energetyka

#TransformacjaEnei – intensywny rok realizacji strategii w Grupie Enea

22.12.2025 | Enea

Enea konsekwentnie realizuje założenia opublikowanej przed rokiem Strategii Rozwoju Grupy do 2035 r., której głównymi celami niezmiennie pozostają utrzymanie silnej pozycji rynkowej oraz wzrost wartości przedsiębiorstwa. Grupa Enea jest jednym z liderów transformacji energetycznej, realizując skutecznie projekty oraz inicjatywy w wyznaczonych strategicznych kierunkach rozwoju.

  • Enea przyspiesza transformację – rok intensywnych zmian. Pierwszy rok realizacji strategii do 2035 r. przyniósł dynamiczne przyspieszenie rozwoju Grupy. Enea konsekwentnie przechodzi zieloną transformację, wdrażając projekty, które wzmacniają pozycję jednego z liderów polskiej energetyki przyszłości.
  • Nowe inwestycje, nowe moce – Enea buduje energetykę jutra. Grupa znacząco zwiększa skalę inwestycji w odnawialne źródła energii, magazyny energii i modernizację wytwarzania. Równolegle rozbudowuje i unowocześnia sieć dystrybucyjną, zapewniając bezpieczeństwo dostaw i przygotowując ją na rosnącą liczbę źródeł zielonej energii.
  • Zielona oferta dla klientów i cyfrowy skok jakościowy. Grupa Enea wprowadza innowacyjne, ekologiczne produkty i usługi oraz rozwija narzędzia cyfrowe, które podnoszą komfort i jakość obsługi. Zielone rozwiązania stają się filarem oferty Grupy – skierowanej zarówno do klientów biznesowych, jak i indywidualnych.
  • Zrównoważony rozwój i stabilność finansowa fundamentem przyszłości. ESG jest integralną częścią działania Grupy, wzmacniając jej konkurencyjność i wiarygodność. Grupa inwestuje odpowiedzialnie, łącząc transformację energetyczną z troską o klientów, pracowników i długoterminowymi celami wzrostu wartości dla akcjonariuszy.

 

Przez ostatni rok zrealizowaliśmy wiele projektów fundamentalnych dla przyszłości Grupy. To było możliwe wyłącznie z zespołem, który nie tylko rozumie znaczenie przeprowadzanych zmian, ale przede wszystkim ma wiedzę i kompetencje, by je wdrażać. Nasi pracownicy aktywnie podchodzą do wyzwań współczesnego rynku, z zaangażowaniem realizują zadania, stając się uczestnikami i twórcami transformacji. To duża satysfakcja pracować z ekspertami, którzy swoje zadania traktują jako misję, a transformacja energetyki jest właśnie misją i bezprecedensowym procesem. Bardzo dziękuję za ten wkład w rozwój naszej Grupy i cieszę się ze wspólnie osiągniętych efektów – podkreśla Grzegorz Kinelski, prezes Enei, podsumowując rok wdrażania strategii.  

Strategia rozwoju wytycza ramy działania Grupy w perspektywie do 2035 r. Oto co firma osiągnęła i jakie zmiany przeprowadziła w czasie 12 miesięcy we wszystkich kierunkach strategicznych przyjętych w strategii: 

Transformacja aktywów węglowych:

  • W elektrowni Kozienice realizowany jest projekt budowy dwóch nowoczesnych bloków gazowo-parowych, pracujących w cyklu kombinowanym (CCGT) o łącznej nominalnej mocy elektrycznej brutto ponad 1,3 GWe. Bloki rozpoczną pracę w 2029 r. Projekt uzyskał wsparcie z rynku mocy o wartości ponad 11 mld zł na 17 lat od 2029 r. oraz finansowanie w formule project finance: Enea Elkogaz zawarła z konsorcjum banków: Bank Gospodarstwa Krajowego, Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A. oraz Bank Polska Kasa Opieki S.A. umowę kredytową w wysokości blisko 6,5 mld zł. To największa w historii polskiej energetyki konwencjonalnej tego typu transakcja (większe są jedynie projekty offshore).
  • W Elektrowni Połaniec zazieleniono bloki węglowe (nr 2-7). Od stycznia 2026 r. będzie w nich wytwarzana energia z udziałem energetycznym biomasy na poziomie 40%. Podobne działania zazieleniania bloków klasy 500 MW są już przygotowywane w Kozienicach. W połowie roku uzyskano wsparcie z rynku mocy dla czterech bloków klasy 200 MW w Połańcu na lata 2029-2033. W ostatniej zaś aukcji 2025 r. wsparcie dla kolejnych dwóch bloków na 5 lat oraz dla jednego bloku na 7 lat.
  • Podczas aukcji rynku mocy przeprowadzanych w 2025 r. zapewniono Grupie w sumie ponad 4,7 GW obowiązku mocowego w segmencie energetyki konwencjonalnej dla modernizowanych i istniejących już elektrowni oraz dla nowych jednostek gazowo-parowych w Kozienicach. Strategia aukcyjna Enei zapewniła Grupie łącznie niemal 16 mld zł przychodów w całym okresie obowiązywania kontraktów dla jednostek objętych rynkiem mocy.
  • Opracowano ścieżkę dekarbonizacyjną dla instalacji w Enei Ciepło i MEC Piła, która przewiduje modernizację bloku biomasowego w Enei Ciepło i budowę układu odzysku ciepła, a w MEC Piła budowę źródeł kogeneracyjnych opartych na gazie i modernizację kotłowni do spalania biomasy (zamiast węgla). Wszystkie działania zwiększą efektywność energetyczną instalacji i wpłyną na redukcję emisji CO2.

