200 złotych chcieliby otrzymać. Kobiety najczęściej wskazywały na odzież i kosmetyki – chciałaby je znaleźć pod świątecznym drzewkiem co czwarta kobieta. Na biżuterię liczy 18 proc. pań, książki chciałoby otrzymać 9 proc., a 4 proc. – elektronikę.
Jeżeli chodzi o mężczyzn, to jedna trzecia z nich chciałaby otrzymać właśnie elektronikę, 15 proc. odzież, 13 proc. alkohol, co dziesiąty mężczyzna wskazywał na kosmetyki, a tylko 7 proc. respondentów przyznało, że chciałoby otrzymać książki lub muzykę.
Przedświąteczna gorączka to czas intensywnych zakupów, podczas których łatwo zapomnieć o racjonalności niektórych z nich. Ilość promocji oraz okazji proponowanych w tym czasie mogą nadwyrężyć nasz domowy budżet, a my możemy stracić kontrolę nad pieniędzmi – mówi Karolina Łuczak, Kierownik ds. Komunikacji Provident Polska. Święta to czas, kiedy chcemy sprawiać sobie i bliskim przyjemność, ale powinniśmy planować wydatki świąteczne racjonalnie. Najważniejsze jest wspólne rodzinne spotkanie przy stole, a drogie prezenty i wyszukane potrawy nie powinny nam przysłonić relacji z drugim człowiekiem – podsumowuje.
O „Barometrze” Providenta
„Barometr Providenta” to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizował PBS w dniach 21-23.10.2016 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.
kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska S.A jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF). Firma jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 12 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem Zarządu jest David Parkinson.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów, i oferuje szereg produktów: Pożyczkę konsumencką (w różnych wariantach: pożyczkę online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną i pożyczkę dla firm.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie. W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015 i 2016 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik Puls Biznesu. W 2015 roku Provident będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma jest czterokrotnym laureatem procesu certyfikacji Top Employer (2013, 2014, 2015, 2016).
kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska S.A jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF). Firma jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 12 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem Zarządu jest David Parkinson.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów, i oferuje szereg produktów: Pożyczkę konsumencką (w różnych wariantach: pożyczkę online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną i pożyczkę dla firm.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie. W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015 i 2016 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik Puls Biznesu. W 2015 roku Provident będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma jest czterokrotnym laureatem procesu certyfikacji Top Employer (2013, 2014, 2015, 2016).