wydarzenia zainteresowania/hobby towary konsumpcyjne

Dzieci przygotowały „Kolację mistrzów” wraz z Reprezentacją Narodową Juniorów OSKiC

Warszawa, 12 stycznia 2015 r.: W piątek, 9 stycznia br. po raz pierwszy Kuchnia Pokazowa Akademii Efektywnej Przedsiębiorczości MAKRO, w której na co dzień szkolą się szefowie kuchni i pracownicy branży Horeca, uchyliła swoich drzwi przed dziećmi. Wzięły one udział w warsztacie kulinarnym prowadzonym przez szefów kuchni MAKRO wraz z kulinarną Reprezentacją Polski i laureatami 6. edycji konkursu kulinarnego „Zgotuj Sobie Sukces”.

"Kolacja mistrzów", która odbyła się w piątek 9 stycznia 2015 r. w Akademii Efektywnej Przedsiębiorczości MAKRO udowodniła, że wirtuozerii w kuchni można zacząć się uczyć nie na etapie szkoły średniej, ale co najmniej kilka lat wcześniej. Grupa kilkudziesięciu dzieci
w wieku 10-15 lat, zafascynowanych twórczym gotowaniem, sprawdziła swoje umiejętności w profesjonalnej kuchni, w której na co dzień odbywają się szkolenia dla zawodowych kucharzy. Jest to także miejsce, gdzie przed światowymi zawodami trenuje kulinarna Narodowa Reprezentacja Polski. To właśnie jej członkowie wraz z laureatami konkursu "Zgotuj Sobie Sukces" pomagali młodszym kolegom stawiać pierwsze kroki i zachęcali do rozpoczęcia prawdziwej kulinarnej przygody. Zza pokazowego stanowiska dziecięcemu gotowaniu przewodniczył Przemysław Kaczor, mistrz kuchni, laureat wielu prestiżowych nagród i trener w Akademii Efektywnej Przedsiębiorczości.

Młodzi mieli za zadanie przygotować przystawkę – mus z groszku oraz deser – czekoladowy suflet. Zupa groszkowa jest dużo lepsza niż ogórkowa! To od dziś moja ulubiona zupa – stwierdziła tuż po degustacji samodzielnie przygotowanego musu 11-letnia Ola. Natalia Ostrowska, laureatka konkursu „Zgotuj Sobie Sukces” w 2012 r. i członkini kulinarnej reprezentacji Polski o karierze w branży kulinarnej zaczęła marzyć mając 10 lat, a dziś sama zaczyna stawiać pierwsze kroki jako trenerka. Warsztaty „Kolacja mistrzów” pozwoliły nam – młodym kucharzomsprawdzić się także w roli osób przekazujących wiedzę. To fantastyczne doświadczenie – mówi młoda kucharka.

Uczestnicy warsztatów byli zachwyceni tym, że mogli gotować w profesjonalnej kuchni, użyć sprzętu, którego w większości nie mają w swoich domach, poznać smaki, które na co dzień są im mało znane. Co było najtrudniejsze? Krojenie cebuli, szalotki do musu – odpowiada bez wahania 14-letnia Angela. A na pytanie, czy chciałaby w przyszłości zostać mistrzem kuchni, mówi – To na pewno bardzo ciekawy zawód. Trudny, bo trzeba się szkolić przez wiele lat. Ale gdybym się na niego zdecydowała, to chciałabym być jak najlepsza, uczestniczyć w wielu szkoleniach i konkursach. No i fajnie byłoby się dostać do reprezentacji…

Jarosław Uściński, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szefów Kuchni i Cukierników uważa, że mistrzem można stać się dopiero wtedy, gdy się pozna tak wiele produktów, by nie musieć potrzebować receptur, aby przygotować z nich coś pysznego. Dzięki inicjatywom takim jak „Kolacja mistrzów” otwieramy dzieciakom drogę, ale też mamy szansę pokazać i tym młodym ludziom, i ich rodzicom, że warto gotować w domu. Jeśli poznamy abecadło domowego gotowania, niekoniecznie od razu tego gastronomicznego, mamy szansę uchronić nasze pociechy przed tym, co spotyka się na co dzień np. w Stanach Zjednoczonych czy w Wielkiej Brytanii – przed kupowaniem gotowych produktów – przestrzega Uściński.

Gotowanie w dzieciństwie, pomimo że czasami ubrane w rutynę, jest jednym z najcenniejszych regularnych treningów twórczości, z jakich w sprzyjających okolicznościach może korzystać każde dziecko – podkreśla psycholog Agnieszka Bysko. W kuchennej przestrzeni dziecko może rozwinąć przekonanie o tym, że warto próbować i eksperymentować. To tu dziecko może nauczyć się swoich granic, potrzeb, rozwija gotowość niekonwencjonalnych poszukiwań w świecie smaków i zapachów, tu może nabrać zaufania do własnych zmysłów.