Rozwój mocy OZE oraz magazynowania energii:

  • Przeprowadzono trzy akwizycje farm wiatrowych o łącznej mocy wytwórczej 199,9 MW (176 MW już funkcjonuje, a ponad 23 MW jest w budowie).
  • Zakończono budowę instalacji farmy wiatrowej w Bejscach (woj. świętokrzyskie, o mocy 20 MW).
  • Dokonano zakupu spółek projektowych i projektów PV o łącznej mocy ponad 190 MW zlokalizowanych na terenie całej Polski.
  • Przygotowywano projekty wielkoskalowych magazynów energii o mocy ok. 200 MW na terenie Elektrowni Kozienice i Elektrowni Połaniec.
  • Enea Nowa Energia złożyła wnioski o określenie technicznych warunków przyłączenia na magazyny o łącznej mocy około 1 GW.

Rozwój i zapewnienie bezpieczeństwa sieci dystrybucyjnej: 

  • W 2025 r. realizowano rekordowy plan inwestycyjny na poziomie 2,7 mld zł.
  • Zakończono siedem kluczowych inwestycji w obszarze infrastruktury sieciowej na napięciu 110 kV.
  • Podpisano umowy z czterema producentami liczników zdalnego odczytu – 3 mln liczników o wartości 1,3 mld zł zostanie zainstalowanych u odbiorców.
  • Enea Operator poprawiła w 2025 r. wskaźniki niezawodności dostaw energii elektrycznej w północno-zachodniej Polsce. Dziś są one najlepsze spośród czterech największych dystrybutorów energii w Polsce. Wskaźnik SAIDI, określający przeciętny czas trwania przerwy długiej i bardzo długiej, dla przerw nieplanowanych wyniósł 58,37 minut rocznie na odbiorcę (po trzech kwartałach 2025 r.) W przypadku wskaźnika SAIFI, określającego średnią liczbę przerw w dostawie energii na odbiorcę, Enea Operator osiągnęła wynik 1,31 dla przerw nieplanowanych.
  • Trwają zaawansowane działania dostosowujące systemy informatyczne i procesy biznesowe spółki dystrybucyjnej do CSIRE. Prace będą zakończone w 2026 r, co umożliwi wymianę informacji pomiarowych w Polsce poprzez OIRE.
  • Uruchomiono narzędzia wspierające funkcjonowanie systemu dystrybucyjnego: Interwencyjną Dostawę Mocy Czynnej (IDC) i Interwencyjną Regulację Mocy Biernej (IRB). Korzystając z IDC, klienci mogą pobierać więcej mocy, bez dodatkowych opłat i kupować tanią zieloną energię. Wytwórcy energii z OZE korzystający z IRB, otrzymują dodatkowe wynagrodzenie za realizację poleceń sterowania mocą bierną.
  • Usprawniono komunikację z wytwórcami OZE, zwiększono efektywność oraz transparentność przyłączania OZE do sieci Enei Operator. Z informacją o przyłączonych i dostępnych mocach OZE można się zapoznać na stronie internetowej, na bieżąco aktualizowanej. W 2025 r. przyłączono do sieci ponad 1 GW mocy OZE, w sumie Enea Operator odbiera energię od ponad 200 tys. producentów energii o mocy ponad 8 GW.
  • Wprowadzono nowe produkty taryfowe: Eco, Active i Pewna, łączące korzyści dla odbiorców z potrzebami systemu energetycznego. Taryfy Enei Operator to dla klientów optymalizacja kosztów i zużycia, przewidywalność w ich budżecie i efektywne korzystanie z zielonej energii.
  • Intensywnie realizowano budowę systemu łączności dyspozytorskiej opartego na standardzie TETRA (łączność i sterowanie w sytuacjach krytycznych). System zacznie operacyjnie działać na początku 2026 r.
  • Uzyskano pożyczkę z Banku Gospodarstwa Krajowego (w ramach KPO) w wysokości blisko 10 mld zł na rozbudowę i modernizację infrastruktury elektroenergetycznej Grupy Enea.
  • Finalizujemy prace nad pozyskaniem środków z programu RePowerEU dla terenów wiejskich, wartość programu przekracza 4 mld zł. Program zostanie zrealizowany w 2026 r.
  • Enea Operator pozyskała ponad 123 mln zł dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację dwóch strategicznych projektów infrastrukturalnych: budowę nowych stacji i linii wysokiego napięcia w północno-zachodniej Polsce.  

