sprawy społeczne technologie ekonomia/biznes/finanse
Poznaj startupy zmieniające świat
Automaty z tańszym ryżem, makaronem i mąką, taksówki dla niepełnosprawnych i system zapobiegający kradzieży bydła – to tylko niektóre pomysły na efektywny biznes realizowane przez finalistów zeszłorocznej edycji programu The Venture. To globalna inicjatywa marki Chivas Regal dla przedsiębiorców, której celem jest łączenie biznesu z szeroko rozumianą użytecznością społeczną. Nie trzeba być więc filantropem-milionerem, by mieć realny wpływ na zmianę świata. Wystarczy natomiast zaprezentować dobry pomysł na biznes, który będzie odpowiedzią na potrzeby społeczne. W tym roku w programie mogą po raz pierwszy wziąć udział polscy startupowcy, którzy będą mieli szanse zawalczyć o nagrodę z puli miliona dolarów!
Wystartowała druga edycja globalnego programu Chivas The Venture, ale Polscy przedsiębiorcy po raz pierwszy będą mieli szansą zaprezentować swoje pomysły na dobry biznes. Dobry – to znaczy taki, który z jednej strony jest efektywny i opłacalny, a z drugiej odpowiada na realne potrzebny i prowadzony jest z poszanowaniem dla środowiska i pracowników.
Do programu można zgłaszać się do 15 grudnia 2015 na stronie www.theventure.com. Dla zwycięzcy polskiego etapu przewidziane jest 40 tys. zł, a dla pozostałych finalistów po 20 tys. zł. O tym, które polskie pomysły zdobędą nagrody zadecyduje jury w składzie: Michał Żebrowski (aktor, właściciel Teatru 6.Piętro, Marian Owerko (właściciel firm Bakalland i Delecta), Agnieszka Oleszczuk-Widawska (startuperka) oraz Philip Ainsworth (Członek Zarządu Wyborowa Pernod Ricard, od dawna związany z marką Chivas Regal, która zainicjowała projekt The Venture).
Autor najlepszego pomysłu będzie miał również szansę przedstawić swój projekt na arenie międzynarodowej i zawalczyć o dofinansowanie jego realizacji. Łączna pula nagród to 1 milion dolarów.
Inspiracją do udziału mogą być zwycięzcy ubiegłorocznej edycji, w której wzięło udział 16 krajów. Oto biznesy, które już zmieniają świat na lepsze.
Automaty z podstawowymi produktami spożywczymi (Algramo – Chile)
Większość społeczeństwa w Ameryce Łacińskiej żyje za mniej niż cztery dolary dziennie. To oznacza, że gospodarstwa domowe o niskich dochodach nie mogą pozwolić sobie na hurtowy zakup niektórych podstawowych produktów spożywczych. Tym samym decydują się na zakup mniejszych ilości za znacznie wyższą cenę w małych, lokalnych sklepach. W odpowiedzi na tę sytuację, twórcy Algramo zaprojektowali specjalne automaty napełniane luzem takimi produktami jak ryż, makaron, mąka czy fasola, umożliwiając odmierzenie określonej do specjalnych opakowań wielokrotnego użytku. Dzięki wyeliminowaniu kosztów dystrybucji i pakowania, ponad 36 tysięcy mieszkańców zaczęło oszczędzać miesięcznie 40% dotychczasowych kosztów prowadzenia gospodarstwa. Automaty ustawiane przy lokalnych sklepach przynoszą również zyski ich właścicielom, którzy mogą z kolei konkurować ze sklepami wielkopowierzchniowymi. Dodatkowo korzystanie przez mieszkańców z opakowań wielokrotnego użytku zmniejsza negatywny wpływ na środowisko.