Z dziecięcej ciekawości z czasem może rozwinąć się pasja, a ta nierzadko przeradza się w poważne decyzje umożliwiające rozpoczęcie prawdziwej kariery zawodowej. Tak było w przypadku grupy kilkunastu młodych adeptów sztuki kulinarnej, którzy dostali się do młodzieżowej reprezentacji Polski i którzy pomimo bardzo młodego wieku realizują swoje marzenia o karierze mistrza kuchni. Nie dalej jak w listopadzie 2014 r. polska drużyna wróciła z dwoma brązowymi medalami zdobytymi podczas Kulinarnego Pucharu Świata w Luksemburgu, gdzie o nagrody walczyło aż 105 drużyn z pięciu kontynentów! Ich zmagania oceniało 55 szefów kuchni z całego świata. „Kolacja mistrzów” to był dla nich pierwszy trening przed oficjalnym rozpoczęciem całego cyklu przygotowań do kolejnego konkursu, jakim będą mistrzostwa świata w Erfurcie w 2016 r. Piotr Kuziela z Akademii Efektywnej Przedsiębiorczości i trener reprezentacji mówi, w jaki sposób kucharze – juniorzy przygotowują się do międzynarodowych zawodów: Najpierw zbieramy pomysły, a potem zaczynamy żmudne treningi, które tuż przed finałem są niezwykle intensywne ­– ćwiczymy przez 7 dni w tygodniu, niemal przez 24 godziny na dobę. Zdarza nam się zasypiać nad garnkami. Ale traktujemy to jako niepowtarzalną inwestycję w siebie i nasz rozwój zawodowy.

Podczas "Kolacji mistrzów" dzieci i młodzież, która za rok czy dwa będzie podejmować swoje pierwsze decyzje dotyczące wyboru szkoły, a zatem również kierunku swojego życia zawodowego, mieli okazję "od kuchni" podejrzeć i posłuchać o tym, co znaczy bycie mistrzem kuchni. Starsi mistrzowie kuchni (Grzegorz Kazubski, Jarosław Uściński, Przemysław Kaczor), reprezentanci Polski i laureaci konkursu kulinarnego dzielili się swoja wiedzą, wspomnieniami, anegdotami, odpowiadali na czasem zaskakujące pytania, jak np. to, które zadał 13-letni Szymon: czy naleśniki lepiej smażyć na oleju czy na maśle. Choć dla wielu młodych uczestników warsztatu jest to jeszcze abstrakcja, to jednak każdy z nich prędzej czy później będzie musiało zadecydować, kim chce być w przyszłości. Warto przypomnieć, że zawód kucharza cieszy się w Polsce dużym uznaniem. Aż 83 proc. uczestników przeprowadzonego badania opinii uznało tę profesję za prestiżową. O tym, że warto iść tą drogą przekonywali swoich młodszych kolegów także laureaci konkursu "Zgotuj Sobie Sukces", który jest organizowany przez MAKRO od 6 lat. To ważne, by młodzi ludzie wiedzieli, że kariera mistrza kuchni, choć niełatwa i wymagająca wielu wyrzeczeń, jest już poniekąd wytyczona i można na niej spotkać wielu życzliwych ludzi, którzy pomogą rozwinąć skrzydła – uważa Magdalena Figurna z MAKRO, inicjatorka i organizatorka warsztatu kulinarnego. Dawniej kucharze nie mieli tak wielu autorytetów. Dziś swoje pierwsze kroki stawiamy w domowej kuchni, przy rodzicach czy dziadkach, ale takie warsztaty jak "Kolacja mistrzów" to podpowiedź dla młodych ludzi przyszłych kucharzy, dla ich rodziców i swoista zachęta do tego, by zainteresować się na poważnie branżą kulinarną – podsumowuje Magdalena Figurna.

Psycholog Agnieszka Bysko zauważa, że gotowanie ma także szerszy kontekst: same zakupy, a potem gotowanie, wąchanie i smakowanie mogą stać się wspólną przepustką dla dzieci i rodziców do świata wiedzy o własnych i odmiennych tradycjach, normach kulturowych, historii, biologii i geografii. Gotowanie może budować świadomość międzykulturowych różnic, globalnej współzależności i odpowiedzialnej konsumpcji. Może stanowić też okazję do rozmowy o ukrytych normach kulturowych dotyczących ról zawodowych w kontekście płci jako norm negocjowalnych, takich, spośród których wybieramy i możemy je twórczo przekształcać.