Nowy wymiar produktów i usług dla klientów:

  • Grupa Enea uruchomiła zieloną linię biznesową. Spółka Enea Eko oferuje produkty i usługi wspierające zrównoważone i efektywne wykorzystywanie energii, np. EkoPlan z audytami energetycznymi, badaniem śladu węglowego czy pozyskiwaniem białych certyfikatów.
  • Wprowadzono EKO Ofertę z gwarancjami pochodzenia energii z zielonych źródeł, EKO Ofertę Biznes z dodatkowym mechanizmem obniżki cen.
  • Skonsolidowano działalność handlową Grupy poprzez połączenie dwóch spółek tradingowych.
  • Wznowiono ofertowanie paliwa gazowego dużym klientom biznesowym.
  • Trwają prace nad wydzieleniem obszaru sprzedaży do spółki zależnej, co zoptymalizuje kompetencje sprzedażowe i produktowe.

Doskonałość operacyjna:

  • Wdrożono nowoczesny i skuteczny model zarządzania Grupą, upraszczając dotychczasowy ład korporacyjny. Centra kompetencyjne przeniesiono do spółek Grupy, wzmacniając w ten sposób ich decyzyjność. Enea S.A. w Grupie przyjmie rolę spółki holdingowej, skupiającej się na realizacji strategicznych inwestycji i nadzorze korporacyjnym.
  • Wdrożono program rozwoju i doskonalenia kadry w Grupie: przeprowadzono badanie kompetencji i przygotowano indywidualne plany rozwoju dla menedżerów wyższego szczebla oraz kadry zarządzającej. Realizowane są projekty szkoleniowe podnoszące i rozwijające kompetencje pracowników w różnych dziedzinach, m.in.: Akademia Cyfrowej Energii, program mentoringowy z udziałem pracowników różnych jednostek i spółek.
  • Po raz pierwszy w historii Grupy przeprowadzono badanie zaangażowania pracowników. To ważny krok do budowania otwartej oraz transparentnej kultury organizacyjnej w Enei. Wdrażane są projekty w odpowiedzi na wyniki badania, które są definiowane przez samych pracowników.
  • Zarząd Enei, we współpracy ze stroną społeczną, pracuje nad nowym Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy (ZUZP) dla pracowników Enei SA. Celem jest uproszczenie skomplikowanego i przestarzałego dokumentu z lat 90. i przystosowanie go do współczesnych wyzwań i realiów rynku pracy, z uwzględnieniem potrzeb pracowników i organizacji.
  • Wdrożono aplikację mobilną dla klientów Moja Enea. Blisko 200 tys. klientów korzysta już z tego nowoczesnego rozwiązania.
  • Dostosowano systemy informatyczne i procesy biznesowe do wymagań CSIRE. Projekt będzie kontynuowany w 2026 r.
  • Wdrożono nowe modele badania satysfakcji klientów obejmujące pomiar lojalności i skłonności do polecania (NPS) oraz satysfakcji z obsługi (CSAT).
  • Trwają zaawansowane prace projektowe nad wdrożeniem platformy do zawierania umów online, pilotażowo uruchomiono możliwość zawierania umów w BOK z wykorzystaniem tabletów.
  • Rozpoczęto wdrożenia rozwiązań AI wspierających obsługę, m.in. w Contact Center. Opracowano i rozpoczęto wdrażanie strategii ICT określającej rozwiązania w zakresie teleinformatyki i cyberbezpieczeństwa, które będą wspierać realizację strategii biznesowej. Jednocześnie wzmacniane są kompetencje „cyfrowe” pracowników.
  • Opracowano Strategię Zrównoważonego Rozwoju Grupy Enea do 2035 r., która wyznacza kierunki transformacji środowiskowej, społecznej i zarządczej, wspierając jednocześnie strategię biznesową Grupy.
  • Trwają prace nad usprawnianiem zarządzania procesami biznesowymi: ich cyfryzacją, automatyzacją i optymalizacją – wdrażana jest centralna platforma workflow.

