sprawy społeczne rodzina

Skąd matki czerpią wiedzę o zdrowym odżywianiu i czy stosują ją w praktyce?

06.07.2016 | GfK Polonia

Skąd matki czerpią wiedzę o zdrowym odżywianiu i czy stosują ją w praktyce?

Warszawa, 6 lipca 2016 r. – 9 na 10 matek deklaruje, że przygotowując codzienne posiłki myśli o tym, jaki wpływ na przyszłe zdrowie ich rodziny będzie miała dzisiejsza dieta. Dla niemal 70 proc. z nich głównym źródłem wiedzy na ten temat jest internet.

Głównym źródłem informacji na temat zdrowego odżywiania wśród respondentek – użytkowniczek Internetu, matek dzieci w wieku 3-12 lat są przede wszystkim portale internetowe (wskazało tak 69 proc.). 33-37 proc. ufa swojej rodzinie i intuicji, a podobna proporcja 31-36 proc. śledzi w tym temacie programy informacyjne, prasę lub telewizję śniadaniową. Natomiast zaledwie 22 proc. badanych matek zadeklarowało, że traktuje lekarza, jako źródło informacji w zakresie zdrowego odżywiania. Oznacza to, że mimo iż 37 proc. matek dzieci w wieku 3-12 lat deklaruje, że otrzymuje informacje nt. prawidłowego odżywiania podczas wizyt u lekarza, to jednak nie wszystkie z nich, z uzyskanej w ten sposób wiedzy czerpią.

Powyższe proporcje ilustrują nadal zbyt niską dostępność profesjonalnego poradnictwa w zakresie zasad poprawnego odżywiania. W tym przypadku jest to szczególnie niekorzystne, gdyż wyniki badania ilustrują stan wiedzy na temat zasad zdrowego żywienia wśród matek małych dzieci, które odpowiadają za kształtowanie postaw zakupowych i żywieniowych przyszłych konsumentów.

– Wyniki badania wskazują, iż duża część populacji matek bazuje na wiedzy zaczerpniętej z internetu. – komentuje Łukasz Bielewicz, Business Development Manager w GfK. – Z dużym prawdopodobieństwem można zatem przyjąć, że wzorce zakupowe oraz postawy żywieniowe są konsekwencją porad i samodzielnych wniosków, powstałych w efekcie lektury materiałów z sieci. Przyjmując taką perspektywę należy stwierdzić, że z jednej strony można rekomendować wszystkim ekspertom poszerzenie skali ich obecności w internecie, z drugiej zaś należy stale uświadamiać wydawcom portali internetowych, jak dużą wagę ma jakość publikowanych przez nich treści i jak duża odpowiedzialność na nich spoczywa. – dodaje.

Z badania wynika, iż, 68 proc. respondentek deklaruje, że zna najnowsze zalecenia Instytutu Żywności i Żywienia z 2016 roku dotyczących spożycia warzyw i owoców, czyli fakt, że stały się one podstawowymi produktami spożywczymi w nowej piramidzie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Jednocześnie tylko ponad połowa z nich (54 proc.) zna je rzeczywiście i wskazuje warzywa i owoce, jako podstawę prawidłowo zrównoważonej diety. Około 1/4 matek wskazuje tę kategorię, jako drugą najważniejsza w kolejności, a 20 proc. mam jako 3,4,5 lub nawet 6 kategorię, czyli kategorię, która powinna się w diecie pojawiać sporadycznie.

Dla osób deklarujących znajomość zaleceń IŻŻ, jak i dla tych, którzy ich nie znają, warzywa i owoce wyraźnie są podstawą diety. Biorąc pod uwagę dzienną zalecaną porcję w gramach łącznie dla warzyw i owoców, znaczna grupa mam (22 proc.) deklaruje gramaturę 301 – 400, czyli poniżej zalecanego przez IŻŻ minimum, wynoszącego 400 gramów warzyw lub owoców dziennie. Około 1/3 respondentek podaje dzienną porcje warzyw i owoców jako 401-800 gramów, a 23 proc. 801 – 1000 gramów. Średnia gramatura podawana przez matki, jako zalecana dzienna porcja to 660g.

19 proc. badanych matek wskazało prawidłową, zalecaną przez IŻŻ liczbę 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Odpowiedzi oscylują również wokół 4 i 6 porcji (po 13proc.), a dla 1/3 badanych mam ta liczba wynosi 10. Matki, które deklarują znajomość zaleceń IŻŻ podają wyższą gramaturę lub liczbę porcji, niż osoby nieznające zaleceń. Podobnie matki młodszych dzieci podają wyższą gramaturę lub liczbę porcji, niż matki dzieci starszych.

81 proc. badanych matek, deklaruje, iż wie że jedną z zalecanych porcji warzyw lub owoców może być szklanka soku. Większość z nich zdaje sobie sprawę z zawartości witamin i substancji odżywczych w sokach (wskazało tak ok. 60 proc.). Ale tylko mniej niż połowa badanych (42 proc.) uważa, że zawierają one także mikro i makroelementy, a już tylko¼ respondentek ma świadomość, że soki zawierają także substancje o działaniu antyoksydacyjnym oraz, że mają tylko tyle wody, co owoce i warzywa, z jakich powstały.

Większość matek (73 proc.) sprawdza często lub zawsze informacje zawarte w tabeli substancji odżywczych. Jednocześnie 40 proc. matek przyznaje, że rozumie je tylko częściowo. Potrzeba otrzymywania ogólnej wiedzy w tematyce związanej z poprawnym odżywianiem jest powszechna w populacji matek małych dzieci. Ponad 3/4 z nich deklaruje chęć otrzymywania informacji o zaleceniach ekspertów nt. prawidłowego żywienia podczas okresowych wizyt kontrolnych.

Informacje o badaniu
Badanie metodą CAWI, N=180 wywiadów zrealizowanych wśród matek dzieci w wieku 3-12 lat, osobami decydującymi lub współdecydującymi o doborze diety dla członków gospodarstwa domowego, kierującymi się jakością przy wyborze produktów spożywczych. Badanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzywna zlecenie Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS).

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group