polityka

Zachowania i preferencje wyborcze Polaków w październiku 2015

21.10.2015 | GfK Polonia

Warszawa, 21 października 2015 r. – Gdyby wybory parlamentarne miały odbyć się na początku października, to wzięłoby w nich udział 59 proc. dorosłych Polaków. Najwięcej głosów otrzymałoby Prawo i Sprawiedliwość z Solidarną Polską i Polską Razem (44 proc.) oraz Platforma Obywatelska (27 proc.) – wyniki październikowej fali badania* GfK na temat preferencji partyjnych Polaków.
Grafiki_preferencje_wyborcze_Polakow_10_2015.png
W porównaniu z wrześniową falą badania nieznacznie wzrosły notowania PiS+SP+PR, o 0,4 punktu proc. do 43,7 proc., natomiast istotnie spadły notowania PO o 4 punkty proc. do 27,1 proc. Ponad progiem wyborczym znalazły się jeszcze: Kukiz’15 (5,7 proc., spadek o 1,1 punktu proc.), Polskie Stronnictwo Ludowe (5,6 proc., wzrost o 1,7 punktu proc.) oraz Nowoczesna (5,1 proc., wzrost o 2,4 punktu proc.).
Poza parlamentem znalazłyby się: Zjednoczona Lewica (5,9 proc., wzrost o 0,4 punktu proc.), Korwin (4,1 proc., wzrost o 0,9 punktu proc.), Liga Polskich Rodzin (0,6 proc.), Unia Polityki Realnej (0,5 proc.), Socjaldemokracja Polska (0,4 proc.), Prawica Rzeczypospolitej (0,4 proc.), Stronnictwo Demokratyczne (0,4 proc.), KWW Grzegorza Brauna  "Szczęść Boże!" (0,3 proc.), Kongres Nowej Prawicy (0,2 proc.).
Powyższy procentowy rozkład głosów uwzględnia także kategorię „inna partia”, na którą wskazało 0,1 proc. respondentów. Prezentowane wyniki preferencji wyborczych obliczono na podstawie połączonych dwóch kategorii respondentów, którzy zadeklarowali swój udział w wyborach – tych, którzy wskazali jakąś partię oraz tych, którzy jeszcze się wahają, na jakie ugrupowanie głosować (wynik imputowany**).
Trend PO_PiS_10_2015.png
Frekwencja
W październiku 59 proc. respondentów deklaruje, że wzięłoby udział w wyborach (29 proc. zdecydowanie tak; 30 proc. raczej tak). W wyborach nie wzięłoby udziału 31 proc. respondentów (21 proc. zdecydowanie nie; 10 proc. raczej nie). 10 proc. Polaków nie jest pewnych udziału w wyborach.

Wyborcy niezdecydowani
Wśród respondentów, którzy deklarują chęć udziału w wyborach, 10 proc. jest niezdecydowanych, na którą partię głosować. W porównaniu z badaniem wrześniowym odsetek ten spadł o 2 punkty proc.
W poniższej tabeli przedstawiono wyniki preferencji wyborczych Polaków, w których w podstawie procentowania uwzględniono odsetek respondentów niezdecydowanych (10,7    proc.). W takim ujęciu najwięcej głosów otrzymałyby PiS+SP+PR (35,1 proc.) oraz PO (23,1 proc.). W dalszej kolejności: Zjednoczona Lewica (5,6 proc.), Nowoczesna (5,1 proc.), Polskie Stronnictwo Ludowe (4,9 proc.), Kukiz’15 (3,9 proc.), Korwin (2,7 proc.), Liga Polskich Rodzin (0,6 proc.), Unia Polityki Realnej (0,5 proc.), Socjaldemokracja Polska (0,4 proc.), Prawica Rzeczypospolitej (0,4 proc.), Stronnictwo Demokratyczne (0,4 proc.), KWW Grzegorza Brauna  "Szczęść Boże!" (0,3 proc.), Kongres Nowej Prawicy (0,2 proc.).

Prognoza rozkładu głosów wśród osób niezdecydowanych**

Prognoza rozkładu głosów wśród osób niezdecydowanych wskazuje, iż obecnie większość ich głosów otrzymałyby PiS+SP+PR (53 proc.). PO mogłaby liczyć na 25 proc. głosów, Kukiz’15 na 11 proc., Korwin na 8 proc., Polskie Stronnictwo Ludowe na 3 proc., a Zjednoczona Lewica na 2 proc. głosów osób niezdecydowanych.

Dodatkowe informacje o badaniu
Badanie zachowań i preferencji wyborczych jest prowadzone przez instytut GfK Polonia od 2005 roku na potrzeby partii politycznych, organizacji społecznych, administracji publicznej i rządowej.
 
* październikowa fala badania została przeprowadzona w dniach 1-6 października 2015 r. metodą wywiadów bezpośrednich w domach respondentów w ramach badania omnibus CAPI na podstawie reprezentatywnej imiennej próby pełnoletnich Polaków wylosowanej z bazy PESEL. Osoby celowe zostały wybrane w oparciu o dwustopniowy stratyfikowany schemat losowania z całkowitą liczbą realizowanych wywiadów n=1020.

** Rozkład głosów oddanych na partie dla osób niezdecydowanych, rejestrowany w pytaniu o preferowaną partię, został zaimputowany (odtworzony) za pomocą wielomianowego modelu regresji logistycznej, oszacowanego w oparciu o szczegółowe cechy społeczno-demograficzne badanego respondenta.


Przedziały ufności
Badanie preferencji wyborczych to estymacja przedziałowa, której wynikiem nie jest ocena punktowa, czyli konkretna wartość, ale pewien przedział, do którego z określonym prawdopodobieństwem (zwykle 95 proc.) należy szacowana wartość parametru (w tym przypadku głosowanie na konkretną partię). Podstawowym pojęciem estymacji przedziałowej jest przedział ufności. Prezentowane przedziały ufności zostały obliczone w oparciu o nieparametryczną metodę estymacji bootstrap uwzględniającą dwustopniowy schemat konstrukcji próby (w przypadku złożonych schematów losowania, a takie stosuje się w tym i podobnych badaniach typu face-to-face, klasyczne metody obliczania przedziałów ufności oparte na Centralnym Twierdzeniu Granicznym byłyby niepoprawne).
Ilość replikacji została ustalona na poziomie i=1000.

Przedziały ufności dla wyników preferencji partyjnych

Ugrupowania partyjne z możliwym wynikiem powyżej progu wyborczego (październik 2015)

Partia

Dolny kraniec przedziału ufności

Wynik 10/2015

Górny kraniec przedziału ufności

PiS+SP+PR

39,8

43,7

47,6

PO

23,3

27,1

30,9

ZL

3,9

5,9

8

Kukiz'15

3,8

5,7

7,6

PSL

3,5

5,6

7,2

.Nowoczesna

3,3

5,1

6,9

Korwin

2,5

4,1

5,7

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group