technologie ekonomia/biznes/finanse

Nowy raport: aplikacje i materiały wideo decydują o lojalności klienta

23.08.2016 | Ericsson Sp. z o.o.
  • Wzrost popularności aplikacji wideo powoduje większą liczbę problemów ze smartfonami, pomimo poprawy jakości sieci. 
  • Dwóch na pięciu użytkowników smartfonów doświadcza w ciągu tygodnia ponad 11 problemów związanych z korzystaniem ze swojego telefonu. Ta grupa użytkowników wykazuje chęć do zmiany operatora dwukrotnie częściej.
  • Wskaźnik Net Promoter Score (NPS) przestaje odzwierciedlać lojalność użytkowników smartfonów.

W branży dostawców internetu bezprzewodowego, pojęcie lojalności klienta ulega przeobrażeniu. Zachowania i przyzwyczajenia posiadaczy smartfonów ulegają zmianie, a stosowane tradycyjne metody pomiarów przestają odzwierciedlać zadowolenie konsumentów z usług operatora. Takie wnioski niesie ze sobą najnowszy raport Ericsson ConsumerLab

Pomimo inwestycji ukierunkowanym na poprawę działania sieci mobilnych, liczba użytkowników smartfonów doświadczających codziennych problemów ze swoim urządzeniem nie uległa zmianie. Jednym z kluczowych czynników jest globalny wzrost popularności serwisów z materiałami wideo: zaczynając od Korei Południowej, gdzie co trzeci użytkownik smartfona ogląda materiały wideo przesyłane przez innych użytkowników w czasie rzeczywistym, kończąc na Stanach Zjednoczonych, gdzie 14 procent użytkowników zaczęło korzystać z aplikacji z materiałami wideo.

Pomimo zmian w zachowaniu konsumentów, dotychczasowe sposoby pomiaru lojalności klientów firm telekomunikacyjnych pozostają takie same. Raport zatytułowany “Experience shapes mobile customer loyalty,” ukazuje słabość wskaźnika Net Promoter Score (NPS) przy określaniu preferencji użytkownika dotyczących wyboru operatora. Głównie dlatego, że wskaźnik NPS nie bierze pod uwagę kryteriów wydajności sieci, zmieniających się wraz z rosnącym wykorzystaniem aplikacji z materiałami wideo.

Raport wskazuje że użytkownicy doświadczający w ciągu tygodnia ponad 11 problemów związanych z siecią wykazują dwukrotnie większą chęć do zmiany operatora, porównując do średniej. Jak wynika z raportu, ponad 11 problemów tygodniowo doświadcza co czwarty użytkownik. Najczęstszym problemem są zakłócenia w buforowaniu materiałów wideo,

Raport zawiera sześć odmiennych profili lojalności, pomocnych przy określaniu motywów i preferencji którymi kierują się użytkownicy smartfonów przy ocenie swojego operatora komórkowego. W wielu przypadkach konsumenci twierdzący że polecają swojego operatora, nie są zadowoleni z jego usług - mimo to, nie są w stanie znaleźć dla niego lepszej alternatywy.

Z raportu wynika również, że jakość połączenia internetowego i wrażenia z korzystania z internetu pozostają kluczowym czynnikiem kształtującym lojalność użytkowników w stosunku do operatora komórkowego. Jest to również powszechne źródło niezadowolenia dla 73 procent użytkowników smartfonów na całym świecie.

Użytkownicy smartfonów używają własnego zestawu czynników do oceny jakości sieci, opartego na szybkości korzystania z aplikacji – biorąc pod uwagę zwłaszcza oglądanie klipów wideo bez zakłóceń i szybkość dodawania zawartości do serwisów społecznościowych. Użytkownicy smartfonów należący do pokolenia Millennialsów (18-24 lata) w przeważającej większości zwracają uwagę na szybkość działania ulubionych serwisów społecznościowych i aplikacji wideo, mniejszą uwagę przykładają do zasięgu sieci i jakości połączeń głosowych.

“Nowe aplikacje i rosnące zużycie danych wideo są wyzwaniem dla sieci komórkowych. Wydajność sieci będzie znaczyć więcej niż kiedykolwiek, determinując w ogromnym stopniu lojalność konsumentów w stosunku do swojego operatora komórkowego” powiedział Jasmeet Singh Sethi, Senior Advisor, Ericsson ConsumerLab.

