technologie ekonomia/biznes/finanse

Innowacje oczami przedsiębiorców

27.01.2016 | EFL

Jak wynika z raportu EFL „Innowacje w MŚP. Pod lupą”, wielu polskich przedsiębiorców do tematyki innowacyjności podchodzi bardziej restrykcyjnie niż instytucje Unii Europejskiej. Być może dlatego tak wielu z nich uważa, że rodzaj prowadzonego przez nich biznesu nie nadaje się do wdrażania innowacji i nie są one niezbędne do owocnego funkcjonowania na rynku.

Zgodnie z unijną definicją, innowacja jest wdrożeniem nowego lub istotnie ulepszonego produktu, wyrobu, usługi lub procesu, nowej metody organizacyjnej lub nowej metody mar­ketingowej w praktyce gospodarczej, organizacji miejsca pracy lub w stosunkach z otoczeniem. Z kolei przedsiębiorcy, którzy wprowadzają roz­wiązania nowe w swoich firmach, ale nie na świecie, prowadzą prace nad nowymi produktami czy usługami, których z różnych przyczyn nie wdrażają – wcale nie uznają się za innowa­cyjnych.

–  Innowacje umożliwiają kreowanie nie tylko potrzeb, ale też nowych rozwiązań, które do tej pory nie były prezentowane na rynku – mówi Jarosław Kępa, Członek Zarządu Cimat Sp. z o.o., jeden z ankietowanych. – Rzeczy, które do tej pory nie istniały. Firma jest innowacyjna, kiedy systematycznie wprowadza nowe typy urządzeń i kreuje na nowo rynek. Firma innowacyjna powinna się wyróżniać tym, że ma swoją jednostkę wyspecjalizowaną w działalności badawczo-rozwojowej, poszukiwaniu nowych ścieżek, rozwiązań, które jeszcze nie istnieją. Innowacje nie mogą być robione przypadkowo, muszą być zaplanowane, metodyczne i być wpisane w strategię firmy.

Przedsiębiorcy, którzy nie inwestują w innowacje, tłumaczą zaś taką postawę specyfiką branży (35,9 proc), brakiem środków (26,7 proc.) lub zbliżonym do niego argumentem skali działalności (19,1 proc.). Jak wynika z badania przedsiębiorcy inwestują przede wszystkim środki własne (94,2 proc.), bez których – w ocenie badanych – praktycznie nie ma możliwości prowadzenia prac nad innowacjami. Przynajmniej w początkowej fazie wiążą się one z podjęciem ryzyka i lokowaniem własnego kapitału. Jeśli firma nie generuje odpowiednich nadwyżek, to o innowacjach w ogóle się nie myśli, co w szczególności dotyczy mikro- i małych firm. Instrumentami zewnętrznego finansowania, bez których innowacyjne działania nie odbyłyby się, dla ok. 40 proc. inwestujących firm są dotacje (25,3 proc.), kredyt bankowy (14,5 proc.) oraz leasing (8,3 proc.).

Innowacje staramy się finansować przede wszystkim ze środków własnych, najmniejszym możliwym nakładem, pokrywając je z marży z projektów, które realizujemy. Dzieje się tak ze względu na wysokie ryzyko, że zostaniemy z inwestycjami i nie będziemy mieli zwrotu zainwestowanych pieniędzy – mówi Krzysztof Kamiński, prezes Alnea sp. z o.o., który brał udział w badaniu na potrzeby raportu.

Raport wieloaspektowo prezentuje stosunek polskich przedsiębiorców do tematyki innowacji, opierając się na jednoznacznych danych liczbowych. Na ich podstawie obnaża wiele paradoksów, często wynikających z niezrozumienia, czym jest innowacyjność i czemu należy się o nią starać. Na temat innowacyjności i barier w dostępie do niej wypowiadają się sami przedsiębiorcy w materiale filmowym dostępnym pod tym linkiem: https://youtu.be/uGMlf6doPf4 oraz w biurze prasowym EFL www.media.efl.pl

kontakt dla mediów
Maja Lidke
Doradca Zarządu ds. PR, Europejski Fundusz Leasingowy SA
Maja Lidke

maja.lidke@efl.com.pl

tel: 603 630 166

informacje o firmie
EFL

Europejski Fundusz Leasingowy SA powstał w 1991 roku jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. Spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i  faktoring. Od 25 lat współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. pięciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i trzykrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 265 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl

załączniki

kontakt dla mediów
Maja Lidke
Doradca Zarządu ds. PR, Europejski Fundusz Leasingowy SA
Maja Lidke

maja.lidke@efl.com.pl

tel: 603 630 166

informacje o firmie
EFL

Europejski Fundusz Leasingowy SA powstał w 1991 roku jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. Spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i  faktoring. Od 25 lat współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. pięciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i trzykrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 265 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl