ekonomia/biznes/finanse

International Personal Finance: Wyniki finansowe za III kwartał 2016 - 20 października 2016 r.

20.10.2016 | Provident Polska SA

International Personal Finance: Wyniki finansowe za III kwartał 2016

  • 9% wzrost udzielonych pożyczek na poziomie Grupy w III kwartale
    5% wzrost w zakresie pożyczek z obsługą domową 
    - 44% wzrost IPF Digital
  • 1% wzrost liczby klientów na poziomie Grupy w III kwartal
    - Zmniejszenie liczby klientów kanału z obsługą domową o 1%  
    - 45% wzrost liczby klientów IPF Digital
  • Poprawa wyników w zakresie pożyczek z obsługą domową w Meksyku  
  • Wpływ zmian regulacyjnych w Polsce jest zgodny z oczekiwaniami
  • Silny wzrost organiczny IPF Digital; rozpoczęcie działalności w Meksyku
  • Dobra jakość udzielanych pożyczek - wskaźnik utraty wartości należności od klientów jako procent przychodów wyniósł 26.1%

W celu zobrazowania wyników bazowych Grupy parametry przedstawione w niniejszym podsumowaniu nie uwzględniają rynku słowackiego, na którym zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, zamykamy naszą działalność. 

Przegląd wyników Grupy za III kwartał

Wzrost udzielonych pożyczek na poziomie 9% jest wynikiem powrotu Meksyku na ścieżkę wzrostową, utrzymujących się dobrych wyników w Europie Południowej (Bułgaria, Rumunia, Węgry) oraz solidnych wyników osiąganych przez IPF Digital.  Po spadkach zanotowanych w pierwszej połowie roku, Polska i Litwa osiągnęły przyzwoite wzrosty, natomiast warunki rynkowe w Czechach nadal pozostają bardzo wymagające. Liczba klientów w ujęciu rok do roku wzrosła o 1%, wyniki zbiórkowe utrzymują się na dobrym poziomie, a wskaźnik utraty wartości należności od klientów jako procent przychodów wyniósł 26,1% plasując się tym samym w dolnej granicy naszego docelowego przedziału wynoszącego od 25% do 30%. 

Pożyczki z obsługą domową (Home Credit)

W zakresie naszej działalności pożyczkowej z obsługą domową odnotowaliśmy 5% wzrost udzielonych pożyczek, jednak wymagające warunki rynkowe, szczególnie na niektórych rynkach europejskich, wpłynęły na wyniki w zakresie liczby klientów, co przełożyło się na 1% spadek rok do roku do poziomu 2.468.000.  

Jak ogłaszaliśmy w komunikacie śródrocznym, w celu poprawy wyników w Meksyku wprowadziliśmy szereg działań operacyjnych, które wraz ze wzrostem osiągniętym przez tradycyjną sieć doradców i dzięki ekspansji kanałów wdrożonych w pierwszej połowie 2016 roku, doprowadziły do osiągnięcia 10% wzrostu rok do roku w zakresie udzielonych pożyczek oraz 4% wzrostu liczby klientów do poziomu 874.000. Utrata wartości należności od klientów jako procent przychodów w ujęciu rocznym utrzymała się na poziomie podobnym do tego z czerwca 2016 roku i prawdopodobnie do końca roku pozostanie na wyższym poziomie. W IV kwartale oczekujemy osiągnięcia satysfakcjonującego wzrostu przy zachowaniu równowagi między wzrostem a jakością portfela kredytów. 

Nasz biznes w Polsce i na Litwie nadal skupia się na łagodzeniu finansowego wpływu ustawy dotyczącej całkowitego kosztu kredytu, która weszła w życie w Polsce w marcu 2016 r. Konkurencja wciąż pozostaje silna, a „pierwsza pożyczka za zero” jest w dalszym ciągu oferowana przez większość firm udzielających pożyczek krótkoterminowych. Utrzymuje się także trend udzielania pożyczek ratalnych na dłuższe terminy.  Odnotowaliśmy 1% wzrost udzielonych pożyczek, co stanowi poprawę 4% spadku zaraportowanego w pierwszej połowie 2016 r. Liczba klientów zmniejszyła się o 7% w ujęciu rok do roku. Kontynuujemy naszą strategię opartą na oferowaniu długoterminowych pożyczek na wyższe kwoty wybranym klientom, którzy spełniają określone kryteria. Reakcja klientów na nowe regulacje była w dużym stopniu zgodna z naszymi oczekiwaniami i nadal wierzymy, że możemy zminimalizować nawet o połowę szacowany roczny finansowy wpływ brutto wynoszący 30 mln GBP, wynikający ze wspomnianej zmiany legislacyjnej.

Europa Południowa wciąż ma dobre wyniki i osiągnęła 12% wzrost udzielonych pożyczek oraz 4% wzrost liczby klientów, w przeciwieństwie do Czech, gdzie silna konkurencja w dalszym ciągu wpływa na wzrost, co skutkuje 11% spadkiem udzielonych pożyczek i 17% spadkiem liczby klientów.

Niezależnie od podwyższonego poziomu wskaźnika utraty wartości należności od klientów jako procenta przychodów w ujęciu rocznym (impairment) w Meksyku, jakość pożyczek z obsługą domową jest dobra w ogólnym ujęciu, a wskaźnik impairmentu pozostaje na najniższym poziomie w ustalonym przez nas przedziale i wynosi 25,7%. W dalszym ciągu skupiamy się na poprawianiu efektywności naszego biznesu opartego na udzielaniu pożyczek z obsługą domową w Europie, aby częściowo zrekompensować zmniejszenie zysków na tych rynkach. Robimy postępy na Słowacji, gdzie jesteśmy w trakcie zamykania naszego biznesu opartego na udzielaniu pożyczek z obsługą domową. Poziom zbiórek zdecydowanie przekroczył nasze początkowe oczekiwania.  

Podsumowanie

Z przyjemnością raportujemy wzrost udzielonych pożyczek w III kwartale i spodziewamy się dalszego wzrostu oraz stabilnej jakości portfela kredytów w IV kwartale.

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska S.A jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF). Firma jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 12 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem Zarządu jest David Parkinson.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów, i oferuje szereg produktów: Pożyczkę konsumencką (w różnych wariantach: pożyczkę online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną i pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie. W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015 i 2016 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik Puls Biznesu. W 2015 roku Provident będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy. Provident jest również czterokrotnym laureatem procesu certyfikacji Top Employer (2013, 2014, 2015, 2016).

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska S.A jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF). Firma jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 12 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem Zarządu jest David Parkinson.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów, i oferuje szereg produktów: Pożyczkę konsumencką (w różnych wariantach: pożyczkę online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną i pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie. W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015 i 2016 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik Puls Biznesu. W 2015 roku Provident będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy. Provident jest również czterokrotnym laureatem procesu certyfikacji Top Employer (2013, 2014, 2015, 2016).