 

KOMENTARZE ZARZĄDU ENEI:

Wytężona praca całej organizacji w ciągu ostatnich miesięcy przynosi efekty. Pozytywne zmiany są już widoczne, a Grupa staje się silniejsza i sprawniejsza pod względem operacyjnym. Realizujemy ambitny program inwestycyjny, utrzymujemy stabilne wyniki finansowe i kontynuujemy naszą transformację – z dynamicznie rosnącym udziałem OZE, a wkrótce również magazynów energii. Nasze kierunki strategiczne pozostają bez zmian. Koncentrujemy się na tworzeniu długoterminowej wartości i budowaniu konkurencyjności firmy. Działamy krok po kroku, z zaangażowaniem i konsekwencją. Priorytetem pozostaje bezpieczne dostarczanie energii naszym klientom, przy jednoczesnym zwiększaniu wartości dla akcjonariuszy – mówi Grzegorz Kinelski, prezes Enei.

 – Założyliśmy, że będziemy rozwijać Grupę Enea w ramach zrównoważonego rozwoju i to jest nasz fundament. W toku realizacji kolejnych projektów rozwojowych widzimy wyraźnie, że konsekwentne inwestowanie w aspekt środowiskowy, społeczny i zarządczy wzmacnia naszą konkurencyjność. Włączając ESG do wszystkich procesów – od inwestycji, przez handel energią, relacje z pracownikami i lokalnymi społecznościami – podjęliśmy świadomą decyzję biznesową, która pozwala nam zwiększać efektywność operacyjną i budować trwałą wartość dla klientów. Dlatego ESG będzie jednym z najważniejszych obszarów naszego rozwoju i jednym z kluczowych sił napędowych  – mówi Dalida Gepfert, wiceprezeska Enei ds. korporacyjnych.   

 – Konsekwentnie realizujemy zbilansowany program inwestycyjny, w którym rozwój odnawialnych źródeł energii, rozwój i modernizacje w obszarze dystrybucji,  inwestycje w nowoczesne technologie w wytwarzaniu i modernizacje posiadanych aktywów wytwórczych idą w parze z dbałością o stabilność finansową Grupy. Mamy pełną świadomość, że transformacja energetyczna nie może odbywać się kosztem klientów ani gospodarki, dlatego intensywnie pracujemy nad pozyskiwaniem korzystnych, zewnętrznych źródeł finansowania i optymalizacją kosztów. Odpowiedzialność finansowa jest jednym z fundamentów strategii, dzięki niej budujemy nowoczesną, stabilną i zrównoważoną grupę energetyczną, która będzie gotowa na wyzwania przyszłości – podkreśla Marek Lelątko, wiceprezes Enei ds. finansowych.

– Plany i koncepcje na naszą transformację, dziś, rok po ogłoszeniu strategii rozwoju, przynoszą realne postępy. Aktywnie rozbudowujemy zielony park wytwórczy, pozyskując nowe moce OZE. Prowadzimy inwestycje i modernizacje majątku produkcyjnego ze wsparciem finansowania zewnętrznego, w tym z rynku mocy. Ograniczamy emisję CO2 w obszarze ciepła w oparciu o projekty, których celem jest wzrost produkcji energii cieplnej z OZE oraz ciepła odpadowego. Koncentrujemy się na zielonych produktach dla klientów biznesowych i indywidualnych, które nie są już tylko dodatkiem, lecz fundamentem naszej oferty. Transformacja nie polega tylko na wprowadzeniu ekoetykiet, to nowa filozofia działania. Jestem przekonany, że wprowadzane zmiany staną się nie tylko trwałą przewagą konkurencyjną, ale również realnym wkładem w przyszłość – firmy, pracowników i klientów – podkreśla Bartosz Krysta, wiceprezes Enei ds. handlowych.

kontakt dla mediów
Luiza Trocka
Biuro Prasowe Grupy Enea
Luiza Trocka

luiza.trocka@enea.pl

tel: +48 61 884 54 37

tel: +48 667 540 285

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Luiza Trocka
Biuro Prasowe Grupy Enea
Luiza Trocka

luiza.trocka@enea.pl

tel: +48 61 884 54 37

tel: +48 667 540 285

informacje o firmie