ATM Grupa - rekordowa wysokość przychodów oraz prawie trzykrotny wzrost wielkości zysku netto
Przeszło 153 mln zł skonsolidowanego przychodu oraz blisko 18 mln zł zysku netto. Rekordowe widownie premierowych produkcji, w tym także „Watahy” dla HBO Polska i świetne ratingi wszystkich produkcji kontynuowanych. Plany zwiększenia w bieżącym roku do szesnastu, liczby emitowanych w stacjach telewizyjnych produkcji.
Ponad 153 mln zł wyniosły skonsolidowane przychody ze sprzedaży ogółem po IV kwartałach 2014 r. W porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, stanowi to wzrost aż o 26, 2% tj. o blisko 32 mln zł. Jest to również największa wartość przychodów jaką wykazała Grupa kapitałowa ATM w swojej historii. Grupa Kapitałowa ATM odnotowała znaczące zwiększenie zysków oraz marż na każdym z poziomów działalności. Zysk netto wyniósł blisko 18 mln zł, co oznacza prawie trzykrotny wzrost w stosunku do IV kwartałów ubiegłego roku.
Grupa ATM prowadzi działalność w czterech segmentach operacyjnych - produkcja telewizyjna i filmowa, zarządzanie aktywami trwałymi, nadawanie oraz działalność pozostała. W każdym z nich zanotowano zwiększenie przychodów w stosunku do ub.r.
Produkcja telewizyjna to główny obszar działalności. W ubiegłym roku zostało wyemitowanych przez polskie stacje dwanaście seriali Grupy ATM. Dało to ponad 252 godziny produkcji premierowych oraz 11,7 tys. powtórek. W 2014 r. spółki Grupy ATM rozpoczęły produkcję nowych seriali dla wiodących stacji - serial obyczajowy „Powiedz tak” dla Telewizji POLSAT, serial kryminalny „Prokurator” dla TVP2 oraz „Strażacy” dla TVP1.
„Strażacy” to pierwszy polski serial, którego akcja rozgrywa się w środowisku Ochotniczej Straży Pożarnej i jedna z dwóch polskich nowości serialowych, które znalazły się w wiosennej ramówce TVP1 w br. Pierwszy odcinek emitowany 1 marca uzyskał świetne wyniki - 3,3 mln widzów (przy udziale 17,1 % w grupie komercyjnej i 21% w grupie 4+). Serial był niekwestionowanym liderem pasma i zajął drugą pozycję wśród najlepiej oglądanych produkcji filmowych w weekend. Powtórka emisji w niedzielne popołudnie osiągnęła również znakomity wynik - ponad 2, 4 mln.. Łącznie, pierwszy odcinek „Strażaków” obejrzało ponad 5 mln widzów.
W ub.r. kontynuowano realizację obecnych od lat na antenach krajowych produkcji. Dla Telewizji Polsat była to telenowela „Pierwsza miłość” - lider pasma obchodzący w ubiegłym roku jubileusz 10-ciu lat na antenie, kultowy sitcom „Świat według Kiepskich” (światowy rekord – 468 odcinków i 16 lat emisji) oraz oczekiwany przez widzów serial kryminalny „Na krawędzi 2”, z pierwszą w historii seriali premierą w Internecie poprzedzającą telewizyjną emisję. Dla telewizji publicznej Grupa ATM wyprodukowała kolejne sezony „Rancza” i „Ojca Mateusza”, hitów generujących wielomilionową widownię. Oba te seriale znalazły się odpowiednio na drugim i czwartym miejscu w zestawieniu 20 najlepiej oglądanych seriali w 2014r.
Jesienią ub.r. HBO Polska wyemitowała serial ATM Grupy, „Wataha”. 6-cio odcinkowa produkcja zgromadziła rekordową widownię i była najlepiej oglądanym serialem 2014 r. w HBO Polska. Premierowy, odkodowany odcinek obejrzało blisko milion widzów i był to jeden z trzech najlepszych wyników oglądalności filmów i seriali w historii HBO w Polsce. Serial wszedł do międzynarodowej dystrybucji – emisje w 2015 r. na Węgrzech i w Czechach to pierwsze z 14-stu planowanych przez HBO wersji językowych.
Produkcje ATM Grupy uzyskały w 2014 r. liczne nominacje do nagród krajowych - „Ranczo” i „Wataha” do prestiżowej nagrody „Orły” w kategorii Telewizyjny Serial Fabularny, natomiast „Świat według Kiepskich” i „Ranczo” do Telekamery Tele Tygodnia. Telekamerę 2015 zdobył serial „Ranczo”.
