środowisko naturalne/ekologia ekonomia/biznes/finanse
Wykorzystanie oleju palmowego na świecie. Najnowszy Ranking WWF.
Wiele firm wykorzystujących olej palmowy w swoim łańcuchu dostaw zobowiązało się do pozyskiwania surowca z odpowiedzialnych źródeł. Najnowszy ranking WWF pokazuje jednak, że wciąż wiele przedsiębiorstw, w tym polskich, nie podejmuje wystarczających działań, aby ograniczać negatywny wpływ swoich produktów na cenne przyrodniczo obszary – informuje międzynarodowa organizacja ekologiczna WWF.
Kolejna edycja Rankingu firm wykorzystujących olej palmowy sporządzanego przez WWF, ocenia działalność 137 największych przedsiębiorstw wykorzystujących olej palmowy (producenci żywności i kosmetyków oraz sieci handlowe). Wśród ocenianych firm, znajdziemy najbardziej znane marki na świecie, takie jak Carrefour, L’Oreal, McDonald’s, Nestlé, Tesco czy Unilever, ale także polskie, jak Maspex, Żabka czy Eurocash.
Ranking dotyczy działań podejmowanych przez firmy w celu pozyskiwania oleju palmowego w sposób, który nie przyczynia się deforestacji i niszczenia cennych ekosystemów. Przy punktacji firm pod uwagę brana była przynależność do Okrągłego Stołu ds. Zrównoważonej Produkcji Oleju Palmowego (RSPO), podjęte zobowiązania na rzecz kupowania certyfikowanego oleju palmowego i transparentność w działaniach. Ranking oceniał firmy z całego świata: Europy, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Australii, Japonii i Indii.
Olej palmowy jest najczęściej używanym olejem na świecie. Znajdziemy go w wielu produktach codziennego użytku, jest kluczowym surowcem dla rynku żywności, a także składnikiem kosmetyków takich jak mydło czy pasta do zębów. Rosnące zapotrzebowanie na olej palmowy stanowi zagrożenie dla środowiska naturalnego. Pod nowe plantacje niszczone są cenne przyrodniczo obszary w południowo - wschodniej Azji, Afryce i Ameryce Środkowej. Z powodu rosnącej populacji na Ziemi i coraz intensywniejszej konsumpcji, przewiduje się, że do 2020 roku, światowa produkcja oleju palmowego podwoi się, powodując jeszcze większą presję na środowisko. Niszczenie lasów tropikalnych pod plantacje oleju palmowego prowadzi do utraty bioróżnorodności i zagraża wielu gatunkom zwierząt, takich jak orangutan czy słoń sumatrzański. Wypalanie lasów deszczowych pod uprawy, poprzez wysoką emisję gazów cieplarnianych, przyczynia się znacząco do zmian klimatycznych oraz do pogarszania warunków życia społeczności lokalnych.
W większości przypadków, konsumenci nie dostają informacji o tym, że produkty, które wybierają na co dzień przyczyniają się do niszczenia lasów, które stanowią dom dla cennych gatunków zwierząt. Inicjatywa WWF pokazuje, że każda firma może podjąć zobowiązania na rzecz pozyskiwania oleju palmowego z odpowiedzialnych źródeł. Ważna jest także rola konsumentów, którzy mogą ograniczyć swój wpływ na środowisko poprzez unikanie produktów zawierających olej palmowy, wybieranie produktów oznaczonych certyfikatem lub po prostu ograniczając konsumpcję.
Aby zmniejszyć wpływ plantacji oleju palmowego na środowisko, WWF zachęca firmy do wybierania oleju palmowego z odpowiedzialnych źródeł oraz dołączenia do globalnego zrzeszenia firm - RSPO. Certyfikacja RSPO, to znaczy Okrągłego Stołu ds. Zrównoważonej Produkcji Oleju Palmowego (Roundtable for Sustainable Palm Oil), jest według WWF najlepszą istniejącą certyfikacją na rynku, która gwarantuje zrównoważony charakter upraw i wiarygodne kryteria środowiskowe.
W Polsce wyniki rankingu wskazują, że rodzime przedsiębiorstwa nie podejmują jeszcze kroków w kierunku pozyskiwania certyfikowanego oleju palmowego. W rankingu zostało uwzględnionych 8 największych firm produkujących oraz sprzedających żywność i kosmetyki w Polsce. Żadna z nich nie wypełniła kwestionariusza dostarczonego przez WWF, w którym proszone były o określenie swoich zobowiązań na rzecz odpowiedzialnego pozyskiwania oleju palmowego w swoich produktach.
„Wyniki rankingu pokazują, że coraz więcej firm na świecie działa na rzecz pozyskiwania certyfikowanego oleju palmowego” - mówi Jakub Skrzypczyk z WWF Polska. „Martwi nas jednak fakt, że pomimo wysokiej dostępności odpowiedzialnego surowca na rynku, istnieją jeszcze firmy, które nie podejmują żadnych kroków w tym celu. Oczekujemy, że Ranking nie tylko uświadomi polskie społeczeństwo na temat zagrożeń płynących z nieodpowiedzialnych plantacji oleju palmowego, ale też zmotywuje polskie firmy do podjęcia odpowiednich zobowiązań”.
Najnowszy Ranking pokazuje, że zarówno duże jak i małe przedsiębiorstwa mogą bez problemów pozyskiwać certyfikowany olej palmowy. Globalnie działające firmy, jak Unilever, Ferrero czy Danone – osiągnęły najwyższe wyniki, wyznaczając tym samym kierunek zmian dla innych. Ich działalność daje przykład do naśladowania i pokazuje, że podjęcie zobowiązań jest kluczowe dla stabilnej pozycji marki na rynku. Droga do w pełni odpowiedzialnego łańcucha dostaw jest procesem długotrwałym, dlatego nawet najwyżej ocenione podmioty wciąż pracują nad ciągłym ulepszaniem swoich operacji. Od czasu publikacji pierwszego rankingu w 2009 roku, aż 75 ocenianych firm wykazało postęp poprzez podejmowanie kolejnych zobowiązań. Poprzez rankingi, WWF pragnie motywować przedsiębiorstwa do jeszcze większego zaangażowania.
Wynik oraz proces przemian każdej z firm można zobaczyć na stronie Rankingu. Poprzez wyszukiwarkę możemy porównywać przedsiębiorstwa z każdego sektora, a także odnaleźć ulubione marki i okazać im swoje poparcie lub zachęcać do podjęcia zobowiązań poprzez portal Twitter. Polskie firmy po raz pierwszy zostały uwzględnione w międzynarodowym Rankingu, dlatego WWF oczekuje, że zmotywuje je to do podjęcia odpowiednich zobowiązań i w kolejnych latach polskie firmy będą uzyskiwać coraz lepsze wyniki.
Cały raport i wyniki Rankingu znajdują się pod linkiem: palmoilscorecard.panda.org
kontakt dla mediów
Agnieszka Veljković
aveljkovic@wwf.pl
tel: +48 691 690 601
Prasa
prasa@wwf.pl
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Agnieszka Veljković
aveljkovic@wwf.pl
tel: +48 691 690 601
Prasa
prasa@wwf.pl