sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse
Na co młodzi wydaliby ekstra 20 tys. złotych
Provident Polska, największa firma pożyczkowa, zapytał młodych ludzi, na co wydaliby dodatkowe 20 tys. złotych. Większość badanych przeznaczyłaby te pieniądze na zakupy. Na top liście znalazły się samochód lub skuter, wycieczka oraz inwestycje w edukację.
Jak wynika z Badania Młodych przeprowadzanego na zlecenie Provident Polska, młodzi chętniej kupują niż oszczędzają. 15-30-latkowie deklarują, że na zakupy przeznaczyliby ok. 75 proc. całej kwoty – za 5 tys. zł kupiliby samochód lub skuter, 2 tys. zł wydaliby na wyjazdy, podobną kwotę przeznaczyliby na „coś fajnego”, a ok. 700 zł zainwestowaliby w edukację.
Oszczędzaj, ale z umiarem
Młodzi respondenci nie myślą tylko i wyłącznie o wydawaniu otrzymanych pieniędzy. Znaczącą część przeznaczyliby na oszczędności na tzw. czarną godzinę. Badani zadeklarowali, że byłoby to ok. 25 proc. z otrzymanych 20 tys. zł. W swoich planach pamiętaliby o najbliższych, wydaliby na nich ok. 10 proc. całej kwoty dodatkowych pieniędzy w portfelu.
Z badania wynika, że młodzi ludzie w zdecydowanej większości ekstra pieniądze wydaliby na konsumpcję. Niewielkie kwoty przeznaczyliby na edukację. Szkoda, że prawie nikt nie zadeklarował chęci wydania takiej ekstra kasy na sfinansowanie własnej działalności lub chociaż inwestycji w rozwój pasji. Na szczęście 25 procent tej kwoty młodzi przeznaczyliby na oszczędności – tłumaczy Przemysław Kasza, ekspert ds. Badań Rynkowych Provident Polska.
No i co z tym hajsem?
Na temat dodatkowych 20 tys. złotych wypowiedzieli się również blogerzy. Tomek Uniszewski z coztymhajsem.pl wskazuje, że ekstra pieniądze w jego portfelu byłyby tak naprawdę trudne do zadysponowania.
- 20 tys. złotych to z jednej strony za mało, by wrzucić do banku i żyć z odsetek. Z drugiej, za dużo, by pozwolić sobie na nierozsądne wydanie. Odpowiedzi w „Badaniu młodych” nie zaskakują. Wybrałbym to samo - potwierdza Tomek. Trochę inne pomysły na ekstra pieniądze miałaby blogerka Alexa, która stwierdza, że dodatkowy zastrzyk gotówki będzie dla niej problemem. - W idealnym świecie wygranie pieniędzy oznaczałoby wydawanie na przyjemności i zachcianki, ale niestety realizm dnia codziennego czasem każe wybierać to, co dyktuje rozum, a nie serce. Póki wygrana jest jednak tylko w strefie marzeń - nie musimy się martwić tym, na co ją wydamy. A to też w pewnym sensie komfortowa sytuacja – wskazuje Alexa.
Historia pewnego portfela
Firma Provident wspiera projekt blogerski coztymhajsem.pl. Wyłonienie trzech młodych blogerów powierzyła doświadczonym blogerom. Od tamtej pory trójka młodych ludzi, dzieli się w sieci swoimi doświadczeniami finansowymi. Jak żyją, na co wydają, jakie mają sposoby, by starczyło im do pierwszego – to tematy poruszane na blogu.
Karolina Łuczak Kierownik ds. Komunikacji Provident Polska podkreśla, że podejście 15-30 latków do pieniędzy jest inne niż ich rodziców. - Ma na to wpływ zmiana pokoleniowa, która odbywa się na naszych oczach. Wyniki „Badania młodych” potwierdzają, że dla Millenialsów ważniejsza jest konsumpcja, niż odkładanie pieniędzy na procent. Młodzi chcą wydawać pieniądze i czerpać przyjemność z życia. Zapytani o to, co zrobią z dodatkowymi pieniędzmi, mają problem z jednoznaczną odpowiedzią. Edukacja młodych w zakresie finansowym jest zatem bardzo ważna. Chodzi o to, by wyrobić pewne dobre nawyki finansowe, ale jednocześnie zrobić to w sposób nowoczesny, używając języka i narzędzi, które do młodych przemówią – mówi Karolina Łuczak.
O „Badaniu Młodych” Provienta
Badanie pokazuje obraz młodych Polaków w wieku od 15 do 30 lat. Kompleksowo przedstawia portret ludzi wkraczających w dorosłość. Możemy z niego odczytać postawy młodych ludzi wobec pracy, pieniędzy i wartości, którymi kierują się w życiu. Badanie zrealizowane zostało techniką CAPI na ogólnopolskiej próbie n=759 przez Kantar Millward Brown na zlecenie Provident Polska w grudniu 2015 roku.
kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska S.A jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF). Firma jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 12 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem Zarządu jest David Parkinson.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów, i oferuje szereg produktów: Pożyczkę konsumencką (w różnych wariantach: pożyczkę online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną i pożyczkę dla firm.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie. W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015 i 2016 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik Puls Biznesu. W 2015 roku Provident będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy. Provident jest również czterokrotnym laureatem procesu certyfikacji Top Employer (2013, 2014, 2015, 2016).
kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska S.A jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF). Firma jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 12 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem Zarządu jest David Parkinson.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów, i oferuje szereg produktów: Pożyczkę konsumencką (w różnych wariantach: pożyczkę online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną i pożyczkę dla firm.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie. W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015 i 2016 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik Puls Biznesu. W 2015 roku Provident będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy. Provident jest również czterokrotnym laureatem procesu certyfikacji Top Employer (2013, 2014, 2015, 2016).