Dane zebrane w drodze ankiety są reprezentatywne dla 650 milionów użytkowników smartfonów pochodzących z 14 krajów: Brazylii, Chin, Indii, Indonezji, Irlandii, Korei Południowej, Niemiec, Omanu, Polski, Rosji, Stanów Zjednoczonych, Szwecji, Ukrainy i Wielkiej Brytanii.

Pełna wersja raportu

 

Informacje o raporcie

Raport powstał na podstawie badań ilościowych i jakościowych oraz pomiarów przeprowadzonych na urządzeniach. 30 użytkowników smartfonów z Korei Południowej, Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii wzięło również udział w badaniach pogłębionych.

W lutym 2016 roku, przeprowadzono internetową ankietę, w której udział wzięło po 1000 użytkowników smartfonów z 14 krajów (2000 użytkowników w Indiach). Łącznie w ankiecie przebadano 15 tysięcy użytkowników w przedziale wiekowym 18-69 lat  korzystających ze smartfonów z systemem Android i iOS, mieszkających w Brazylii, Chinach, Indiach, Indonezji, Irlandii, Korei Południowej, Niemczech, Omanie, Polsce, Rosji, Stanach Zjednoczonych, Szwecji, na Ukrainie i w Wielkiej Brytanii. Wszyscy ankietowani przynajmniej raz w tygodniu korzystali z aplikacji łączących się z siecią za pośrednictwem danych komórkowych.

Wnioski zawarte w raporcie są reprezentatywne dla 650 milionów użytkowników smartfonów w 14 krajach.

Na 11,500 smartfonach z systemem Android zamontowano panele rejestrujące działania użytkowników (Korea Południowa, Stany Zjednoczone)

kontakt dla mediów
Katarzyna Pąk
Head of Marketing & Communications, Ericsson Sp. z o.o.
Katarzyna Pąk

katarzyna.pak@ericsson.com

informacje o firmie

O firmie Ericsson

Ericsson, największy na świecie dostawca technologii i usług dla operatorów telekomunikacyjnych, oferuje społeczeństwu sieciowemu efektywne rozwiązania działające w czasie rzeczywistym, które pozwalają nam wszystkim swobodniej studiować, pracować i żyć w zróżnoważonych społecznościach na całym świecie.

Nasza oferta obejmuje usługi, oprogramowanie i infrastrukturę teleinformatyczną dla operatorów telekomunikacyjnych i firm z innych branż. Obecnie ponad 40 procent światowego ruchu mobilnego przechodzi przez sieci firmy Ericsson. Obsługujemy sieci klientów, z których korzysta ponad 2,5 miliarda abonentów.

Działamy w ponad 180 krajach i zatrudniamy przeszło 110 000 pracowników. Ericsson założony w 1876r., ma centralę w Sztokholmie. W 2013 roku firma osiągnęła sprzedaż netto w wysokości 227,8 mld SEK. Ericsson jest notowana na giełdzie NASDAQ OMX w Sztokholmie i NASDAQ w Nowym Jorku.

Zapraszamy na:

www.twitter.com/ericsson_poland

www.youtube.com/ericssonpolska

www.facebook.com/ericssonpolska

kontakt dla mediów
Katarzyna Pąk
Head of Marketing & Communications, Ericsson Sp. z o.o.
Katarzyna Pąk

katarzyna.pak@ericsson.com

informacje o firmie

O firmie Ericsson

Ericsson, największy na świecie dostawca technologii i usług dla operatorów telekomunikacyjnych, oferuje społeczeństwu sieciowemu efektywne rozwiązania działające w czasie rzeczywistym, które pozwalają nam wszystkim swobodniej studiować, pracować i żyć w zróżnoważonych społecznościach na całym świecie.

Nasza oferta obejmuje usługi, oprogramowanie i infrastrukturę teleinformatyczną dla operatorów telekomunikacyjnych i firm z innych branż. Obecnie ponad 40 procent światowego ruchu mobilnego przechodzi przez sieci firmy Ericsson. Obsługujemy sieci klientów, z których korzysta ponad 2,5 miliarda abonentów.

Działamy w ponad 180 krajach i zatrudniamy przeszło 110 000 pracowników. Ericsson założony w 1876r., ma centralę w Sztokholmie. W 2013 roku firma osiągnęła sprzedaż netto w wysokości 227,8 mld SEK. Ericsson jest notowana na giełdzie NASDAQ OMX w Sztokholmie i NASDAQ w Nowym Jorku.

Zapraszamy na:

www.twitter.com/ericsson_poland

www.youtube.com/ericssonpolska

www.facebook.com/ericssonpolska