sprawy społeczne towary konsumpcyjne ekonomia/biznes/finanse
Ponad połowa Polaków przygotuje przetwory na zimę
Jesień to czas na domowe przetwory, które kochamy. 54 proc. Polaków zadeklarowało chęć przygotowania zimowych zapasów, tak wynika z cyklicznego badania Barometr Providenta. Co determinuje Polaków do zimowych przygotowań? To przede wszystkim tradycja, unikatowy smak własnoręcznie przygotowanych wyrobów i sposób na oszczędności zimą.
Jak pokazały badania, Polacy niezależnie od wieku postanowili przygotować przetwory na zimę. Aż 65 proc. osób w wieku powyżej 40 lat oraz 40 proc. osób młodszych zadeklarowało wykonanie domowych przysmaków. Chęć przygotowania zimowych zapasów, wykorzystania dobrodziejstw natury i zamknięcia ich w słoikach powiązana jest z wielkością gospodarstwa domowego. Im liczba domowników jest większa, tym prawdopodobieństwo wykonania przetworów wzrasta. 86 proc. gospodarstw, liczących więcej niż 4 osoby, przygotowuje przetwory.
Słoiku, skąd jesteś?
Liczba osób, które zadeklarowały chęć sporządzenia zapasów na zimę, zależy od miejsca zamieszkania. Tylko 35 proc. mieszkańców dużych miast deklaruje przygotowanie przetworów. Chętniej do prac kuchennych podchodzą mieszkańcy małych i średnich miast (50 proc.) oraz wsi (60 proc.). Sporządzający zapasy dzielą się dokładnie na dwie grupy: połowa ankietowanych osób przygotowuje symboliczne ilości, podczas gdy pozostali – na tyle duże, by nie kupować w sklepach.
Miejsce zamieszkania ma wpływ na to, jak chętnie wykonujemy przetwory domowe. Z badania wynika, że mieszkańcy wsi i mniejszych miast częściej wykonują zapasy na zimę. Bliższy kontakt z naturą, a tym samym ułatwiony dostęp do surowców, ma wpływ na wynik badania. – mówi Przemysław Kasza z działu badań Provident Polska. Najczęściej zapasy przygotujemy z własnych plonów zebranych w przydomowym ogrodzie lub działce (61 proc.), ale część respondentów deklaruje zakup potrzebnych produktów
w sklepach i bazarach (41 proc). Połowa badanych wykorzystuje zbiory z grzybobrania, a 17 proc. deklaruje wykonanie przetworów z dzikorosnących ziół czy owoców – dodaje.
Chętnie również wykorzystujemy dary od naszych bliskich. 41 proc. badanych przyznaje, że tak pozyskuje produkty do wykonania „słoików”.
Sprawdzone surowce i tradycja
Aż 59 proc. Polaków przyznaje, że zimowe przetwory to kwestia tradycji i przyzwyczajenia. Co ciekawe,
27 proc. badanych zadeklarowało, że ważnym dla nich powodem wykonania zapasów jest możliwość dzielenia się własnoręcznie przygotowanymi produktami z rodziną lub przyjaciółmi. Co trzeci badany zwrócił uwagę na walory smakowe domowych przetworów, które są nie do zdobycia w sklepach Tylko 38 proc. ankietowanych jako powód przygotowania zimowych przetworów podało aspekt ekonomiczny i związane z tym oszczędności.
Coraz bardziej zwracamy uwagę na wartości odżywcze oraz smakowe produktów, które spożywamy – domowej roboty przetwory zawierają nie tylko naturalne składniki, ale przede wszystkim to tradycja przepisów przekazywanych z pokolenia na pokolenie – mówi Karolina Łuczak, Kierownik ds. Komunikacji Provident Polska.
Czas, umiejętności i oszczędności
W badaniu uwzględniono również zdanie tych, którzy nie zdecydowali się na przygotowanie zimowych zapasów. Okazało się, że głównym powodem nie jest brak chęci, ale czas i umiejętności – tak deklaruje
43 proc. respondentów. 38 proc. uznało, że robienie przetworów nie opłaca się, ponieważ w sklepach dostępne są tańsze zamienniki. 17 proc. badanych wskazało na brak miejsca na przechowywanie zimowych zapasów, a 11 proc. zwróciło uwagę na brak dostępu do tanich składników.
„Barometr Providenta” to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizował PBS w dniach 02-04.09.2016 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.
kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska S.A jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF). Firma jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 12 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem Zarządu jest David Parkinson.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów, i oferuje szereg produktów: Pożyczkę konsumencką (w różnych wariantach: pożyczkę online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną i pożyczkę dla firm.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie.
W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015 i 2016 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik Puls Biznesu. W 2015 roku Provident będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma jest również czterokrotnym laureatem procesu certyfikacji Top Employer (2013, 2014, 2015, 2016).
kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska S.A jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF). Firma jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 12 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem Zarządu jest David Parkinson.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów, i oferuje szereg produktów: Pożyczkę konsumencką (w różnych wariantach: pożyczkę online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną i pożyczkę dla firm.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie.
W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015 i 2016 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik Puls Biznesu. W 2015 roku Provident będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma jest również czterokrotnym laureatem procesu certyfikacji Top Employer (2013, 2014, 2015, 2016).