ekonomia/biznes/finanse

W II kwartale największa poprawa nastrojów wśród mikrofirm

24.05.2016 | EFL

Średnie firmy najlepiej w sektorze MŚP oceniają swoją sytuację w II kwartale br., ale biorąc pod uwagę dynamikę kwartał do kwartału, największy wzrost wartości „Barometru EFL[1]” odnotowały firmy mikro (+6 pkt. proc.). Taki wynik to pochodna optymistycznych prognoz dotyczących sprzedaży. W II kwartale br. niemal dwa razy więcej mikroprzedsiębiorców oczekuje wzrostu sprzedaży swoich produktów i usług w porównaniu do oceny na początku roku (42,5 proc. vs. 22 proc.).

Główny odczyt „Barometru EFL” na II kwartał 2016 roku wyniósł 57,8 pkt. (+4,7 pkt. proc. w porównaniu do I kwartału br.) i znajduje się ponad progiem OR[2]. Biorąc pod uwagę wielkość zatrudnienia, najwyższą wartość wskaźnika uzyskały średnie firmy – 59,2 pkt., o punkt niższą mikrofirmy (58,2 pkt.), a małe przedsiębiorstwa 56,6 pkt.

Optymizm wrócił do mikrofirm

Poprawa nastrojów w porównaniu do I kwartału jest widoczna w każdej kategorii podmiotów, ale najlepsza jest wśród tych najmniejszych (+6 pkt.). Skąd taki wynik? Podczas gdy na początku roku tylko co piąty mikroprzedsiębiorca prognozował wzrost sprzedaży swoich towarów, w II kwartale odsetek optymistów zwiększył się niemal dwukrotnie – z 22 proc. do 42,5 proc. Pochodną tego jest dużo lepsza ocena płynności finansowej w firmach mikro – odsetek oczekujących poprawy wzrósł z 15 proc. do 28,1 proc. – Kiedy spojrzymy na oceny najmniejszych przedsiębiorców w I kwartale br., odsetek optymistów w aż trzech na cztery badane obszary był najniższy w całym segmencie MŚP. Teraz jest zdecydowanie lepiej. Może to wynikać z tego, że większe firmy często pod koniec roku otrzymują zamówienia na kolejny rok i łatwiej jest im oceniać swoją sytuację. Wśród mikrofirm to rzadkość i dlatego na początku roku te podmioty ostrożniej podchodzą do prognoz – mówi Radosław Kuczyński, prezes EFL.

Najwięcej inwestorów wśród średnich firm

W II kwartale br. mikro i małe firmy podchodzą pesymistycznie do inwestycji. W obu kategoriach więcej przedsiębiorców planuje spadek inwestycji niż ich wzrost. W przypadku mikrofirm ratio wynosi -3,3 pkt. proc., a małych -9,7 pkt. proc. Na tym tle, podobnie jak kwartał temu, wyróżniają się „średniaki”, wśród których więcej podmiotów przewiduje wzrost inwestycji (28,8 proc.) niż ich spadek (24,7 proc.). Niesie to za sobą największe w całym sektorze MŚP zapotrzebowanie na finansowanie. 20 proc. średnich firm mówi o jego wzroście, podczas gdy tylko 12,6 proc. mikro oraz 13,3 proc. małych. Inwestycyjny optymizm wśród średnich przedsiębiorców utrzymuje się od początku roku – także w I kwartale br. najwięcej średnich firm spodziewało się wzrostu inwestycji. – To dobry prognostyk dla polskiej gospodarki. Bo choć jak wynika z danych GUS, udział inwestycji w PKB od kilku lat rośnie i w 2015 roku wyniósł nieco ponad 20%, to na tle UE wciąż wypadamy bardzo słabo. Zajmujemy miejsce pod koniec drugiej dziesiątki – mówi prezes EFL.

[1]„Barometr EFL” jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA., a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się w dniach 4 – 11.05.2016 r.

[2]Próg OR jest podstawową miarą analityczną zastosowaną do wyników badania, który stanowi algorytm stworzony na podstawie danych zgromadzonych w trakcie badania przedsiębiorców. Przyjmuje on wartości od 0 do 100, przy czym zagregowany wynik powyżej 50 pkt. oznacza, że występują sprzyjające warunki do rozwoju sektora MŚP, natomiast wynik niższy oznacza, że warunki te są niekorzystne. Zatem poziom 50 pkt. stanowi próg OR, czyli poziom ograniczonego rozwoju.

kontakt dla mediów
Maja Lidke
Doradca Zarządu ds. PR, Europejski Fundusz Leasingowy SA
Maja Lidke

maja.lidke@efl.com.pl

tel: 603 630 166

informacje o firmie
EFL

Europejski Fundusz Leasingowy SA powstał w 1991 roku jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. Spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i  faktoring. Od 25 lat współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. pięciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i czterokrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 269 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl

załączniki

kontakt dla mediów
Maja Lidke
Doradca Zarządu ds. PR, Europejski Fundusz Leasingowy SA
Maja Lidke

maja.lidke@efl.com.pl

tel: 603 630 166

informacje o firmie
EFL

Europejski Fundusz Leasingowy SA powstał w 1991 roku jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. Spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i  faktoring. Od 25 lat współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. pięciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i czterokrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 269 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl