polityka sprawy społeczne

Zachowania i preferencje wyborcze Polaków w lutym 2015

27.02.2015 | GfK Polonia

Warszawa, 27 lutego 2015 r. – Gdyby wybory parlamentarne miały odbyć się w lutym, to wzięłaby w nich udział ponad połowa dorosłych Polaków (66 proc.). Najwięcej głosów otrzymałaby Platforma Obywatelska (39 proc.) oraz Prawo i Sprawiedliwość (38 proc.) – wyniki lutowej fali badania* GfK Polonia na temat preferencji partyjnych Polaków.

W porównaniu ze styczniową falą badania zarówno notowania PO, ja i notowania PiS+SP+PR pozostały na niemal niezmienionym poziomie. Notowania PO wzrosły o 0,4 punktu proc. do 38,9 proc., a notowania PiS+SP+PR wzrosły o 0,2 punktu proc. do 38 proc. Do Sejmu dostałyby się jeszcze: Polskie Stronnictwo Ludowe (8,9 proc.) oraz Sojusz Lewicy Demokratycznej (6,5 proc.).
Poza parlamentem znalazłyby się: Korwin (1,7 proc., pierwszy raz ujęta w sondażu), Twój Ruch (1,3 proc.), Prawica Rzeczpospolitej (0,5 proc.), Samoobrona (0,5 proc.), Kongres Nowej Prawicy (0,5 proc.), Partia Kobiet (0,4 proc.), Stronnictwo Demokratyczne (0,3 proc.), Unia Pracy (0,2 proc.), Liga polskich Rodzin (0,2 proc.), Zieloni (0,2 proc.). Powyższy procentowy rozkład głosów uwzględnia także kategorię „inna partia”, na którą wskazało 1,9 proc. respondentów. Prezentowane wyniki preferencji wyborczych obliczono na podstawie połączonych dwóch kategorii respondentów, którzy zadeklarowali swój udział w wyborach – tych, którzy wskazali jakąś partię oraz tych, którzy jeszcze się wahają, na jakie ugrupowanie głosować (wynik imputowany**).

Frekwencja
W lutym 66 proc. respondentów deklaruje, że wzięłoby udział w wyborach (23 proc. zdecydowanie tak; 43 proc. raczej tak). W wyborach nie wzięłoby udziału 28 proc. respondentów (21 proc. zdecydowanie nie; 7 proc. raczej nie). 10 proc. Polaków nie jest pewnych udziału w wyborach.

Wyborcy niezdecydowani
Wśród respondentów, którzy deklarują chęć udziału w wyborach, 16 proc. jest niezdecydowanych, na którą partię głosować. W porównaniu z badaniem styczniowym odsetek wyborców wahających się wzrósł w lutym o niemal 2 punkty proc.

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group