Świetne ratingi uzyskały emitowane od 2014 r. seriale paradokumentalne ATM Grupy. Doskonałe wyniki oglądalności osiąga wyświetlany od wiosny ub.r. w Telewizji Polsat codzienny serial „Pielęgniarki”. Produkcja ta zarówno w wiosennej jak i jesiennej ramówce zajmowała pozycję lidera pasma, a w czasie emisji udział stacji plasował się na pierwszym miejscu, co zaowocowało zleceniem kontynuacji w br. Również bardzo wysoką widownią, rosnącą z tygodnia na tydzień cieszył się emitowany od 29 września ub.r. w TV4 nowy serial „Policjantki i policjanci”. Od początku nadawania serial kilkukrotnie poprawił wyniki oglądalności pasma i był w okresie jego emisji najchętniej oglądaną pozycją stacji. Nowe odcinki stacja pokazuje od 2-go marca, które poprzedziła emisja w dniu 28 lutego filmu fabularnego „Pokój 112- Policjantki i policjanci”. Także ta produkcja osiągnęła znakomitą, milionową widownię.
Dwuodcinkowy serial dokumentalny „Seks – kup teraz” produkowany w drugim kwartale dla TLC Polska (grupa kanałów Discovery) odnotował rekordową oglądalność stacji w okresie wakacji, która zbliżyła się do 200 tys. (wynik dzienny stacji to 37 tys.). Na wiosnę tego roku planowana jest przez stację emisja kontynuacji - czteroczęściowego dokumentu o podobnej tematyce.
W 2015 r. ATM Grupa planuje wprowadzić do stacji telewizyjnych cztery nowe tytuły, zwiększając tym samym ilość emitowanych produkcji do szesnastu.
Produkcje Grupy Kapitałowej ATM realizowane są także poza granicami kraju. Na podstawie polskich scenariuszy, telewizja estońska rozpoczyna produkcję czwartej już serii „Rancza”, a producent z Rosji realizuje „Ojca Mateusza” dla publicznego kanału telewizji rosyjskiej.
Istotnym wydarzeniem ubiegłego roku, był udział ATM Grupy w czerwcu 2014r., w międzynarodowych targach telewizyjnych NATPE Europe 2014 Market & Screenings w Pradze. Polska była specjalnym gościem targów, eskpozycja i prezentacja dorobku polskiego rynku producenckiego uzyskała wyjątkową oprawę. Gościem honorowym, na specjalne zaproszenie ATM Grupy była Agnieszka Holland. Spółka zaprezentowała tam także projekt nowego serialu „Breslau” - wysokobudżetowej produkcji, powstającej na bazie popularnej serii kryminałów Marka Krajewskiego.
Dobre wyniki odnotowała również w 2014 r. stacja telewizyjna ATM Rozrywka. O 11,4% zwiększyły się wpływy z tytułu sprzedaży czasu antenowego w stosunku do ubiegłego roku. Stacja odnotowała również wzrost udziału w rynku.
Segment zarządzania aktywami trwałymi osiągnął wzrost przychodów o 20, 8%. W czterech kwartałach 2014 r. nastąpiło zwiększenie przychodów spoza Grupy o 11.8%. Wpływ na zwiększenie wyników na poszczególnych poziomach działalności jest spowodowany głównie wzrostem sprzedaży powierzchni studyjnych i biurowych w ATM Studio oraz wyższymi przychodami pochodzącymi z obsługi technicznej i wynajmu sprzętu przez ATM System.
ATM System, poza obsługą sprzętową produkcji realizowanych w ramach Grupy Kapitałowej ATM, kontynuowała w ub.r. realizację meczów ligowych dla T-Mobile Ekstraklasa, usługę realizacji telewizyjnej piłkarskiego Pucharu Polski oraz rozgrywek Polskiej Ligi Koszykówki. ATM System i firma Live Park w marcu ub.r. po raz pierwszy w historii zaprezentowali pionierskie w telewizji polskiej użycie technologii 4K. ATM System świadczył także liczne usługi związane z wynajmem sprzętu i obsługi technicznej m.in. do takich programów, jak „The Voice of Poland. Najlepszy głos”, „Top Chef”, Hell’s Kitchen”, „Dancing with the stars. Taniec z Gwiazdami” – wszystkie produkowane w warszawskich studiach należących do ATM Studio. Kompleks studyjny w Warszawie daje wraz z usługami świadczonymi przez ATM System możliwość oferowania kompleksowych usług realizacji telewizyjnych dla rynku producenckiego, co istotnie umacnia pozycję Grupy Kapitałowej ATM na rynku. Studia ATM w Warszawie, od początku działalności cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem ze strony spółek z branży telewizyjnej i reklamowej. W budynku ATM Studio równolegle z produkcjami telewizyjnymi, odbywają się różnego rodzaju prestiżowe imprezy, a sam obiekt został doceniony przez pisma branżowe i zdobył wiele pozytywnych ocen, wyróżnień i nominacji w zakresie funkcjonalności i jakości.
W II kwartale 2014 r. uruchomiono we Wrocławiu w jednym ze studiów ATM Grupy, Scenę na Bielanach, mogącą pomieścić 400 osobową publiczność. Mimo krótkiego okresu działalności przedsięwzięcie spotkało się z dużym zainteresowaniem ze strony widzów, jak i teatrów pragnących wystawiać tam swoje sztuki.
*Dane o oglądalności za Nielsen Audience Measurement.