styl życia budownictwo/nieruchomości towary konsumpcyjne

Rynek kolorowych kosmetyków w Polsce jest wart rocznie 708 milionów zł

14.11.2014 | GfK Polonia

Warszawa, 14 listopada 2014 r. – Z danych Panelu Indywidualnego GfK wynika, że w okresie od września 2013 do sierpnia 2014 roku rynek kosmetyków kolorowych w Polsce zanotował 14-procentowy wzrost w ujęciu wartościowym i prawie 11-procentowy wzrost w ujęciu ilościowym w porównaniu do poprzedniego analogicznego okresu.

Analizowana kategoria kosmetyków kolorowych obejmuje kosmetyki do twarzy (podkłady, bazy, róże, pudry), do oczu (tusze, kredki, eyelinery, odżywki, bazy do rzęs, cienie – bez palet) i do ust (pomadki, szminki, błyszczyki, kredki, konturówki).

W monitorowanym okresie najwięcej zakupów produktów z kategorii kosmetyków kolorowych dokonywały kobiety, generując tym samym 93 proc. wartości całego rynku. W ciągu całego roku co druga Polka zakupiła kosmetyk do makijażu, dokonując zakupów tej kategorii z częstotliwością prawie raz na 4 miesiące.

Największy udział w kategorii kosmetyków kolorowych w ujęciu wartościowym miały kosmetyki kolorowe do twarzy (45 proc.). Kosmetyki do oczu i do ust zanotowały odpowiednio 39 i 16 proc. udziału. Z kolei największy wzrost w tym ujęciu zanotował segment kosmetyków do oczu (+19 proc.). W porównaniu do poprzedniego analogicznego okresu, zwiększyła się również liczba kobiet, które przynajmniej raz dokonały zakupu kosmetyków do oczu (wzrost o 2,3 proc.).

Kosmetyki kolorowe najczęściej kupowały kobiety w wieku 30-49 lat, generując tym samym 47 proc. wartości całego rynku wśród kobiet.

Udział kosmetyków kolorowych kupowanych w promocjach wyniósł w analizowanym okresie 49 proc. wartości wszystkich zakupów tej kategorii wśród Polek. Kosmetyki w promocji kupowały najczęściej kobiety do 29 roku życia. Ponadto przeciętna przedstawicielka tej grupy wiekowej wydawała w ciągu roku na kosmetyki kolorowe o 14 zł więcej niż starsze kobiety (30-49 lat).

Pod względem miejsc zakupu i kanałów sprzedaży, produkty z kategorii kosmetyków kolorowych kupowane były najczęściej w drogeriach/ perfumeriach/sklepach chemiczno-kosmetycznych (40 proc. kobiet przynajmniej raz dokonało tam zakupu kosmetyków do makijażu), dyskontach (9,6 proc.) oraz bezpośrednio u konsultantek (6,5 proc.).

Aleksandra Pyrkosz, analityk kategorii w dziale Consumer Panel Services, komentuje: „76 proc. rocznego budżetu przeznaczonego na kosmetyki kolorowe Polki zostawiły w drogeriach/perfumeriach/sklepach chemiczno-kosmetycznych. Udział ten mógł zwiększyć się w stosunku do poprzedniego okresu głównie dzięki rosnącej liczbie drogerii sieciowych. Co ciekawe, najwięcej pieniędzy w przeliczeniu na jednorazowy akt zakupu Polki przeznaczyły na zakupy przez Internet (40 zł). Udział tego kanału sprzedaży wciąż jednak utrzymuje się na niskim poziomie. Średnie wydatki na pojedyncze zakupy tej kategorii u konsultantki wyniosły 27 zł, a podczas zakupów w kanale handlu detalicznego – 12 zł”.

O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z Panelu Indywidualnego GfK Polonia. Jego próbę stanowi 11 tys. osób indywidualnych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG, reprezentujących 29 997 tys. Polaków powyżej 15 roku życia.

informacje o firmie

GfK

Instytut GfK jest zaufanym źródłem rzetelnych informacji o rynku i konsumentach. Umożliwia podejmowanie trafniejszych decyzji. Łączy pasję badawczą 13 000 ekspertów. Posiada 80 lat doświadczeń w analizowaniu i interpretowaniu danych. Dostarcza analiz, zarówno na poziomie globalnym, jak i rynków lokalnych, w ponad 100 krajach.

Dzięki stosowaniu innowacyjnych rozwiązań łączących technologię i naukę, zmienia "big data" w "smart data", zwiększając przewagę konkurencyjną swoich klientów i jednocześnie wzbogacając doświadczenia i decyzje konsumentów.

 

informacje o firmie

GfK

Instytut GfK jest zaufanym źródłem rzetelnych informacji o rynku i konsumentach. Umożliwia podejmowanie trafniejszych decyzji. Łączy pasję badawczą 13 000 ekspertów. Posiada 80 lat doświadczeń w analizowaniu i interpretowaniu danych. Dostarcza analiz, zarówno na poziomie globalnym, jak i rynków lokalnych, w ponad 100 krajach.

Dzięki stosowaniu innowacyjnych rozwiązań łączących technologię i naukę, zmienia "big data" w "smart data", zwiększając przewagę konkurencyjną swoich klientów i jednocześnie wzbogacając doświadczenia i decyzje konsumentów.