sprawy społeczne towary konsumpcyjne

Tradycja silniejsza niż trendy – barszcz oraz pierogi z kapustą i grzybami w roli głównej na wigilijnym stole

11.12.2025 | Provident Polska SA

Boże Narodzenie to czas spotkań rodzinnych, ale też kulminacja wielowiekowej tradycji kulinarnej. Aż 45,7 proc. Polaków nie wyobraża sobie świąt bez barszczu z uszkami, a niespełna 40 proc. bez pierogów. Jak wynika z badania Barometr Providenta karp (33,4 proc.) i sałatka jarzynowa (21,1 proc.) uzupełniają podium tradycyjnych hitów, potwierdzając siłę polskich zwyczajów mimo zmian demograficznych, społecznych i ekonomicznych.

W polskiej kulturze Boże Narodzenie, a przede wszystkim kolacja wigilijna to więcej niż tylko wspólne siedzenie przy stole. To symbol jedności rodzinnej, refleksji i dostatku, a 12 potraw niesie głęboką symbolikę – ryby oznaczają wiarę, kapusta siłę życiową, a barszcz długowieczność. Tradycja wspólnej kolacji wzmacnia więzi międzypokoleniowe i tożsamość narodową. Potwierdzają to badani, bo aż 96 proc. z nich je i próbuje wigilijnych potraw. Niepodzielnymi królami stołu są barszcz z uszkami i pierogi. Te dwie potrawy wybierają przede wszystkim najmłodsi respondenci (odpowiednio 52,8 i 55,5 proc.). Z kolei osoby powyżej 65. roku życia, znacznie częściej niż pozostali, nie wyobrażają sobie stołu bez karpia (41,3 proc.).

Kobiety częściej niż mężczyźni jedzą pierogi (42,2 proc. vs 36,1 proc.) i sałatkę jarzynową (22 proc. vs 20 proc.). Panowie z kolei chętniej sięgają po karpia (36,2 proc. vs 30,8 proc.). – Tylko 4 proc. ankietowanych rezygnuje z tradycyjnych świątecznych potraw ze względów dietetycznych czy światopoglądowych, co pokazuje, że w czasie Bożego Narodzenia Polacy są bardzo mocno przywiązani do tradycji i smaków, które wynieśli z domów rodzinnych. Mimo że na co dzień jesteśmy otwarci na eksperymenty kulinarne, to w czasie świąt wybieramy to, co gości na polskich stołach od wieków – mówi Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska.

Regionalne smaki: gdzie królują pierogi, a gdzie sałatka?

 Badanie Providenta pokazuje różnice kulinarne pomiędzy poszczególnymi regionami Polski, a tym samym bogactwo lokalnych tradycji. I tak na Podkarpaciu rekordy biją pierogi (66,3 proc.) – tu ich prymat jest niepodważalny.​ Niewiele mniej fanów tej potrawy jest w województwie świętokrzyskim (56,2 proc.). Z kolei województwo kujawsko-pomorskie stawia na sałatkę jarzynową (47,3 proc.), lubuskie uwielbia barszcz z uszkami (71,8 proc.), a łódzkie zupę grzybową (45,5 proc.).​

Barszcz czy zupa grzybowa? Co roku toczy się dyskusja, która zupa jest punktem obowiązkowym na świątecznym stole. W tym zakresie również widać różnice regionalne. Zupa grzybowa najpopularniejsza jest w województwie świętokrzyskim, gdzie wskazała na nią prawie jedna trzecia respondentów, podczas gdy w województwach lubelskim i lubuskim wymienia ją tylko nieco ponad 1 proc. badanych. Z kolei barszcz najpopularniejszy jest na Dolnym Śląsku. Co ciekawe, tylko ponad 27 proc. respondentów z Podlasia nie wyobraża sobie bez tej zupy świąt. Ten region jest za to prawdziwym królestwem kutii, mającej tam kilka razy więcej zwolenników niż w innych regionach. Podobnie jest z kluskami z makiem. Podczas gdy w województwie małopolskim nie wyobraża sobie bez nich świąt 8,5 proc. respondentów, to na przykład w opolskim nie wskazała na tę potrawę ani jedna osoba.

Boże Narodzenie to również ciasta i słodkości. I tak bez makowca świętowania nie wyobraża sobie co dziesiąty ankietowany, bez pierników 7,5 proc., a sernika 11,6 proc. badanych. Desery te symbolizują dostatek i radość, łącząc pokolenia przy świątecznym stole.

 

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie zachowań i decyzji finansowych Polaków. Tegoroczna edycja została przeprowadzona metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków w październiku 2025 r.

************

kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
Ekspert ds. PR, Provident Polska
Agnieszka Baran

agnieszka.baran@provident.pl

tel: +48 664149855

Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku
i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych oraz kart kredytowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową – dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Sm@rt. Karty kredytowe wydawane są przez Provident w oparciu o zezwolenie na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej (numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych: IP61/2024) oraz wpisu do Rejestru Instytucji Pożyczkowych (nr RIP000055). Karty wydawane są pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 Provident otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer, piąty raz przeszła pomyślnie certyfikację Diveristy IN Check oraz została wyróżniona ósmym tytułem Top Marki.

 

załączniki

kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
Ekspert ds. PR, Provident Polska
Agnieszka Baran

agnieszka.baran@provident.pl

tel: +48 664149855

Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku
i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych oraz kart kredytowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową – dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Sm@rt. Karty kredytowe wydawane są przez Provident w oparciu o zezwolenie na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej (numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych: IP61/2024) oraz wpisu do Rejestru Instytucji Pożyczkowych (nr RIP000055). Karty wydawane są pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 Provident otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer, piąty raz przeszła pomyślnie certyfikację Diveristy IN Check oraz została wyróżniona ósmym tytułem Top Marki.