 

kontakt dla mediów
Magdalena Figurna
Menedżer ds. PR i Komunikacji Wewnętrznej , MAKRO Cash & Carry Polska
Magdalena Figurna

magdalena.figurna@makro.pl

informacje o firmie

MAKRO Cash & Carry jest liderem w branży samoobsługowego handlu hurtowego. Usługi firmy, skierowane do przedsiębiorców, obejmują zarówno kompleksowe zaopatrzenie, jak i nowoczesne rozwiązania biznesowe. W MAKRO klienci znajdą pod jednym dachem artykuły spożywcze i przemysłowe w szerokim wyborze, doskonałej jakości i przystępnych cenach – jedna nowoczesna hala to odpowiednik 50 hurtowni branżowych. Do dyspozycji kupujących są także usługi dodatkowe – m.in. doradztwo biznesowe czy szkolenia gastronomiczne – które skupiają się wokół nowoczesnej Akademii Efektywnej Przedsiębiorczości MAKRO w Warszawie. W Polsce MAKRO Cash & Carry istnieje od 1994 roku. W bieżącym roku firma obchodzi 20 rocznicę rozpoczęcia działalności na polskim rynku. MAKRO posiada obecnie 41 hal (w tym już jedenaście hal mniejszego formatu). Łączna powierzchnia sprzedaży hurtowej firmy wynosi około 300000 m2. MAKRO Cash & Carry zatrudnia w Polsce ponad 5500 osób. Więcej informacji o MAKRO można znaleźć na stronach www.facebook.com/MAKROPolska oraz www.makro.pl

METRO Cash & Carry działa w 27 krajach i posiada ponad 750 samoobsługowych hurtowni. Z ponad 117 tysiącami pracowników na całym świecie, firma osiągnęła w roku obrotowym 2013/2014 sprzedaż na poziomie około 31 mld euro. METRO Cash & Carry jest linią sprzedaży w ramach firmy METRO Group. METRO Group to jedna z największych międzynarodowych firm handlu detalicznego. W roku obrotowym 2013/2014 grupa osiągnęła sprzedaż w wysokości około 63 mld euro. Firma zatrudnia około 250 tysięcy pracowników i działa w ponad 2200 halach w 31 krajach. Wyniki Grupy METRO opierają się na sile sprzedaży firm (linii sprzedaży), które działają niezależnie w poszczególnych segmentach rynku: METRO/MAKRO Cash & Carry - międzynarodowego lidera samoobsługowego handlu hurtowego - Media Markt, Saturn - lidera na europejskim rynku handlu elektronicznego oraz hipermarketów - Real i Galerii Kaufhof.

załączniki

kontakt dla mediów
Magdalena Figurna
Menedżer ds. PR i Komunikacji Wewnętrznej , MAKRO Cash & Carry Polska
Magdalena Figurna

magdalena.figurna@makro.pl

informacje o firmie

MAKRO Cash & Carry jest liderem w branży samoobsługowego handlu hurtowego. Usługi firmy, skierowane do przedsiębiorców, obejmują zarówno kompleksowe zaopatrzenie, jak i nowoczesne rozwiązania biznesowe. W MAKRO klienci znajdą pod jednym dachem artykuły spożywcze i przemysłowe w szerokim wyborze, doskonałej jakości i przystępnych cenach – jedna nowoczesna hala to odpowiednik 50 hurtowni branżowych. Do dyspozycji kupujących są także usługi dodatkowe – m.in. doradztwo biznesowe czy szkolenia gastronomiczne – które skupiają się wokół nowoczesnej Akademii Efektywnej Przedsiębiorczości MAKRO w Warszawie. W Polsce MAKRO Cash & Carry istnieje od 1994 roku. W bieżącym roku firma obchodzi 20 rocznicę rozpoczęcia działalności na polskim rynku. MAKRO posiada obecnie 41 hal (w tym już jedenaście hal mniejszego formatu). Łączna powierzchnia sprzedaży hurtowej firmy wynosi około 300000 m2. MAKRO Cash & Carry zatrudnia w Polsce ponad 5500 osób. Więcej informacji o MAKRO można znaleźć na stronach www.facebook.com/MAKROPolska oraz www.makro.pl

METRO Cash & Carry działa w 27 krajach i posiada ponad 750 samoobsługowych hurtowni. Z ponad 117 tysiącami pracowników na całym świecie, firma osiągnęła w roku obrotowym 2013/2014 sprzedaż na poziomie około 31 mld euro. METRO Cash & Carry jest linią sprzedaży w ramach firmy METRO Group. METRO Group to jedna z największych międzynarodowych firm handlu detalicznego. W roku obrotowym 2013/2014 grupa osiągnęła sprzedaż w wysokości około 63 mld euro. Firma zatrudnia około 250 tysięcy pracowników i działa w ponad 2200 halach w 31 krajach. Wyniki Grupy METRO opierają się na sile sprzedaży firm (linii sprzedaży), które działają niezależnie w poszczególnych segmentach rynku: METRO/MAKRO Cash & Carry - międzynarodowego lidera samoobsługowego handlu hurtowego - Media Markt, Saturn - lidera na europejskim rynku handlu elektronicznego oraz hipermarketów - Real i Galerii Kaufhof.