budownictwo/nieruchomości ekonomia/biznes/finanse
18 lat na rynku farb i lakierów
Lata 90. to prawdziwa rewolucja w branży budowlanej i wykończeniowej. W czasie, gdy polska gospodarka odzyskuje zdolność normalnego rozwoju, na rynku pojawiają się podmioty, które dziś zajmują pozycję liderów branż. Przykładem tego typu firmy jest PPG Deco Polska. Stanowi ona część międzynarodowego koncernu PPG Industries, której czołowa marka Dekoral w tym roku świętuje 18 lat funkcjonowania na polskim rynku farb i lakierów.
Koniec komunizmu i umniejszenie roli przemysłu i rolnictwa pozwoliły na upodobnienie struktury gospodarki do krajów zachodnich. Rynek usług stale się rozwijał, dając szanse podmiotom, które już funkcjonowały w sprzedaży, jednak nie pod jedną marką. Zadania, jakim było stworzenie nowego, rozpoznawalnego brandu, podjęła się wrocławska firma PPG Deco Polska, ówcześnie Polifarb Cieszyn-Wrocław, producent farb i lakierów.
– Historia marki Dekoral ma swój początek w dobrze znanym w latach 90. Polifarbie Wrocław. Dokładnie w styczniu 1998 roku powstała koncepcja połączenia kluczowych produktów działających w ramach jednej spółki – Polifarbu Cieszyn-Wrocław. Początkowo nowy brand miał się nazywać Optimal. Jednak ostatecznie, w wyniku połączenia dwóch słów: dekoracja i RAL (pierwsza na polskim rynku karta kolorów), powstała nazwa Dekoral. Przeprowadzone wówczas badania potwierdziły, że to najodpowiedniejsza nazwa dla nowo powstającej firmy. Zaprojektowano logo, szatę graficzną opakowań oraz uruchomiono pierwszą ogólnopolską kampanię promocyjną pod nazwą „Dekoral – raz na długi czas”. I tak, w 1998 roku, pod marką Dekoral, mogliśmy kupić trzy farby emulsyjne: Polinak, Akrylit i Akrotix oraz dwie emalie do drewna i metalu: Emakol i Akrylux – komentuje Anna Korecka-Karpiusz, Junior Brand Manager Dekoral. Tym, co od samego początku wyróżniało Dekoral na tle konkurencji, był „System Aktywnej Bieli” (SAB), który udowadniał, że farby Polifarbu Cieszyn-Wrocław charakteryzują się długotrwałą bielą i nie żółkną z upływem czasu. Rozwiązanie to świadczyło o wysokiej jakości produktów, co też zostało zauważone przez klientów.
Niespełna rok później rodzina Dekoral powiększyła się o kolejne dwa wyroby. Były to farba elewacyjna Polinit i Emalia Luksusowa do okien i drzwi. Stały i stabilny rozwój z roku na rok umacniał pozycję marki na polskim rynku. Dużym przełomem było wprowadzenie do oferty gotowych kolorów dla farby emulsyjnej Akrylit. – Produkty, które znajdowały się na początku lat 90. w portfolio marki Dekoral, różnią się znacznie od asortymentu obecnie dostępnego w sprzedaży. Zwiększyła się ilość dostępnych wyrobów, ale co najważniejsze wzrosła jakość oferowanych preparatów. Rozwój nowych technologii umożliwił bowiem opracowanie takiej receptury farb i lakierów, dzięki której można osiągnąć produkty wysokiej trwałości i odporności na brud czy uszkodzenia – dodaje Anna Korecka-Karpiusz.
Obecnie wartość rynku farb dekoracyjnych oraz lakierów w Polsce szacuje się na blisko 2 mld złotych. PPG Deco Polska posiada jedną czwartą rynku. Wyłącznie dla marki Dekoral na przełomie ostatnich 18 lat wyprodukowano prawie 1 mld litrów farby, wprowadzając do sprzedaży 386 odcieni kolorystycznych w 48 rodzajach produktów. Wyroby marki Dekoral dostępne są w 49 sklepach własnych oraz w blisko 1800 sklepach partnerskich, a sama marka zaliczana jest do najsilniejszych i najlepiej rozpoznawalnych w Polsce.