Marże rosną na koniec roku. Banki będą częściej stosować „sprzedaż wiązaną”
Nawet trzy lub cztery dodatkowe produkty udaje się bankom sprzedać razem z kredytem hipotecznym. W obliczu aktualnych zmian na rynku sprzedaż wiązana będzie zyskiwała na znaczeniu.
– Konto z określonym wpływem, aktywnie używana karta debetowa, dodatkowa polisa na życie - to dziś minimalne ustępstwa, na jakie musi zgodzić się klient chcący wynegocjować z bankiem jak najlepsze warunki przy kredycie hipotecznym. W obliczu ostatnio rosnących marż, klienci jeszcze bardziej będą dążyć do tego, aby możliwie obniżyć dostępną stawkę. Dla banków jest to okazja do zaopatrzenia klienta w jak największą liczbę innych produktów ze swojej oferty – wyjaśnia Katarzyna Wojewoda-Leśniewicz, redaktor Bankier.pl.
W ostatnim rankingu kredytów hipotecznych Bankier.pl uwzględniono dwa warianty dostępnej dziś oferty kredytów hipotecznych – wyjściową, bez uwzględniania dodatkowych produktów oraz taką z pełnym cross-sellingiem. Okazuje się, że banki, w zamian za lepsze warunki kredytu, wymagają założenia konta osobistego i utrzymywania na nim określonych wpływów, aktywnego korzystania z karty debetowej i wykonywania nią transakcji na określoną miesięcznie kwotę, skorzystania z innych produktów kredytowych - karty kredytowej (również aktywnie używanej) lub pożyczki gotówkowej (!), a także z proponowanych przez bank ubezpieczeń nieruchomości lub na życie. Korzystając z opcji kredytu hipotecznego z dodatkowymi produktami, klient może wynegocjować marżę nawet o 2 p.p. niższą niż w ofercie standardowej. W badanym przez Bankier.pl przykładzie kredytu na blisko 300.000 zł oznacza to oszczędność nawet ponad stu tysięcy złotych. Tak różniły się łączne koszty kredytów w badanych ofertach.
– Sprzedaż wiązana budzi wiele kontrowersji. Część klientów narzeka, że bez np. wykupienia konkretnego ubezpieczenia nie mogą skorzystać z oferty kredytowej banku. Banki bronią się twierdząc, że klient nie jest do niczego zmuszany, sam podpisuje umowę a o jej warunkach jest dokładnie informowany. Naturalnie banki starają się sprzedać klientom jak najwięcej usług finansowych i wiele z nich jest korzystna dla klienta. Kłopot polega na tym, że zdarzają się też takie usługi, które są niepotrzebne i tylko pozornie wpływają na obniżenie kosztów. Dlatego zanim zdecydujemy się na zaciągnięcie kredytu na 20 lat dobrze wszystko policzmy, zastanówmy się a jak czegoś nie zrozumiemy to prośmy o pisemne wyjaśnienie. Czasem z kredytami jest tak jak zakupem np. małego miejskiego samochodu - sprzedawca obiecuje obniżyć cenę pod warunkiem, że dokupimy do niego przyczepę, którą będziemy odpłatnie trzymać u niego na parkingu – komentuje Łukasz Piechowiak, główny ekonomista Bankier.pl.
Przedruk i powielanie informacji prasowej oraz komentarzy analityków Bankier.pl dozwolone pod warunkiem powołania się na źródło Bankier.pl.
Więcej na ten temat: http://www.bankier.pl/wiadomosc/Marze-coraz-wyzsze-Ile-poswiecisz-dla-nizszej-stawki-7291775.html
kontakt dla mediów
Katarzyna Wojewoda-Leśniewicz
k.wojewoda@bankier.pl
tel: 71 748 95 13
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Katarzyna Wojewoda-Leśniewicz
k.wojewoda@bankier.pl
tel: 71 748 95 13