Taksówki dla niepełnosprawnych (Diamond Cab - Hong Kong)
Starsi mieszkańcy Hong Kongu z ograniczoną sprawnością ruchową nie mieli wyboru, gdy chcieli się przemieszczać – musieli korzystać z usług półlegalnych przewoźników i narażać się na niebezpieczeństwo transportu w niedostosowanych np. do wózków inwalidzkich samochodach. Diamond Taxi stworzyło rozwiązanie, pozwalające na swobodne przemieszczanie się dotychczasowo skazanej na półśrodki grupy społecznej, wprowadzając przystosowane do transportu osób niepełnosprawnych samochody dostępne 24 godziny na dobę.
Monitoring bydła (Chipsafer – Urugwaj)
Epidemia pryszczycy, która wybuchła w 2001 roku przyniosła ogromne straty urugwajskiej gospodarce, której głównym produktem eksportowym jest bydło. Sektor gospodarki wiejskiej zaczął zmagać się ze stratami finansowymi, biedą i bezrobociem. Ratunkiem okazała się platforma Chipsafer. Jej projektantom udało się wypracować rozwiązanie, które pozwoliło w czasie rzeczywistym zdalnie ograniczać rozprzestrzenianie się choroby wśród hodowli, jak również monitorować czy zwierzęta nie są kradzione. Dzięki platformie hodowcy mogli zacząć również lepiej dbać o dobrobyt zwierząt, monitorując wszelkie anomalie za pomocą urządzeń, tj. komputer czy telefon.
Ozdobne osłony na protezy (Arthesis – Bułgaria)
Największym psychologiczny dyskomfort osób po amputacji spowodowany jest niezadowoleniem z wyglądu kończyn. Cierpi przez to ich pewność siebie, a tym samym spada poziom życiowej satysfakcji. Projektanci z firmy Arthesis pragnęli sprawić, by takie osoby mogły wyrażać siebie w kreatywny i odważny sposób i przestały ukrywać protezy. Pomysłem były wyjątkowe, piękne, a zarazem lekkie i nieutrudniające ruchu nakładki na protezy zakładane za pomocą jednego kliknięcia. Rozmaite kolory i wzory zapewniają również odpowiedni dobór nakładki do okazji. Klienci Arthesis uważają, że właśnie dzięki nakładkom są o wiele bardziej skłonni do pokazywania sztucznych kończyn aniżeli ukrywania niepełnosprawności.
Inne projekty biznesowe wyróżnione w globalnej edycji The Venture 2014
- SenSprout (Japonia) – system sensorycznego monitoringu pól uprawnych, który pozwala na efektywne nawadnianie i odżywianie upraw.
- Lumkani (RPA) – system alarmu przeciwpożarowego do instalowania w stodołach.
- Coolpeds (Chiny) – najlżejsze na świecie elektryczne skutery wielkości hulajnogi.
- Vendedy (Chiny) – aplikacja do zakupów od ulicznych sprzedawców – w aplikacji dostępne są zdjęcia i ceny produktów, za które można zapłacić za pomocą sms, z możliwością dostawy.
- Line24 (Ukraina) - urządzenie z pomocą którego można wezwać pomoc medyczną jednym przyciskiem SOS.
- Diseclar (Kolumbia) – imitujące drewno meble z plastiku nieulegającego biodegradacji i włókien warzywnych.
- Conuco Solar (Dominikana) – panel słoneczny do wynajęcia.
- ¡Échale! (Meksyk) – dystrybucja ekologicznych projektów domów.
- Dumyé (Zjednoczone Emiraty Arabskie) – lalki szyte z ekologicznych materiałów, przy zakupie jednej, kolejna zostaje wysłana do wychowanka z wybranego przez kupującego domu dziecka.
- Two Fingers Brewing Co. (Wielka Brytania) – piwo podnoszące świadomość raka prostaty, część z dochodów ze sprzedaży przeznaczana jest na walkę z chorobą.
- Socialgiver (Tajlandia) – platforma z kuponami rabatowymi, ze sprzedaży których część dochodów przeznaczana jest na wybrane przez firmę cele charytatywne.
