Stosunek Polaków do integracji europejskiej w maju 2015
Warszawa, 29 maja 2015 r. – W maju 81 proc. Polaków popierało członkostwo Polski w Unii Europejskiej.
W stosunku do poprzedniego miesiąca odsetek zwolenników spadł o 3 punkty procentowe. Obecnie 30 proc. Polaków zdecydowanie popiera nasze członkostwo w UE, a raczej je popiera 51 proc.
Przeciwników integracji jest łącznie 16 proc. i w stosunku do kwietnia ich odsetek wzrósł o 4 punkty procentowe. Obecnie zdecydowanych przeciwników jest 4 proc., a raczej przeciwnych integracji jest 12 proc. respondentów.
3 proc. badanych nie ma w tej kwestii zdania.
W maju, analogicznie do pomiarów z poprzednich miesięcy, poparcie członkostwa Polski w Unii Europejskiej było bardzo wysokie we wszystkich grupach wiekowych i wynosiło 80-90 proc., z wyjątkiem respondentów najstarszych, w wieku powyżej 65 lat, wśród których idea integracji była nieco mniej popularna i popierało ją 70 proc. respondentów.
Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku wykształcenia respondentów. Nie różnicuje ono i nie wpływa znacząco na poparcie idei integracji. Najwięcej jej zwolenników występuje wśród osób z wyższym wykształceniem (89 proc.), jednak w pozostałych grupach wykształcenia idea integracji również ma licznych zwolenników – popiera ją 86 proc. respondentów z wykształceniem średnim, nieco mniej, bo 79 proc. z wykształceniem zawodowym i 69 proc. z podstawowym.
Wysokie poparcie dla członkostwa Polski w UE występuje wśród elektoratów obydwu największych partii politycznych. W maju 89 proc. wyborców Platformy Obywatelskiej oraz 79 proc. wyborców Prawa i Sprawiedliwości (wraz z Solidarną Polską i Polską Razem) było zwolennikami członkostwa.
Informacje o badaniu
Majowa fala badania została przeprowadzona w dniach 8–13 maja 2015 r. metodą wywiadów bezpośrednich w domach respondentów w ramach badania omnibus CAPI na podstawie reprezentatywnej imiennej próby Polaków w wieku 15+, wylosowanej z bazy PESEL. Osoby celowe zostały wybrane w oparciu o dwustopniowy stratyfikowany schemat losowania z całkowitą liczbą realizowanych wywiadów n=1020. Wywiady zostały zrealizowane metodą wywiadów bezpośrednich w domach respondentów CAPI.
informacje o firmie
GfK
GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.
Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.
Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group
informacje o firmie
GfK
GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.
Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.
Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group