Rewolucja w branży spożywczej?
Markety, hurtownie i małe sklepy spożywcze może niebawem czekać rewolucja. Wszystko za sprawą technologii, która pozwala na sprawdzanie i kontrolowanie temperatury, w jakiej przebywają produkty. Rozwiązanie przyjęło się we Francji i zaczyna wchodzić do Polski. Co czeka klientów i właścicieli sklepów?
Regularny monitoring temperatury w lodówkach i możliwość sprawdzenia historii produktu to rewolucja zarówno dla klientów, jak i właścicieli sklepów. Głównym założeniem projektu jest dbałość o stałą temperaturę żywności, która nie zawsze jest przechowywana w odpowiednich warunkach. Przykładem mogą być mrożonki, które łatwo narazić na rozwój drobnoustrojów. Wystarczy, że produkty są trzymane w temperaturze wyższej niż wynosi temperatura zamrażania, prowadząc do procesów chemicznych i biologicznych. Podobnie wygląda kwestia żywności przechowywanej w lodówce. Na przykład jaja, mleko, mięso czy ciasta powinny znajdować się w temperaturze pomiędzy 4 a 50 C. Inne warunki mogą spowodować zepsucie żywności, a w efekcie starty finansowe.
Wsparciem może okazać się system marki Blulog. Polscy konstruktorzy opracowali system pozwalający na monitorowanie i kontrolowanie temperatury w pomieszczeniach, lodówkach czy transporcie. Rozwiązanie, które kontroluje temperaturę i zapamiętuje jej historię, okazało się sukcesem na rynku francuskim. Sieci hurtowni, markety i mniejsze sklepy poprzez stały monitoring temperatury dążą do zachowania odpowiednich warunków, co w efekcie prowadzi do mniejszych strat w żywności. System, gdy zauważy zmianę temperatury, bezpośrednio informuje o tym odpowiednego pracownika za pomocą SMS-a lub e-maila.– Wprowadzenie systemu na francuski rynek sprawiło, że mniejsza ilość żywności ulega zniszczeniu poprzez niewłaściwie przechowywanie spowodowane czynnikami temperaturowymi. Jest to związane na przykład z awarią lodówki czy nieprawidłową temperaturą podczas transportu – tłumaczy Zbigniew Bigaj, właściciel marki Blulog. Wśród francuskich klientów są takie marki jak Isle aux Dessert, Saumextra, Compagnie Medocaine des Grands Crus, Schiever Group. Ponadto z technologii korzystają restauracje, apteki, firmy cateringowe czy producenci żywności.
W Polsce system działa już w m.in. hurtowniach farmaceutycznych czy instytutach o profilu biologicznym i chemicznym. Obecnie testuje go jeden z liderów rynku w hurtowej dystrybucji produktów FMCG. Rozwiązania polskiej firmy, prócz Francji, już funkcjonują np. na Haiti, Wyspach Dziewiczych, w Hiszpanii, Kongo i Polinezji Francuskiej. Firma w najbliższych latach chce także wprowadzić rozwiązania informatyczno-techniczne, które pozwolą na realizację takich projektów jak Coldfinder opracowany przez Blulog.