Organizatorzy programu Chivas Regal The Venture szukają przede wszystkim firm oraz pomysłów na biznes, których działania będą siłą napędową pozytywnych zmian na świecie oraz które będą inspiracją dla innych firm i społeczeństwa. Dzięki wsparciu jury eksperckiego, biorący udział w programie przedsiębiorcy dopracowują swoje koncepcje i tworzą plany biznesowe, które są zarówno pożyteczne społecznie, a jednocześnie mają szansę przynieść twórcom wymierne korzyści finansowe.
W jury polskich kwalifikacji zasiadają Michał Żebrowski - aktor filmowy, teatralny i radiowy, który połączył swoją pasję zawodową z biznesem, tworząc Teatr 6.piętro, Agnieszka Oleszczuk-Widawska – jedna z najbardziej znanych przedstawicielek środowiska startupowego, a także jedna z pierwszych w Polsce kobiet, które stworzyły swoje startupy, Marian Owerko – właściciel firmy Bakalland, która jest liderem na rynku bakalii w Polsce, Philip Ainsworth, Dyrektor Marketingu, Członek Zarządu Wyborowa Pernod Ricard. Od dawna związany z marką Chivas Regal, która jest organizatorem projektu The Venture.
Każdy z członków jury The Venture będzie oceniał projekty z innej perspektywy, skupiając się na rozmaitych parametrach, takich jak możliwości rynkowe i wielkość oraz możliwy do udowodnienia pozytywny wpływ na społeczeństwo. Solidny model biznesowy i dobra strategia organizacyjna, a także finansowa wykonalność i stabilność polegająca na możliwości generowania przychodów to warunki konieczne do spełnienia. Atutem będą również umiejętności, specjalistyczna wiedza i zaangażowanie zespołu.
informacje o firmie
O programie The Venture
The Venture to globalne przedsięwzięcie skierowane do młodych przedsiębiorstw i START-UPów, które chcą „osiągać sukces w dobry sposób”, łącząc korzyści finansowe z inicjowaniem pozytywnych zmian w życiu innych ludzi. Oferując wsparcie mentorskie oraz dofinansowanie o łącznej wartości miliona dolarów, Twórcy The Venture chcą pokazać młodym przedsiębiorcom z całego świata jak wielki potencjał w nich drzemie i jak właściwie go wykorzystać.
Więcej informacji na temat programu The Venture znajduje się na stronie: www.theventure.com
O marce Chivas Regal
Chivas Regal to globalna luksusową marka whisky. Jej historia sięga XIX wieku, kiedy pionierzy blendingu James i John Chivas rozpoczęli proces tworzenia niepowtarzalnego i jedynego w swoim rodzaju blendu whisky. Mieszając whisky malt oraz grain stworzyli zupełnie nową jakość whisky, która wyznaczyła standardy dla przyszłych pokoleń. Obecnie whisky Chivas Regal dostępne jest w ponad 150 krajach na świecie.
Więcej informacji o marce Chivas Regal znajduje się na stronie: www.chivas.com
informacje o firmie
O programie The Venture
The Venture to globalne przedsięwzięcie skierowane do młodych przedsiębiorstw i START-UPów, które chcą „osiągać sukces w dobry sposób”, łącząc korzyści finansowe z inicjowaniem pozytywnych zmian w życiu innych ludzi. Oferując wsparcie mentorskie oraz dofinansowanie o łącznej wartości miliona dolarów, Twórcy The Venture chcą pokazać młodym przedsiębiorcom z całego świata jak wielki potencjał w nich drzemie i jak właściwie go wykorzystać.
Więcej informacji na temat programu The Venture znajduje się na stronie: www.theventure.com
O marce Chivas Regal
Chivas Regal to globalna luksusową marka whisky. Jej historia sięga XIX wieku, kiedy pionierzy blendingu James i John Chivas rozpoczęli proces tworzenia niepowtarzalnego i jedynego w swoim rodzaju blendu whisky. Mieszając whisky malt oraz grain stworzyli zupełnie nową jakość whisky, która wyznaczyła standardy dla przyszłych pokoleń. Obecnie whisky Chivas Regal dostępne jest w ponad 150 krajach na świecie.
Więcej informacji o marce Chivas Regal znajduje się na stronie: www.chivas.com